Yz450f eller wr450f?

Lunkan

Å det spruta kyckling...
Gick med
8 May 2003
Hoj
...
Ja, vilken ska jag välja?

Den ska användas som Supermotard på bana, ev. på crossbana nån gång ibland!

Det är -04:or det handlar om!
Yz:an är ju bara 4 växlad! Är detta ett bekymmer eller bara en växel mindre att hålla reda på?

Wr:n har väll mer bottendrag men sämre på topp + att den väger mera, men 5 växlad.

Ge ett råd/tips...! Blir antagligen affär redan på tisdag!

Du vill ha mer än 4 växlar på motardbana.

Man kan, åtminstone på tidigare modeller ändra kammen på WRmotorn så att den blir samma som YZ.

Sen antar jag att YZ har bättre fjädring för motard, men den bör ändå byggas om om den ska funka.

Är WR:en LV-reggad?

Last edited:
Ja det här med 4 växlad? Varför? Jag tyckte jag behövde mina 5 växlar när jag hade 426,an. Jag söker ju oxå Yz450 till motard för att tävla med. Va det inte nån här förut som byggde om sin husaväxellåda från 5 till 6 växlar?

Om du vill LV-regga hojjen osv så blir det ju enklare med en WR, då dom är typbesiktigade och antagligen endurobesiktigad sen tidigare..det är ju en liten fördel.

Beror nog på va banor man kör, jag tycker det känns som om jag har två växlar för mycket på gokartbanan iaf :P (5växlat)

Jävla idioter som kom på det här med mellanregister :rolleyes: :tungan :hihi

Köp en WR.

Kostar MYCKET att byta till WR-låda från YZ-låda.
Jag vet.
Köper du en WR så är den landsvägsregad och det alltid bra. Lätt att få snurr på den motorn. Bara köpa ett annat avgassytem så går den som ett skott.

Hur mycket är det som skilljer WR, mot Yz,an då? Jag köper dessutom en färdig tävlings maskin hellre än att bygga om den själv..

Jocke W skrev:
Hur mycket är det som skilljer WR, mot Yz,an då? Jag köper dessutom en färdig tävlings maskin hellre än att bygga om den själv..

Om du menar växellådan så skiljer de sig totalt.

Motormässigt så är det olika kammar samt system.

Givetvis skiljer sig fjädringen också, men den lär du modifiera ändå.

Kanske ska du kika på KTM525 i motardutförande så slipper du hålla på och palta med ombyggnad?

Va är det för grejer på den då? fjädring etc

Jo det är de, men jag tror inte jag får låsa mig för mycket vid en hoj, ja får prova några och känna hur det känns..kanske får hänga me på nån träning me er stora grabbar ;) så kan ja prova några varv å känna på dom :tomten

Jocke W skrev:
Jo det är de, men jag tror inte jag får låsa mig för mycket vid en hoj, ja får prova några och känna hur det känns..kanske får hänga me på nån träning me er stora grabbar ;) så kan ja prova några varv å känna på dom :tomten
Nu är det väl en bra bit hit men är vi på samma ställe nån gång är provkörning inga problem. Fast när du provat hondan så kommer det bara finnas en hoj för dig :P

Inget krav på LV reg då den aldrig ska användas på allmän väg
:rolleyes:
Det lutar åt YZ:an trots växellådan.

Måste man verkligen bygga om stötdämparna på yz om man ska ha den som Motard(tävling)

Hur funkar org. bromsok på 320 skiva?

Om du ska tävla måste du fixa dämparna..blir antagligen utan att ha provat väldigt svampigt att köra..

jag kör med orginal fjädring. Har inte kittat om den.. Men om pengarna hade funnits så hade jag kanske gjort de.

Tycker den uppfyller mina önskemål bra..

Visst lådan är en nackdel. Får laborera en del med drevning..

orginal ok är bara att byta ut om du ska tävla. 4 alt. 6kolvs ok är det som gäller...

Jag funderar på att sälja min -03:a Pm:a vid intresse..

Fixx skrev:
jag kör med orginal fjädring. Har inte kittat om den.. Men om pengarna hade funnits så hade jag kanske gjort de.

Tycker den uppfyller mina önskemål bra..

Visst lådan är en nackdel. Får laborera en del med drevning..

orginal ok är bara att byta ut om du ska tävla. 4 alt. 6kolvs ok är det som gäller...

Jag funderar på att sälja min -03:a Pm:a vid intresse..

Kör du bana med orginal dämpare? och det funkar bra?

OlleR skrev:
Nu är det väl en bra bit hit men är vi på samma ställe nån gång är provkörning inga problem. Fast när du provat hondan så kommer det bara finnas en hoj för dig :P

jag kan va vart du vill när du vill om jag får prova :D

Lunkan skrev:
Måste man verkligen bygga om stötdämparna på yz om man ska ha den som Motard(tävling)

Hur funkar org. bromsok på 320 skiva?
Måste å måste, nu talar jag iofs utifrån andra hojjar än just yzan, men det gör stooor skillnad på hur den styr å allmänt upplevs på asfalten. Jag ångrar inte en minut de närmare 6000kr jag lagt ut på motardfjädring på min hoj. Och då anser jag att CRFens orginalfjädring är bland de bättre crossfjädringarna för motardbruk...

Har du tänkt köra en längre stund så är det klar fördel att ha 4kolvs/6kolvs-ok. Visst det GÅR köra med orginal men jag skulle då inte göra det om man tänkt köra lite seriösare.

Jocke W skrev:
jag kan va vart du vill när du vill om jag får prova :D
Då är du välkommen upp till Skellefteå...

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT