YZF 750 förgasarproblem

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Har införskaffat mig en YZF 750R -95 med 5400 mil på mätaren. Den behöver dock lite kärlek innan den går som den ska.

Den går väldigt ryckigt från 1/8 till 1/2 gas på låg och mellanvarv. Nu vet jag inte hur en radfyra låter när den bluddrar, men det låter nästan som ett mekaniskt oljud. Antar att det är bludder. På höga varv pinnar den på fint, men det känns som att den "kommer" lite till om man släpper av på gasen en aning. Sitter slipon på den.

Tog en titt på nålarna och de har en kännbar/synbar slitning. Inte tittat på nålmunstyckena men de är troligtvis också slut antar jag.
Jag behöver alltså nya nålar, nålmunstycken och ev. en storlek större huvudmunstycken har jag kommit fram till. Den har CV-förgasare, Mikuni BDST38.

Ska man köpa OEM-grejer eller finns det andra bra alternativ? Dynojet verkar vara uppskattat i USA men sågas här på SH vad jag märkt. Enligt mina fördomar är ju amerikaner ganska lättlurade med så..

Finns det några kända modifikationer som brukar vara lyckade på min hoj? Inte bara i förgaseriet då. Tack på förhand! :)

Last edited:
Har en erfarenhet där med Dynojet. :död Hade förgasar trassel och försökte köpa hjälp med inställningen av dem.

Verkstaden vägrade då de tyckte det skulle bli för dyrt att först "rensa bort all Dynojet skit" som satt i bryggan. Deras råd blev, "köp en begagnad original brygga och skruva dit".

Till slut köpte jag en RS brygga, begagnad, och det har jag inte ångrat en dag:banana

Har en erfarenhet där med Dynojet. :död Hade förgasar trassel och försökte köpa hjälp med inställningen av dem.

Verkstaden vägrade då de tyckte det skulle bli för dyrt att först "rensa bort all Dynojet skit" som satt i bryggan. Deras råd blev, "köp en begagnad original brygga och skruva dit".

Till slut köpte jag en RS brygga, begagnad, och det har jag inte ångrat en dag:banana
Då struntar jag i dynoshit.

Tack! Letade efter en sådan tråd men sökfunktionen funkar lika bra som en ducati efter en regnskur

Har bytt ut dynojetgrejerna till originalnålar och original 122,5 munstycken istället för 118 (översatt till mikunistorlek) som satt i.

Kör med nålarna väldigt lågt, tagit bort plastbrickan som motsvarar ca 2,5 hack och har clipset i det näst högsta hacket (slitna nålmunstycken). Den har då bra kraft från låga varv upp till 6,5k där den helt enkelt dör av. Måste släppa av till 3/4 gas för att komma förbi det. Likadant, men inte lika illa vid 10k. Håller jag 7/8 gas så drar den rent genom hela registret efter 6,5k.

För små huvudmunstycken tycker jag det verkar som. Har provat att höja nålarna men då gick den bara sämre på lågvarv. Några tankar?

Har du kommit någon vart med detta?
Ev kan du testa att strypa lufttillförseln med en remsa silvertejp på luftfiltret för att se om detta gör att symptomet ändras/minskas. I så fall går den lite fetare och det borde isf tyda på att större huvudmunstycke är rätt, vilket jag tror.
Förutsätter att vacuum-gummina är hela etc.

Nyheter
Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort