yzf426 eller crf450?

RGV Nisse

Äntligen hel!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm/Nynäshamn
Hoj
RMZ450 SX144
Ska köpa cross i helgen, och nu urdrar jag vilken av dom här två som är det bästa köpet för mig som är nybörjare på det här med cross, båda är 02:or har samma pris. Kan eventuelt bli lite supermotard också.
 
Last edited:
Den mest slitstarka är troligtvis Yamahan av vad man har sett och hört.

Till stor del beror det på hur den tidigare har blivit skött och hur du kommer att sköta den.

Kolla på Olof´s Honda 450 här på forumet den har ju gått typ 3 miljoner timmar eller hur mkt det nu va :D


Edit: Olof Eriksson på forumet.
 
Last edited:
Klart roligast på banan är CRF:en men den kräver även mer underhåll än Yamman.

Även om Olofs hoj har gått hur bra som helst, hur länge som helst, så är det betydligt fler yammor som rullar i en "evighet" jämfört med vad CRF:er gör.
 
Klart roligast på banan är CRF:en men den kräver även mer underhåll än Yamman.

Även om Olofs hoj har gått hur bra som helst, hur länge som helst, så är det betydligt fler yammor som rullar i en "evighet" jämfört med vad CRF:er gör.
Fast crf är väll vassare än yamman oxå?
Jagh hade valt hondan trots lite mera service.
 
Ska köpa cross i helgen, och nu urdrar jag vilken av dom här två som är det bästa köpet för mig som är nybörjare på det här med cross, båda är 02:or har samma pris. Kan eventuelt bli lite supermotard också.


Har provat bägge sorterna, dock bara motard. (Detta är ju ett Motard forum.) Och jag hade valt Yamman. Jag tyckte det var aningen snällare motorkaraktär för nybörjare. Hondan är till för proffsen. Men det är så små skillnader så du blir nog nöjd vilken du än väljer. 5 växlat är dock bättre än 4 växlat vid motardkörning.
 
Har provat bägge sorterna, dock bara motard. (Detta är ju ett Motard forum.) Och jag hade valt Yamman. Jag tyckte det var aningen snällare motorkaraktär för nybörjare. Hondan är till för proffsen. Men det är så små skillnader så du blir nog nöjd vilken du än väljer. 5 växlat är dock bättre än 4 växlat vid motardkörning.

Supermotard/Offroad :D
 
Har provat bägge sorterna, dock bara motard. (Detta är ju ett Motard forum.) Och jag hade valt Yamman. Jag tyckte det var aningen snällare motorkaraktär för nybörjare. Hondan är till för proffsen. Men det är så små skillnader så du blir nog nöjd vilken du än väljer. 5 växlat är dock bättre än 4 växlat vid motardkörning.


Tack för alla svaren. Är det yzf som är 4 växlad?
 
Ska köpa cross i helgen, och nu urdrar jag vilken av dom här två som är det bästa köpet för mig som är nybörjare på det här med cross, båda är 02:or har samma pris. Kan eventuelt bli lite supermotard också.


Skulle inte köpa en 4-takt cross äldre än 04... bara ett tips, kan blir J*vligt dyrt...:gnissla
 
Jag tror faktiskt jag skulle valt Yamahan i det här fallet. En Yamahamotor som gått många timmar utan att man vet vad som e gjort åt den är bättre än en Honda med samma behandling.

Sen att Hondan är en bättre hoj i allmänhet, det är en annan sak :tummenupp

*Edit, sen om du går i motardtankar så skulle jag nog välja den hoj som du får tag på grejjer till, det spelar rätt stor roll :)

Skulle inte köpa en 4-takt cross äldre än 04... bara ett tips, kan blir J*vligt dyrt...:gnissla

Skriver under på det.
 
Jag tror faktiskt jag skulle valt Yamahan i det här fallet. En Yamahamotor som gått många timmar utan att man vet vad som e gjort åt den är bättre än en Honda med samma behandling.

Sen att Hondan är en bättre hoj i allmänhet, det är en annan sak :tummenupp

*Edit, sen om du går i motardtankar så skulle jag nog välja den hoj som du får tag på grejjer till, det spelar rätt stor roll :)



Skriver under på det.


