YZF 750 motorproblem

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Kalmar
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Orkar inte riva eländet fler gånger utan att få ordning på det så jag frågar här och ser om nån kan ge bra tips.

För ett tag sen fixade jag lite med hojen för att få ordning på min orolig atomgång och en konstig dip vid 7000 varv. Jag balanserade förgasarna och justerade EXUP-ventilen, Monterade även en Quickconnect till bränsleslangen. Fick ordning på tomgången och mycket bättre gång på låga varv men hojen ville bara varva till 7000 sen slog den av.
Då jag läst om detta så åkte jag hem och justerade EXUp:en lite till och nu gick hojen utmärkt. Drog fint över hela registret med bra vrid. Jättenöjd var jag.
Ett par dagar senare åkte jag till jobbet på morgonen och när jag drog på ville hojen bara varva 4000. Jag puttrade vidare och efter en stund släppte det och hojen gick bra igen. Jag körde en runda på kvällen och hojen gick bra hela tiden.
När jag åkte till jobbet dagen efter drog den bara till 4000 igen. Och när jag skulle hem på lunchen var den stendöd. Batteriet hade dött och gav bara 4,5 volt. Jag köpte ett nytt och monterade. körde hem och hojen gick normalt. När jag kom hem la jag märke till att jag inte hade något baklyse eller blinkers bak och lokaliserade felet till en avbruten kabel. jag lagae denna och drog slutsatsen att denna var anledningen till att batteriet dött och hojen gått dåligt.
Åkte ut dan efter på en runda och hojen gick fenomenalt bra. I 2 mil. Sen varvar den bara 4000 och jag får puttra hem i 80 :(
Jag trodde felet berodde på EXUP-ventilen så jag har grejat med denna men får ingen ordning på det. Resultatet jag har nu är att med monterade EXUP-vajrar och rätt justerad EXUP så går hojen förr eller senare ner på "Limp-mode" och varvar bara 4000. Det kan ta några minuter innan det händer och fram till det kan hojen gå bra eller bra upp till 7000 och sen inget.
Med urkopplade EXUP-vajrar och ventilen låst i öppet läge går hojen bra från 0-6500, för att blöddra satan vid 7000 upp till 8500 och sen yla iväg mot rödstrecket som ett jehu. Wtf?

Vad fan är det för fel?
Servon funkar när man ger den ström och den återställer sig som den ska när man slår på tändningen. Har jag vajrarna inkopplade så rör sig EXUPventilen lite men inte som den ska.

Kan det vara fel på batteriet?
Kan det vara min Quick-connect som stryper bränslet? Det förklarar isåfall inte varför den bara varvar 4000 med EXUPen inkopplad. Och den ska flöda lika bra som en vanlig 8mm slang.
Kan det vara Demoner i den?
 
låter som du skall söka fler fel i kabelhärvorna. Megga med ohmmeter så hittar du lättare.
 
Kabeln som gick av var en kabel som jag dragit extra för ström till ett tut-relä, så den har inget med kabelhärvan att göra. Men jag har redan kollat de anslutningar som finns tillgängliga vid databox och reläer och allt är ok.
 
Har provat med en vanlig bränsleslang nu men ingen skillnad. Tog även och kollade över alla kablar till CDI och reläer igen men hittar inget knas.

Ska prova att byta stiften och se om det ger nåt. Jag tror inte det men jag har Iridium liggande som ändå ska dit så.......
 
Har bytt stiften, ingen skillnad. men de som satt där var gamla som satan.
Har även testat att byta till en annan förgasarbrygga men då gick hojen ännu sämre så imorgon får jag byta tillbaka för att få den körbar igen.
Stånk och stön.
 
Tror inledningsvis som 3cl.
Kolla vad du har för spänningar över batteriet med maskin igång. Kortslutningar å liknande kan dra med sig lite av varje som följd.

Sen,beteendet du beskriver med EXUP;en spärrad låter ju ganska normalt i mina ögon. EXUP:en har ju trots allt en funktion.

Kolla oavsett laddregulatorn. Iom att det e en ganska gammal Yamaha kan du ha det "tidiga" relät å de e verkligen inget under av hållbarhet som sagt. Om det e kass bör du ersätta det med det senare du hittar på Rettor mm.

I samband vore det nog en ide att se över div jordanslutningar. Vid kortslutningar kan som sagt strömmen hitta alla möjliga vägar till mål.

Att byta förgasare mm när ursprugnsproblemet verkar vara elektriskt e att jobba i fel ända i min mening. Om det sedan visar sig att elsystemet e under kontroll,då kan man gå vidare.
 
Har kollat elsystemet och hittar inga fel. Givetvis kan det vara CDI eller EXUP-servo som strular men de verkar göra sitt jobb.
Hur kollar man spänningsregulatorn?
Anledningen till att jag kollar föragasarna är att jag har mekat en del med dom. Samt att jag kan göra det utan att behöva köpa en massa skit som sen kanske visar sig inte vara nåt fel på.
Jag monterade tillbaka de andra förgasarna och märkte när jag plockade isär dom och rengjorde at det var fullt med små vita plastflis inuti. Funderar på om det kan varit något som kommit ifrån min quick-connect? Jag blåste dock ur den med tryckluft innan montering men var det skulle kommit ifrån annars vetefan. Ska provköra imorgon så får vi se om det gjort nån skillnad.

