YZF 750R smattrar...

Sweeney Todd

Vägrar Bogan.
Gick med
8 Apr 2004
Hoj
YZF 750R -93 (såld)
Från igår kväll har hojen börjat smattra. Ungefär som min gamla GSX400E. Det går ryckigt och det är dåligt bottendrag.

Vad kan vara fel?

Cyclops skrev:
2473697 Från igår kväll har hojen börjat smattra. Ungefär som min gamla GSX400E. Det går ryckigt och det är dåligt bottendrag.

Vad kan vara fel?
Något annat som hände strax innan: kört i regn, tvättat hojen, mekat etc?
Mvh
J

Jörgen Karlsson skrev:
2473703 Något annat som hände strax innan: kört i regn, tvättat hojen, mekat etc?
Mvh
J

Ingenting. Inget regn, tvätt, mek... Nytankad.

Kan det ha att göra med kölden på kvällarna/nätterna?

Cyclops skrev:
2473697 Från igår kväll har hojen börjat smattra. Ungefär som min gamla GSX400E. Det går ryckigt och det är dåligt bottendrag.

Vad kan vara fel?

Ngt skit i tanken som kan ha lossnat och fastnat i en av förgasarnas lågfartsmunstycke? Borde vara enkelt att prova genom att dra loss en av tändkablarna i taget. Visserligen inte tändningsfel men du borde kunna märka när det inte blir så stor skillnad, dvs den kabeln du lyfte på är den cylinder som inte funkar som den skall.

Då har du åtminstoen isolerat det till ett flöde från inlopp till avgas och dess tändning. Slipper joxa med de andra tre :)

Cyclops skrev:
2473904 Ingenting. Inget regn, tvätt, mek... Nytankad.

Kan det ha att göra med kölden på kvällarna/nätterna?

Om du inte företagit något speciellt med hojen strax innan felyttringen så kan det vara vad som helst, dvs i praktiken tänd- eller bränslessystemet.
Jag skulle börja med tändsystemet att lyfta tanken och kolla tändkablar mm. Dra isär kontaktstycken, rucka och kolla säkringar och spraya wd40 eller 556 på dessa och konstakterna, sätta ihop igen, osv. Det är mer fukt nu på hösten, i synnerhet markfukten gör sig påmind om hojen står ute med kapell.

Jörgen Karlsson skrev:
2473936 Om du inte företagit något speciellt med hojen strax innan felyttringen så kan det vara vad som helst, dvs i praktiken tänd- eller bränslessystemet.
Jag skulle börja med tändsystemet att lyfta tanken och kolla tändkablar mm. Dra isär kontaktstycken, rucka och kolla säkringar och spraya wd40 eller 556 på dessa och konstakterna, sätta ihop igen, osv. Det är mer fukt nu på hösten, i synnerhet markfukten gör sig påmind om hojen står ute med kapell.

Låter enkelt. Hojen står förvisso i garage men det blir ju fuktigt även där.
Får testa alla goda råd i kväll.

Tack för allt så länge. Återkommer om det inte funkar :tungan

Gick inte så bra.

Provade alla goda råd och förvisso går smattrandet ner om man gasar på tomgång men det är fortfarande inget drag med växel i.

Lämna in på service á 10.00 spänn?

Cyclops skrev:
2476293 Provade alla goda råd och förvisso går smattrandet ner om man gasar på tomgång men det är fortfarande inget drag med växel i.

Lämna in på service á 10.00 spänn?

Jo om du lyfter på tanken och bränsleledningen som går in i förgasaren , om du plockar bort den så finns det som en pytteliten filter som sitter precis när du plockat bortbränsleslangen ..svårt o se den men den sitter där på förgasaren , plocka ut den och rengör den ..blås med tryckluft från andra hållet så ska det gå sen ska du se,,,

MVH San

Hej alla glada!

Har stått i garaget mest hela helgen och skruvat. Tagit bort tanken och kollat alla slangar. Blåst rent filter etc.

MEN, när jag tog en titt på stiften tog det typ en halv sekund att komma fram till att det behövdes två nya. Kolsvarta och helt enkelt slut. Får fixa nya imorrn.

