yzf750r varvräknare har eget liv...

  • Thread starter Thread starter R2
  • Start date Start date

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
köpte en yzf750r i veckan, den startar och går, men varvräknaren "varvar upp" ca var 8sek, vad kan det bero på?

EXUPen har inte wirarna inkopplad men kablarna/ström, men wire-rullen rör sig inte,, möjlig felgrej med nått kaijko i den?
 
Kolla så att batteripolerna är fastsatta ordentligt. Jag var med om ett väldans flipprande när ena batterisladden låg och glappade.
 
Nu har jag inte orkat leta fram böckerna.. men när varväknaren hoppar så talar den om att något e fel,stannar vid olika varvtal beroende på vad det e som felar, Har du kopplat bort vajrarna så felmeddelar räknaren troligen om det:näsblod
 
Nu har jag inte orkat leta fram böckerna.. men när varväknaren hoppar så talar den om att något e fel,stannar vid olika varvtal beroende på vad det e som felar, Har du kopplat bort vajrarna så felmeddelar räknaren troligen om det:näsblod

Låter ju troligt, som en felkod.

PDF servicebok någon?
 
Self-diagnosis devices
This model is equipped with a self-diagnosis device
for the following electrical circuits:
 Throttle position sensor
Speed sensor
EXUP system
If any of those circuits are defective, the
tachometer will repeatedly display the following
error code:
0 r /min
for
3 seconds
Circuit-specific
number of r/min
for 2.5 seconds
(See the table
below.)
Current
engine
speed for
3 seconds

Från boken,,kan det hjälpa dig?
 
Self-diagnosis devices
This model is equipped with a self-diagnosis device
for the following electrical circuits:
 Throttle position sensor
Speed sensor
EXUP system
If any of those circuits are defective, the
tachometer will repeatedly display the following
error code:
0 r /min
for
3 seconds
Circuit-specific
number of r/min
for 2.5 seconds
(See the table
below.)
Current
engine
speed for
3 seconds

Från boken,,kan det hjälpa dig?
EDIT vilken sida? jag fick ner en fotokopia på en Haynes bok.


:tummenupp en bok står på nerladdning nu, hoppas det är rätt bok bara, nått ihop med thunderace, ska leta efter detta..
 
Last edited:
EDIT vilken sida? jag fick ner en fotokopia på en Haynes bok.


:tummenupp en bok står på nerladdning nu, hoppas det är rätt bok bara, nått ihop med thunderace, ska leta efter detta..

56, men vet inte om det är samma bok. jag har "Tanknings" versionen. :D
 
så blir min också om jag kopplar ifrån bensin mätaren under tanken testa kolla den



Nu har jag inte orkat leta fram böckerna.. men när varväknaren hoppar så talar den om att något e fel,stannar vid olika varvtal beroende på vad det e som felar, Har du kopplat bort vajrarna så felmeddelar räknaren troligen om det:näsblod
 
56, men vet inte om det är samma bok. jag har "Tanknings" versionen. :D

ja jo min va också tankad, men som sagt nån avfotad version,
har du länk till din?

så blir min också om jag kopplar ifrån bensin mätaren under tanken testa kolla den

jag kollade nu och det är två "felkoder", en till 7000varv och en till 9000,
och tanken är av nu, skiten går bara på tre fast jag bytt stift :huvet

den vid ni 9 kom nog när tanken åkte av, så 7000 kvarstår, borde ju va exupen..
 
Last edited:
ja jo min va också tankad, men som sagt nån avfotad version,
har du länk till din?



jag kollade nu och det är två "felkoder", en till 7000varv och en till 9000,
och tanken är av nu, skiten går bara på tre fast jag bytt stift :huvet

den vid ni 9 kom nog när tanken åkte av, så 7000 kvarstår, borde ju va exupen..

Letade fram min bok nu o ja, när nålen stannar på 7000 så talar den om att exupen inte fungerar.
 
Letade fram min bok nu o ja, när nålen stannar på 7000 så talar den om att exupen inte fungerar.

ok, tack tack
då ska man bara komma på hur man får bort det..
kanske koppla in exupen igen..
 
ja, men lite vinst på top utan, men frågan e om det är kännbart..

Sant! men hört flera som bytt till tillbehörs helsystem o blev grymt besvikna när mellanregistret i stort sett försvann. är ju mest där motorvarvet befinner sej under gatkörning.

hur koppla du in den

Har inte haft min exup urkopplad:tungan Men R2 har tagit bort vajrarna som öppnar o stänger exupventilen i avgassystemet därav felmedelandet i varvräknaren. Hur man kopplar in en exup så den fungerar igen beror på hur du kopplade ur den.
 
Last edited:
jag har också den felkoden på min (7000rpm) men enligt yamaha center i hbg så funkade exup:n som den skull.
Måste man nollställa felkoden ngn stans? eller den ska försvinna avsig själv när problemet är löst?
 
kan felet ligga i andra änden? alltså i grenröret där ventilen sitter? har kollat min nu och servon rör sig och kablarna sitter som dom ska, eller det finns andra möjligheter? börjar bli förbannat trött på att ha felkoden där
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top