Yvps?

Ypvs påverkar porttiden för avgasporten.
Snacka avgasmotstånd för 2t är mest fel. Tryck- och sugpulserna viktigast.
(Gäller f.ö. 4t oxå vad jag förstår. Fast den är alls inte lika känslig för det. Har ju kammar som styr rätt mycket.)

Såvitt jag kommer ihåg är Bells bok skyhögt bättre än Robinsons.

EDIT: Fast jag kom ihåg fel; har inte läst Robinsons 2t bok.... :rodnar
/u
 
Last edited:
Om du skruvar bort kröken och tar bort den lilla kåpan där ypvs-wiren fäster vid cylindern och snurrar på ventilen och tittar in i cylindern från kröken så ser du exakt vad den gör.
 
De va allt en jävla mycket skit snack här tycker jag.

På min aprilia så kan porten vara uppe eller nere det är en metalbit som blockerar utblåset delvis. Ypvs är en port som stegvis går upp eftersom du höjer varvtalet alltså mycket bättre.

Min blir det ryckligt men med en ypvs så får du gämnare och mycket bättre:)

Den sitter på avgassidan och du ser den som sagt om du tar av avgassystemet från cylindern..... den är wire styrd och själva motorn som styr den är en solonoid, en el motor kan man säga

solonoiden drar helt enkelt in wiren med avgasporten vartefter du ökar varvtalet och allt blir skit bra :hihi
 
Ypvs påverkar porttiden för avgasporten. För att få maximal toppeffekt ur en tvåtaktare ska avgasporten vara "hög". På höga varvtal har därför ypvs ingen effekt utan då är avgasporten maximalt hög. Utan ypvs förlorar man effekt på ffa mellanvarv när man höjer avgasporten och motorn får ett kort register i ett toppig effektkurva. kan man steglöst anpassa överkanten på avgasporten i förhållande till varvtalet så får man mer effekt i mellanregistret och en jämnare effektutveckling= ett större körbart register.
 
Det är en sevomotor som styr ventilen, inte en solenoid, inte på RD350 iaf, fö så ser faktiskt motorenheten väldigt lik ut den som styr EXUP på R1.
 
Last edited:
Hittade ett par bilder som visar ganska tydligt hur det funkar.
 

Bifogat

  • pvdown.jpg
    pvdown.jpg
    19.4 KB · Visningar: 281
  • pvup.jpg
    pvup.jpg
    22.3 KB · Visningar: 166
Man kan väl tillägga att YPVS finns utan virear med, den styrs då med vakum och några leder, vanligt på Yamahas crossar.
Säkert inte alls lika bra men eftersom de saknar batteri så får det duga.
 
Silwer skrev:
Man kan väl tillägga att YPVS finns utan virear med, den styrs då med vakum och några leder, vanligt på Yamahas crossar.
Säkert inte alls lika bra men eftersom de saknar batteri så får det duga.
Rätt säker på att den går på varvtalet; centrifugalreglerad.
Tror inte man normalt finlirar så mycket med gradvis öppning, utan mer att
ypvs:en går från nere till uppe på ett ganska kort varvtalsintervall.
/u
 
ulf_lundin skrev:
Rätt säker på att den går på varvtalet; centrifugalreglerad.
Tror inte man normalt finlirar så mycket med gradvis öppning, utan mer att
ypvs:en går från nere till uppe på ett ganska kort varvtalsintervall.
/u

Exakt, nu är du förlåten för att du inte läst 2T boken :D :D
 
ulf_lundin skrev:
Rätt säker på att den går på varvtalet; centrifugalreglerad.
Tror inte man normalt finlirar så mycket med gradvis öppning, utan mer att
ypvs:en går från nere till uppe på ett ganska kort varvtalsintervall.
/u
Nej den är mer som du säger, öppen eller stängd.
 
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

Back
Top