Med EXUP:en spärrad i öppet läga ska hojen kunna dra rent över hela registret. Det ska inte bli några blörr som jag har, bara lite sämre bottendrag upp till 4000 då den slutar att verka.
 
Enklaste sättet e att mäta spänningen över batteriet å hur den förändras med varvtal.
 
Felet var nog de små vita plastflisen för idag gick hojen bra igen. Ska provköra ordentligt imorrn om det inte regnar.
 
Nä, går fortfarande skit mellan 6500-8000. Bra överallt annars.
 
Kolla om du fått mer "plastflis" i förgasarna.

Du måste ju såklart kolla upp vartifrån det kommer, det är ju bara att följa soppaslangen...

Lycka till!
 
"skit" e ju ett ganska vitt begrepp. Kan du precisera närmare vad som händer? Misständer den? Lägger ngn burk av? Är det samma burk hela tiden isf? (Borde tex kunna slutledas av att du bryter tändningen när den dummar sig å lyfter stiften å kikar.)

Fick du kollat drivspänning med motorn igång,å isf vad visade det?

Plastflis i bränslet e naturligtvis inte bra å det vore rimligt att det kan härledas. Vi får knappast vita plastflis i bensinen vi tankar,så rimligen borde det ju komma ifrån ngt på hojen.?
Är det plastflis i samtliga förgasare? Använder du ngt externt soppafilter? Kort sagt,försök ge oss lite mer kött på benen att gå på.
 
Felet visar sig på detta sätt, jag gasar på från 0-6500 varv, sen börjar hojen att blöddra jättemycket, den blöddrar sig igenom 6500-8000 varv för att sen gå normalt igen och skjuta på fint till rödmarkeringen. Att ligga på 7000 och dra i gasen för en omkörning eller liknande är inte att tänka på då den bara blöddrar och spottar.
På de lägre växlarna är inte felet så uppenbart då man drar förbi dessa varv rätt kvickt men på fyran och uppåt gör det saker och ting väldigt tråkigt.
Om det är en cylinder eller två som lägger av eller ej vet jag inte, men det skulle kunna vara nåt sånt. Först funderade jag på om det kunde vara en tändspole som lägger av men varför just vid dessa varv?

Jag har inte mätt drivspänningen då jag har haft fullt upp med annat men kan kolla det imorgon. Tror inte det har nånting med felet att göra hur som. Sen går hojen hur bra som helst om man står still och gasar, felet visar sig bara när man belastar motorn så jag tror inte denna mätning ger någon indikation om vad som händer.

Jag är mer eller mindre säker på att "plastflisen" är restämnen från min Quick-connect som sitter mellan tanken och förgasarna. Jag trodde först att denna kunde vara orsaken till att hojen gick dåligt om den fick för lite bränsle eller så men har provat med en vanlig bränsleslang och det gjorde absolut ingen skillnad och då körde jag en längre runda.
Nu sist trodde jag att flisen kanske satt igen någon kanal i en eller flera förgasare och att detta var anledningen till felet men nu vet jag inte längre. Är inte alls sugen på att plocka isär förgasarna igen.

Jag har två felkällor kvar att kolla innan jag ger upp eller åtminstone måste börja köpa en massa delar att testa med.
Det ena är diafragman i bensinkranen. Denna gav upp för ett tag sen. Iom att denna inte stänger kranen när motorn är avstängd så rinner bensin ut ur tanken när man har den bortplockad, vilket var anledningen till att jag skaffade quick-connectorn som stänger flödet när man kopplar ifrån den.
Jag har dock väldigt svårt att tänka mig att detta skulle vara felet men jag börjar få slut på saker att prova.
Det andra är luftfiltret. jag bytte från ett BMC öppet filter till original för ett tag sen och tyckte hojen gick bättre och lät mindre, vilket jag uppskattade. Filtret satt dock inte perfekt så jag moddade dit en gummilist på det. Funderar på om filtret kan orsaka detta felet men tror inte riktigt på det heller. Det är ju ett lätt jobb att byta dock.

Jag måste tillägga att hojen har ju faktiskt gått riktigt riktigt bra, för så lite som två veckor sen, typ samma dag som jag postade mitt första inlägg. Sen bara helt plötsligt efter 2 mils underbar körning dyker felet med EXUP:en upp och sen detta.
Jag kan också nämna en minst sagt konstig grej. När jag är ute och kör, oavsett om jag har EXUP-felet med varvstopp vid 4000, eller 6500-8000 felet, om jag flippar dödarknappen så går hojen bra igen, för ungefär 5 sekunder för att sen återgå till cp-läge.

Jag har nog lagt fyrtio timmar mektid på detta nu så jag upskattar all hjälp jag kan få.
 