Ska hämta hondan i morgon tror jag, vad ska man kolla efter och vad brukar gå sönder på dom här hojarna? Det var ny kolv och något mer som jag inte kommer ihåg jobbet gort på verkstad med kvito på allt. Vågar jag jag köpa eller? För jag vägrar 2-tak
 
Last edited:
Ska hämta hondan i morgon tror jag, vad ska man kolla efter och vad brukar gå sönder på dom här hojarna? Det var ny kolv och något mer som jag inte kommer ihåg jobbet gort på verkstad med kvito på allt. Vågar jag jag köpa eller? För jag vägrar 2-tak

Hur många timmar har den gått?

Det som brukar ge upp är ventiler och lager. Visserligen går de sjukt långt på lagren men ger ett lager upp så kan det kosta. Är man söndagsåkare kan man kasta i stålventiler och då håller dom typ förevigt. Det är bara insugarna som bråkar.

Nog vågar du köpa men var beredd på att du kanske får slanta upp lite för att byta prylar. Tror min sista renovering (bytte typ allt) gick på strax över 5000kr
 
Hur många timmar har den gått?

Det som brukar ge upp är ventiler och lager. Visserligen går de sjukt långt på lagren men ger ett lager upp så kan det kosta. Är man söndagsåkare kan man kasta i stålventiler och då håller dom typ förevigt. Det är bara insugarna som bråkar.

Nog vågar du köpa men var beredd på att du kanske får slanta upp lite för att byta prylar. Tror min sista renovering (bytte typ allt) gick på strax över 5000kr

50tim står det i anonsen
 
Är det 50 timmar så vågar du ??garanterat köpa den. Frågan är bara hur pålitligt det är :)


Han sa att orginal plasten var kvar på hojen så man borde väll se hur använd den är kanske. Hondan passar väll bättre som supermotard än yzf:en? Vilka fälgar passar? Kan man köpa slicks till cross fälgarna? Finns det någon supermotard bana i Stockholm? Många frågor blev det hehe
 
Last edited:
Han sa att orginal plasten var kvar på hojen så man borde väll se hur använd den är kanske. Hondan passar väll bättre som supermotard än yzf:en? Vilka fälgar passar? Kan man köpa slicks till cross fälgarna? Finns det någon supermotard bana i Stockholm? Många frågor blev det hehe

I stockholm kan man åka i Södertäljes gokarthall. Åk dit å titta lite vetja! Flera ur svenska eliten som tränar där :)

Som hugget å stucket honda vs yamaha i supermoto, jag gillar hondan bättre därför kör jag den. Tror det finns lite mer grejor till den också och den har roligare motor :)

Jag pratade med bridgestone senast idag och de har inga slicks för 21/19 iaf i sverige, men det finns asfaltsdäck, från bridgestone heter dom trial wing.

Gällande fälgar så tror jag bara crf-fälgar passar, men det borde finnas lite ute på nätet om man söker :) Annars vet jag att iaf jofrab har nya fälgar till dem!
 
I stockholm kan man åka i Södertäljes gokarthall. Åk dit å titta lite vetja! Flera ur svenska eliten som tränar där :)

Som hugget å stucket honda vs yamaha i supermoto, jag gillar hondan bättre därför kör jag den. Tror det finns lite mer grejor till den också och den har roligare motor :)

Jag pratade med bridgestone senast idag och de har inga slicks för 21/19 iaf i sverige, men det finns asfaltsdäck, från bridgestone heter dom trial wing.

Gällande fälgar så tror jag bara crf-fälgar passar, men det borde finnas lite ute på nätet om man söker :) Annars vet jag att iaf jofrab har nya fälgar till dem!

Tack för alla svaren Olof och alla andra

Kör dom i Södertälje på sommaren också? Om man byter distanser på tex ett par excel fälgar så bör det väll passa eller?
 
I stockholm kan man åka i Södertäljes gokarthall. Åk dit å titta lite vetja! Flera ur svenska eliten som tränar där :)

Som hugget å stucket honda vs yamaha i supermoto, jag gillar hondan bättre därför kör jag den. Tror det finns lite mer grejor till den också och den har roligare motor :)

Jag pratade med bridgestone senast idag och de har inga slicks för 21/19 iaf i sverige, men det finns asfaltsdäck, från bridgestone heter dom trial wing.

Gällande fälgar så tror jag bara crf-fälgar passar, men det borde finnas lite ute på nätet om man söker :) Annars vet jag att iaf jofrab har nya fälgar till dem!


Såg inte ut att vara några höjdar däck det där :zpy
 

Bifogat

  • tw152r_b.jpg
    tw152r_b.jpg
    33 KB · Visningar: 39
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top