Yvps?

Ypvs påverkar porttiden för avgasporten.
Snacka avgasmotstånd för 2t är mest fel. Tryck- och sugpulserna viktigast.
(Gäller f.ö. 4t oxå vad jag förstår. Fast den är alls inte lika känslig för det. Har ju kammar som styr rätt mycket.)

Såvitt jag kommer ihåg är Bells bok skyhögt bättre än Robinsons.

EDIT: Fast jag kom ihåg fel; har inte läst Robinsons 2t bok.... :rodnar
/u
 
Last edited:
Om du skruvar bort kröken och tar bort den lilla kåpan där ypvs-wiren fäster vid cylindern och snurrar på ventilen och tittar in i cylindern från kröken så ser du exakt vad den gör.
 
De va allt en jävla mycket skit snack här tycker jag.

På min aprilia så kan porten vara uppe eller nere det är en metalbit som blockerar utblåset delvis. Ypvs är en port som stegvis går upp eftersom du höjer varvtalet alltså mycket bättre.

Min blir det ryckligt men med en ypvs så får du gämnare och mycket bättre:)

Den sitter på avgassidan och du ser den som sagt om du tar av avgassystemet från cylindern..... den är wire styrd och själva motorn som styr den är en solonoid, en el motor kan man säga

solonoiden drar helt enkelt in wiren med avgasporten vartefter du ökar varvtalet och allt blir skit bra :hihi
 
Ypvs påverkar porttiden för avgasporten. För att få maximal toppeffekt ur en tvåtaktare ska avgasporten vara "hög". På höga varvtal har därför ypvs ingen effekt utan då är avgasporten maximalt hög. Utan ypvs förlorar man effekt på ffa mellanvarv när man höjer avgasporten och motorn får ett kort register i ett toppig effektkurva. kan man steglöst anpassa överkanten på avgasporten i förhållande till varvtalet så får man mer effekt i mellanregistret och en jämnare effektutveckling= ett större körbart register.
 
Det är en sevomotor som styr ventilen, inte en solenoid, inte på RD350 iaf, fö så ser faktiskt motorenheten väldigt lik ut den som styr EXUP på R1.
 
Last edited:
Hittade ett par bilder som visar ganska tydligt hur det funkar.
 

Bifogat

  • pvdown.jpg
    pvdown.jpg
    19.4 KB · Visningar: 281
  • pvup.jpg
    pvup.jpg
    22.3 KB · Visningar: 166
Man kan väl tillägga att YPVS finns utan virear med, den styrs då med vakum och några leder, vanligt på Yamahas crossar.
Säkert inte alls lika bra men eftersom de saknar batteri så får det duga.
 
Silwer skrev:
Man kan väl tillägga att YPVS finns utan virear med, den styrs då med vakum och några leder, vanligt på Yamahas crossar.
Säkert inte alls lika bra men eftersom de saknar batteri så får det duga.
Rätt säker på att den går på varvtalet; centrifugalreglerad.
Tror inte man normalt finlirar så mycket med gradvis öppning, utan mer att
ypvs:en går från nere till uppe på ett ganska kort varvtalsintervall.
/u
 
ulf_lundin skrev:
Rätt säker på att den går på varvtalet; centrifugalreglerad.
Tror inte man normalt finlirar så mycket med gradvis öppning, utan mer att
ypvs:en går från nere till uppe på ett ganska kort varvtalsintervall.
/u

Exakt, nu är du förlåten för att du inte läst 2T boken :D :D
 
ulf_lundin skrev:
Rätt säker på att den går på varvtalet; centrifugalreglerad.
Tror inte man normalt finlirar så mycket med gradvis öppning, utan mer att
ypvs:en går från nere till uppe på ett ganska kort varvtalsintervall.
/u
Nej den är mer som du säger, öppen eller stängd.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top