Killawife
To live is to die
- Gick med
- 23 Feb 2005
- Ort
- Kalmar
- Hoj
- Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Orkar inte riva eländet fler gånger utan att få ordning på det så jag frågar här och ser om nån kan ge bra tips.
För ett tag sen fixade jag lite med hojen för att få ordning på min orolig atomgång och en konstig dip vid 7000 varv. Jag balanserade förgasarna och justerade EXUP-ventilen, Monterade även en Quickconnect till bränsleslangen. Fick ordning på tomgången och mycket bättre gång på låga varv men hojen ville bara varva till 7000 sen slog den av.
Då jag läst om detta så åkte jag hem och justerade EXUp:en lite till och nu gick hojen utmärkt. Drog fint över hela registret med bra vrid. Jättenöjd var jag.
Ett par dagar senare åkte jag till jobbet på morgonen och när jag drog på ville hojen bara varva 4000. Jag puttrade vidare och efter en stund släppte det och hojen gick bra igen. Jag körde en runda på kvällen och hojen gick bra hela tiden.
När jag åkte till jobbet dagen efter drog den bara till 4000 igen. Och när jag skulle hem på lunchen var den stendöd. Batteriet hade dött och gav bara 4,5 volt. Jag köpte ett nytt och monterade. körde hem och hojen gick normalt. När jag kom hem la jag märke till att jag inte hade något baklyse eller blinkers bak och lokaliserade felet till en avbruten kabel. jag lagae denna och drog slutsatsen att denna var anledningen till att batteriet dött och hojen gått dåligt.
Åkte ut dan efter på en runda och hojen gick fenomenalt bra. I 2 mil. Sen varvar den bara 4000 och jag får puttra hem i 80
Jag trodde felet berodde på EXUP-ventilen så jag har grejat med denna men får ingen ordning på det. Resultatet jag har nu är att med monterade EXUP-vajrar och rätt justerad EXUP så går hojen förr eller senare ner på "Limp-mode" och varvar bara 4000. Det kan ta några minuter innan det händer och fram till det kan hojen gå bra eller bra upp till 7000 och sen inget.
Med urkopplade EXUP-vajrar och ventilen låst i öppet läge går hojen bra från 0-6500, för att blöddra satan vid 7000 upp till 8500 och sen yla iväg mot rödstrecket som ett jehu. Wtf?
Vad fan är det för fel?
Servon funkar när man ger den ström och den återställer sig som den ska när man slår på tändningen. Har jag vajrarna inkopplade så rör sig EXUPventilen lite men inte som den ska.
Kan det vara fel på batteriet?
Kan det vara min Quick-connect som stryper bränslet? Det förklarar isåfall inte varför den bara varvar 4000 med EXUPen inkopplad. Och den ska flöda lika bra som en vanlig 8mm slang.
Kan det vara Demoner i den?
För ett tag sen fixade jag lite med hojen för att få ordning på min orolig atomgång och en konstig dip vid 7000 varv. Jag balanserade förgasarna och justerade EXUP-ventilen, Monterade även en Quickconnect till bränsleslangen. Fick ordning på tomgången och mycket bättre gång på låga varv men hojen ville bara varva till 7000 sen slog den av.
Då jag läst om detta så åkte jag hem och justerade EXUp:en lite till och nu gick hojen utmärkt. Drog fint över hela registret med bra vrid. Jättenöjd var jag.
Ett par dagar senare åkte jag till jobbet på morgonen och när jag drog på ville hojen bara varva 4000. Jag puttrade vidare och efter en stund släppte det och hojen gick bra igen. Jag körde en runda på kvällen och hojen gick bra hela tiden.
När jag åkte till jobbet dagen efter drog den bara till 4000 igen. Och när jag skulle hem på lunchen var den stendöd. Batteriet hade dött och gav bara 4,5 volt. Jag köpte ett nytt och monterade. körde hem och hojen gick normalt. När jag kom hem la jag märke till att jag inte hade något baklyse eller blinkers bak och lokaliserade felet till en avbruten kabel. jag lagae denna och drog slutsatsen att denna var anledningen till att batteriet dött och hojen gått dåligt.
Åkte ut dan efter på en runda och hojen gick fenomenalt bra. I 2 mil. Sen varvar den bara 4000 och jag får puttra hem i 80

Jag trodde felet berodde på EXUP-ventilen så jag har grejat med denna men får ingen ordning på det. Resultatet jag har nu är att med monterade EXUP-vajrar och rätt justerad EXUP så går hojen förr eller senare ner på "Limp-mode" och varvar bara 4000. Det kan ta några minuter innan det händer och fram till det kan hojen gå bra eller bra upp till 7000 och sen inget.
Med urkopplade EXUP-vajrar och ventilen låst i öppet läge går hojen bra från 0-6500, för att blöddra satan vid 7000 upp till 8500 och sen yla iväg mot rödstrecket som ett jehu. Wtf?
Vad fan är det för fel?
Servon funkar när man ger den ström och den återställer sig som den ska när man slår på tändningen. Har jag vajrarna inkopplade så rör sig EXUPventilen lite men inte som den ska.
Kan det vara fel på batteriet?
Kan det vara min Quick-connect som stryper bränslet? Det förklarar isåfall inte varför den bara varvar 4000 med EXUPen inkopplad. Och den ska flöda lika bra som en vanlig 8mm slang.
Kan det vara Demoner i den?