Har abstinens nu. Har inte kört på tre dagar och det har varit strålande väder... :mad:

Cyclops skrev:
2483893 Hej alla glada!

Har stått i garaget mest hela helgen och skruvat. Tagit bort tanken och kollat alla slangar. Blåst rent filter etc.

MEN, när jag tog en titt på stiften tog det typ en halv sekund att komma fram till att det behövdes två nya. Kolsvarta och helt enkelt slut. Får fixa nya imorrn.

Har abstinens nu. Har inte kört på tre dagar och det har varit strålande väder... :mad:

Svarta stift är ofta mer ett symptom än en orsak till dålig gång tyvärr.
Men visst, prova att byta du.
För felsökningen är det bra om du noterade vilka cylindrar de svarta stiften satt i.

Tycker jag

Mvh
J

Jörgen Karlsson skrev:
2483923 Svarta stift är ofta mer ett symptom än en orsak till dålig gång tyvärr.
Men visst, prova att byta du.
För felsökningen är det bra om du noterade vilka cylindrar de svarta stiften satt i.

Tycker jag

Mvh
J

Vad kan vara fel? Luftblandningen? Är inte så jättehemma på motorer. Därav alla frågor :-D

/Mackan

Sotiga stift betyder ofta för fet bränsleblandning eller att den inte alltid tänder på dom stiften.

Smattrande kan ju betyda att den inte går på alla cylindrar.

Bytt stift

Har bytt stift och nu går startmotorn och bensinpumpen snurrar. Håller på att krevera. Nånstans proppar soppan igen... kollat filtret i slangen från tanken...

Okej...

Har jobbat typ dag och natt senaste tiden så min älskling har inte blivit kört på ett tag. Startar inte alls nu. Ja, batteriet är laddat.

Fick tips av en kompis att lägga i tvåan, dra igång starten och sen kuta som fan. Vill ju inte paja nåt så måste bara fråga om det verkligen funkar???

Om felet kom helt plötsligt kan det vara att flottören fastnat i öppet läge i någon förgasare. Har inte provat själv men läst här på sporthoj att folk knackat lätt på flottörkoppen med hammare vilket gjort att flottören stängt och börjat fungera.

Om starten går långsamt är det bättre att rulla i en backe utan starten.

Kolla att den har stark gnista också.

It´s Alive!

Med hjälp av startgas, en känga på motorblocket och en massa svordomar gick motorn igång idag. Den går faktiskt bättre än på länge konstigt nog.

Så, tack alla som har kommit med tips och förslag. Jag har provat allt som stått här i tråden. Nu ska jag ut och köra lite till innan det blir mörkt.

/Mackan

Nu jävlas det igen...

När jag går över 70 skakar och "pluddrar" maskinen. Inte wobbelvarning direkt men obehagligt att köra med. Är inte såå händig med hojar och har inte råd att lämna in den heller. Men, kan det vara så att kedjan behöver sträckas? Och vad är lättast i så fall. Dra bak bakhjulet?:va

Tror du behöver nån som har lite mekvana....:rolleyes: En "pluddrande" hoj :va kan vara allt från för fet blandning , otäta packboxar i framgaffeln , gammal luft i däcken o risiga tändspolar. Du kommer att få 1000 olika svar....

O är kedjan slak , så är det bara att spänna den...alltså flytta bakhjulet o se till att kedjan är rak även efter justeringen !
Men den lär aldrig vobbla av slak kedja:D ... Börja med att kolla däckstrycket o om hjulen sitter fast...efter det styrlager , dämpare o fjädringsinställningar....

Tror du behöver nån som har lite mekvana....:rolleyes: En "pluddrande" hoj :va kan vara allt från för fet blandning , otäta packboxar i framgaffeln , gammal luft i däcken o risiga tändspolar. Du kommer att få 1000 olika svar....

O är kedjan slak , så är det bara att spänna den...alltså flytta bakhjulet o se till att kedjan är rak även efter justeringen !
Men den lär aldrig vobbla av slak kedja:D ... Börja med att kolla däckstrycket o om hjulen sitter fast...efter det styrlager , dämpare o fjädringsinställningar....

Måste jag byta luft i däcken? :D

Tur att man är ledig i helgen så man kan dona lite i garaget.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg