Hej
Jag har problem med min yz 250 -03:a. I höstas rev jag motor för att byta ut några drev i växellådan. Det var första gången som jag har gjort så omfattande renovering men allt verkade fungera och jag fick ihop hojen igen. Jag provkörde några gånger och allt var okej.
Nu till problemet, jag körde för första gången i år på banan med dubbdäck det var tokroligt. Hojen gick utmärkt och växellådan är som ny. I slutet av träningspasset började hojen att öka i tomgångsvarvet. Jag tänkte att det kan bero på lite olika saker det var några minusgrader och jag tänkte att gasvajer/förgasaren frusit. In med hojen i varmförrådet, testar att starta upp hojen och den varva upp ordentligt, stänger av och river och gör rent förgasaren. Kontrollerar reed-ventilen men jag vet egentligen inte hur den ska se ut men det var inget som så uppenbart trasigt ut. Allt verkar okej, sätter ihop allt igen och nu varvar den ännu mer, jag kan knappt ha den gåendes då den går på 7-8000 rpm. Det låter duktig i det lilla bostadsområdet som jag bor i. Upptäcker att den rinner soppa ur förgasaren så jag tror att flottören har hängt sig, river och sätter ihop och nu sprutar det inte längre soppa ur hojen men varvet har stigit ytterligare.
Det är inget som har med trotteln eller gasvajern att göra för trotteln är i botten, det både känns och hörs. Det verkar som att den tjuvdrar luft. Det känns lite underligt att det kom så plötsligt plus att nu känns det kanske inte som att den drar i sig lite tjuvluft utan det måste vara något mer, nu går det nästintill upp på 80% av maxvarv.
Det är körning imorgon, skulle behöva en snabb analys över hur jag ska fixa detta ….
Tack på förhand från en nybörjare
/A
Jag har problem med min yz 250 -03:a. I höstas rev jag motor för att byta ut några drev i växellådan. Det var första gången som jag har gjort så omfattande renovering men allt verkade fungera och jag fick ihop hojen igen. Jag provkörde några gånger och allt var okej.
Nu till problemet, jag körde för första gången i år på banan med dubbdäck det var tokroligt. Hojen gick utmärkt och växellådan är som ny. I slutet av träningspasset började hojen att öka i tomgångsvarvet. Jag tänkte att det kan bero på lite olika saker det var några minusgrader och jag tänkte att gasvajer/förgasaren frusit. In med hojen i varmförrådet, testar att starta upp hojen och den varva upp ordentligt, stänger av och river och gör rent förgasaren. Kontrollerar reed-ventilen men jag vet egentligen inte hur den ska se ut men det var inget som så uppenbart trasigt ut. Allt verkar okej, sätter ihop allt igen och nu varvar den ännu mer, jag kan knappt ha den gåendes då den går på 7-8000 rpm. Det låter duktig i det lilla bostadsområdet som jag bor i. Upptäcker att den rinner soppa ur förgasaren så jag tror att flottören har hängt sig, river och sätter ihop och nu sprutar det inte längre soppa ur hojen men varvet har stigit ytterligare.
Det är inget som har med trotteln eller gasvajern att göra för trotteln är i botten, det både känns och hörs. Det verkar som att den tjuvdrar luft. Det känns lite underligt att det kom så plötsligt plus att nu känns det kanske inte som att den drar i sig lite tjuvluft utan det måste vara något mer, nu går det nästintill upp på 80% av maxvarv.
Det är körning imorgon, skulle behöva en snabb analys över hur jag ska fixa detta ….

Tack på förhand från en nybörjare
/A