Förstår din frustration.

Ok. Tack. Då blev det lite klarare. Det e alltså på det viset att ngn cylinder direkt faller ifrån vid de angivna varvtalen? E det korrekt uppfattat?
Den tjöver sig inte eller ngt liknande utan man känner direkt att den inte går på alla?

Grejen e...
För att du skall få "snålmissar" så kan tex inte ett munstycke vara hur igensatt som helst. Snålmissar kommer endast i ett visst "fönster" i sk AFR räknat(air/fuel ratio).

Om vi bortser från lågfartsmunstyckena,å det kan vi om jag förstått dig rätt då hojen uppträder exemplariskt på tomgång å lättlast,så återstår eg inte så mkt som kan vara kajk rent förgasarmässigt.
Ifrån lättlast å upp till strax under full gas e det ju nålarna som styr.
(E dessa ställbara via clips i höjd? E de isf reffade för vilket spår de skall sitta i?) Dessa i sin tur styrs av de membran vi återfinner i precis alla gasare av CVK typ. Om man då tex lättar på klockorna som håller membranen å rycker ut trottlarna så man rent fysiskt kan se ev hål på membran alt defekta nålar så e det nog klart där.
Huvudmunstycket...om det nu vore så att det e igensatt i ett av huvudmunstyckena i sin tur e det mycket orimligt att du skulle kunna belasta eller varva dig "igenom" problemet.
Plastflis i flottörerna...ja...jo...men isf borde felet inte vara konsekvent,å det har jag förstått på dig att det e.? Ett igenslaget munstycke kan inte vara igenslaget halva varvtalsregistret för att sedan magiskt öppna sig igen på andra sidan 8000. Om "flisen" eg blir damm med tiden så e det första att slå igen lågfarten alt tomgång som jag ser det.
Isf skulle jag tro mer på ren felbestyckning. Speciellt i ljuset av vad du beskriver med dina luftfilter. Referens på vilka munstycken som skall vara där antar jag du kan hitta lite varstans. Lika samma med nålar.

Du skriver att du haft el problem med hojen. Sådant kan däremot,i lika med EXUP trassel,ge det du beskriver. Iaf i min bok,men..ptja..jag har haft fel förr :tummenupp
Kolla att EXUPens servo har fullgod jordanslutning.

Grejen e att i min erfarenhet så e det så att ju mer intermittent å ju "klurigare" felet e desto mer basic skall man vara för att nå en lösning fortast möjligt. Reffa ALLT du kommer åt mot fabriksuppgift.
Att tex kolla de enkla grejer jag tagit upp ovan...kolla drivspänningen över batteriet vid lite olika varvtal. E ju trots allt mkt fort gjort,å ett råd i sammanhanget eftersom detta uppenbarligen gäckat dig en stund e att du skriver ner alla testresultat. Om inte annat som mental backup.

En annan grej som kan göra det du beskriver e just elektriska "gremlins" tex med din vevaxeltrigger. Att kolla signalen kräver iofs lite mer avancerade doningar (oscilloscop) men att rent fysiskt riva kåpan där triggern sitter å kika på sensoravstånd samt rent fysisk kondition på densamma kan man göra med enkla handverktyg.

Om inte minnet sviker kan du sen kika på FZRonline eller ngn liknande sida för att få referens spänningar till å från din CDI. Kolla för all del även jordanslutningen för densamma-iom att du haft elfel på hojen.

Ja. Spolar kan ge upp. Visst kan de det. Jag har tom varit med om liknande beteende när spolar varit kopplade "baklänges"(primärsida). Borde vara enkelt nog att kolla med ett schema med kabelfärger utsatt.

Stift å hattar kan du nog skriva av i detta fallet-FWIW.

När jag är ute och kör, oavsett om jag har EXUP-felet med varvstopp vid 4000, eller 6500-8000 felet, om jag flippar dödarknappen så går hojen bra igen, för ungefär 5 sekunder för att sen återgå till cp-läge.

Det där känns ju lite granna som en pekpinne tycker jag.
Har du kollat drivspänningar mot CDI mm under drift? Dels mot chassie å dels mot CDI;ns jordkabel? E hojens jordning intakt? Kan du ha intermittent kontakt just i dödarknappen?
 
Last edited:
Jag har nu testat lite mer och kommit fram till att jag har väldigt hög spänning över batteriet med motorn igång. 15-16 volt om jag gasar. Jag läste att detta kunde ge problem med bränd CDI så det kanske är orsaken till mitt problem?
Ska leta efter en Regulator från en nyare hoj och byta den så får vi se om det hjälper.
 
Nä,det där kändes väl inte helt rätt kan vi säga.

Ett tips e en regulator till en nyare R1. Många som moddar dit dem med bra resultat å de e hållbara vs det som sitter där original.
 
Jo jag har förstått det med. Ska bara hitta en. På cmsnl.com kunde man bara köpa hela generatorn och jag har ingen Yamahahandlare här i stan.

Ska ringa till Hojbiten på måndag och höra om de har en.
 
Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Back
Top