yz 125 cylinder på dt 125 r ?

steff

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
sthlm
Hoj
Yamaha R6 -00
tror ni det funkar? :D att byta kolv cylinder och topplock till yz då alltså.... kanske dum fråga men nah orka bry sig :D....

förmodligen lär d funka bäst om man utgår från samma årsmodell? -90 alltså....
 
Sitter det variabel avgasport på cross cylindrar? :confused:
 
hmm vettefan men det är ju bara å itne koppla in ypvs:en isf....
 
Med tanke på att du tror att det "bara är att koppla in YPVSen i så fall" så bör du nog glömma det projektet. För det första så fungerar crosscylindern inte alls på samma varvtal som MC-cylindern, vilket gör att YPVSen varvtalsmässigt passar lika bra som lustgas på ett par styltor. Att sedan få vevstake att tåla varvtalen crosscylindern går på eller att få kopplingen att tåla den höga effekten är ytterligare svårigheter... Huruvida cylindern passar eller inte passar i motorblocket är alltså långt ifrån det största problemet.
 
Har för mig att det ska passa. Men du får nog ta lite med än bara cyllen och kolven som sagt. Och du bör byta alla lager till C4 eller likn. som tål lite varv.
 
Flummo skrev:
Med tanke på att du tror att det "bara är att koppla in YPVSen i så fall" så bör du nog glömma det projektet. För det första så fungerar crosscylindern inte alls på samma varvtal som MC-cylindern, vilket gör att YPVSen varvtalsmässigt passar lika bra som lustgas på ett par styltor. Att sedan få vevstake att tåla varvtalen crosscylindern går på eller att få kopplingen att tåla den höga effekten är ytterligare svårigheter... Huruvida cylindern passar eller inte passar i motorblocket är alltså långt ifrån det största problemet.
Läs igen ;)
 
det är ypvs port, men den är inte elektrisk utan mekaniskt vakumstyrd.
Du kommer högst troligen inte få dit cylindern på din DT.

Om du ändå skulle kunna modifiera motorblocket på dtn så cylindern kommer dit så är det inet säkert (om du nu inte kollat upp det) att slaglängden är lika, troligen är den kortare på crossen och då funkar det inte bra. Vidare kan kolvbulten vara grövre på crossen, vilket gör att du inte får den genom vevstaken.
Om du mot all förmodan även ordnar detta så måste du dessutom ha förgasaren och avgassystemet från crossen, vilket kommer att göra dels att den låter som sjutton och att den drar soppa som fan, sen är som nån sa ovan generalras att vänta då DTn inet är dimensionerad för varv eller effekt.
DEt enklaste om du nu absolut måste göra nåt sånt här är ju tat flytta över hela motorn till DT ramen, det är säkert inet svårt, dock måste du d ha tag på ett ljussysytem så du kan driva belysningen på hojen.
 
Hmm, jag har tänkt lite fel! Minnet sviker lite hehe...det var hela YZ motorn som ska passa på nästan "bolt-on" Har jag hört iaf. Kolla upp det!!
 
*/ ?>
Nyheter
Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Provkörningsvecka, KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Bike är på plats på sommarv...

Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Back
Top