Yzr 500 rd

Hej igen.

Jag har precis monterat i växellådan igen för 2a gången. Igår monterade jag i den samt oljepump, div smådrev. När jag sedan vred på axeln till kopplingskorgen så stod kullagret still och axeln roterade. Kan aldrig va bra tänkte jag och tog ur allt igen. Inre lagerbanan snurrade för lätt på axeln. Nytt lager på momentum och på med låsvätska. Och nu verkar det fungera... Nu har man passerat 40 år och till min stora förtjusning så har jag inte blivit för stor för hojar ännu:tummenupp
 
Hej igen.

Jag har precis monterat i växellådan igen för 2a gången. Igår monterade jag i den samt oljepump, div smådrev. När jag sedan vred på axeln till kopplingskorgen så stod kullagret still och axeln roterade. Kan aldrig va bra tänkte jag och tog ur allt igen. Inre lagerbanan snurrade för lätt på axeln. Nytt lager på momentum och på med låsvätska. Och nu verkar det fungera... Nu har man passerat 40 år och till min stora förtjusning så har jag inte blivit för stor för hojar ännu:tummenupp

Gratulerar till f-dagen (eller inte).

För stor för hojar blir man aldrig. Intresset bara "mognar" en smula :rolleyes:
 
Här kommer bilder på motorn som den ser ut nu. Vevarna ska i nästa månad när de kommer nyrenoverade. Sen blir det ny koppling med starkare kopplingsfjädrar (EBC). Cylindrar och toppar ska sen åtgärdas för lite mer effekt... Men samtidigt är jag väldigt sugen att få den på hjul så jag behöver en lämplig framgaffel samt fälgar från Aprilia mille 5 ekrade.
 

Bifogat

  • Sep-11 003.jpg
    Sep-11 003.jpg
    175.4 KB · Visningar: 329
  • Sep-11 004.jpg
    Sep-11 004.jpg
    165.9 KB · Visningar: 345
Här kommer bilder på motorn som den ser ut nu. Vevarna ska i nästa månad när de kommer nyrenoverade. Sen blir det ny koppling med starkare kopplingsfjädrar (EBC). Cylindrar och toppar ska sen åtgärdas för lite mer effekt... Men samtidigt är jag väldigt sugen att få den på hjul så jag behöver en lämplig framgaffel samt fälgar från Aprilia mille 5 ekrade.

Ser härligt ut!

Var nu noga med gaffel, bromsar, hjul osv. så hojen blir så grym den förtjänar! Tråla ebay efter hjul mm, brukar finnas udda bak-och framhjul av vassare kaliber än Millehjul för småpengar om man har lite tålamod. Jag har en 5-ekrad PVM framfälg i nyskick som är mycket lätt till övers, ZX10R-modell. Motsvarande bakhjul dyker upp då och då...
 
Hej!
Dags för en uppdatering. Jag har varit i garaget och kollat delar jag köpt idag. Åkte upp till Ådalens bildemontering i morse, de har en hel del MC där, massor av sporthojar bla ett antal Yamaha R6. Jag har köpt gaffel och fälgar, kylare, styre, bromsar mm från en R6a så nu börjar det likna nåt. Mycket fina delar och bästa tänkbara service där. Det var rena julafton att få kolla runt bla delarna. Stort tack till Sven för bra hjälp.:tummenupp Senare i veckan ska jag upp till min kompis på EMV som ska kolla om han kan hjälpa mig med att tillverka bla ny svingaxel. Sen bär det av till svartvik för att kolla om de kan pulverlacka ramen, fotpinnar mm. Jag hoppas att vevaxlarna är klara snart så att jag kan sätta ihop motorn. De ska va klar denna månad. Nu är det sängdags igen men det går framåt. PS, Jag är fortfarande sugen på Apriliafälgar då de liknar orginalet mer.... vi får se.
 

Bifogat

  • delar 500 007.jpg
    delar 500 007.jpg
    201.6 KB · Visningar: 447
  • delar 500 006.jpg
    delar 500 006.jpg
    189.4 KB · Visningar: 499
Ska du verkligen lacka ramen? Dölja teknik-porren...
Kan du mäta hur tjocka dom nerdre motorfästena är? Ca 8 mm?
 
Last edited:
Ska du verkligen lacka ramen? Dölja teknik-porren...
Kan du mäta hur tjocka dom nerdre motorfästena är? Ca 8 mm?

instämmer, lacka inte.
och ja, mät, ja fan bygg en jigg...
 
Det vore inget annat än hädelse att pulverlacka den där ramen. Ajja bajja! Pulverklarlack kan jag gå med på men inget annat! Vackert svets- och maskinarbete ska alltid få synas!

Nä fram med Autosol:et och lite trassel och börja gnugga! :)
 
En sak oroar mig. Kåpglas. Var får jag tag i ett sånt till YZR kåpan? Nån som vet.
 
En sak oroar mig. Kåpglas. Var får jag tag i ett sånt till YZR kåpan? Nån som vet.

Tror inte den som NK racing har passar till din toppkåpa. Din är en modell nyare och glaset har en rundare profil.
Dubsey och Wolfgang på RZ/RD-forumet har ju fått tag på passande kåpglas, så kolla med dem.

Annars får jag förhopningsvis hem ett glas om ett tag, men det bör vara av NK-racing typ. Kan mäta lite på det åt dig om du inte får napp någon annanstans ifrån.
Tyvärr har jag inte kvar kåpsetet från -99:n som jag hade hemma förra sommaren.
 
finns flera YZR500 med blank ram och banansving (OW C1 med treekradefälgar som enl mig är skitsnygg)iof är den års 1990


Tommy36 vilken av ramarna har du är det 88-92 ramen lr???
 
finns flera YZR500 med blank ram och banansving (OW C1 med treekradefälgar som enl mig är skitsnygg)iof är den års 1990


Tommy36 vilken av ramarna har du är det 88-92 ramen lr???

Den ram jag har är 98-02. Då var ALLA YZR ramar svarta och det kommer denna att bli ochså.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top