Ytterligare en ny BMW

Ninjaboy skrev:
Det är ju ingen cross BMW försökt bygga utan en ökenracer och de ligger på dessa vikter. BMW borde veta vad som krävs i de sammanhangen då de är bland de allra mest framgångsrika vad gäller ökenrallyn.
Precis! Men tyvärr är det ingen idé att försöka förklara, den typiske SH-spolingen har aldrig sett en grusväg och tror att man måste avsky allt BMW gör för att passa in i standardmallen för en sporthojskille. Att bling-bling och snyggt utseende är helt ointressant på en rå ökenracer är inget som de bryr sig om. Att BMW är kungar på just dessa typer av hojar är något de aldrig kommer att förstå.
 
Tycker dom har en hel del att göra med lyse och så...
Annars tror jag den kommer vara en riktig öken-dräpare!

"Funktion är vackert"
 
Visst kan det vara en grymt bra ökenräser, men jag tror inte många svenska köpare kommer köra i den miljön. För våra svenska grusvägar finns andra maskiner som är mkt snyggare och säkert funkar minst lika bra.
 
Salig skrev:
För våra svenska grusvägar finns andra maskiner som är mkt snyggare
Humor! "Som är mycket snyggare"!? Hur gör du den oerhört ytliga kopplingen grusväg<->utseende? Ok om du hade skrivit "för våra svenska grusvägar finns det andra maskiner som är mycket bättre", men snyggare?!?! Jeesus :rolleyes: .
 
sgtpepper skrev:
Humor! "Som är mycket snyggare"!? Hur gör du den oerhört ytliga kopplingen grusväg<->utseende? Ok om du hade skrivit "för våra svenska grusvägar finns det andra maskiner som är mycket bättre", men snyggare?!?! Jeesus :rolleyes: .

Jag skrev som är mkt snyggare och funkar minst lika bra.

Du missade nog en bit av texten... Min åsikt är om man skall köpa hoj, vill man ha något snyggt också.
 
sgtpepper skrev:
Precis! Men tyvärr är det ingen idé att försöka förklara, den typiske SH-spolingen har aldrig sett en grusväg och tror att man måste avsky allt BMW gör för att passa in i standardmallen för en sporthojskille. Att bling-bling och snyggt utseende är helt ointressant på en rå ökenracer är inget som de bryr sig om. Att BMW är kungar på just dessa typer av hojar är något de aldrig kommer att förstå.
Ökenräser?
Borde inte en ökenräser ha bättre vindavvisare samt vara mindre öppen runt motorn och annat så att inte så mycket sand tränger in?... annars blir det inga dakarsegrar. Jag tycker det mer ser ut som en skogsmulle ivf.
 
Ja den mest praktiska för motoruppbyggnaden för offroadhojar måste givetvis vara boxermotorn utan motorbågar... :rolleyes:
Första lätta omkulläggningen och tändhatten ryker.
Men å andra sidan blir den väldigt smal...
 
Salig skrev:
Min åsikt är om man skall köpa hoj, vill man ha något snyggt också.
Jo, men de som kör ökenrace är sällan utseendefixerade tjejpojkar med smink och glitter som främsta intresse. De är hårdingar som vill ha funktion och som Tengil skrev så är funktion vackert.

Jag vågar nog påstå att utseende nog aldrig brukar vara en "main concern" när man ska välja hoj i de kretsarna. Tänk om PG Lundmark med pipig stämma sagt att "nehej gjabbar, vet ni vaaaaad. Inte kan jag tjöööra en sån där ful manick" när han kollade in sin Paris-Dakar-hoj:
9.jpg


Och vem har sagt att BMW har tillverkat denna hoj för svensk hobbymarknad? Det är en tävlingshoj och lika utpräglat extrem som andra tävlingshojar. Den är inte tänkt att attrahera flickpojkar.
 
morlock skrev:
Ökenräser?
Borde inte en ökenräser ha bättre vindavvisare samt vara mindre öppen runt motorn och annat så att inte så mycket sand tränger in?... annars blir det inga dakarsegrar. Jag tycker det mer ser ut som en skogsmulle ivf.
image002.jpg

image004.jpg

image005.jpg
 
sgtpepper skrev:
Precis! Men tyvärr är det ingen idé att försöka förklara, den typiske SH-spolingen har aldrig sett en grusväg och tror att man måste avsky allt BMW gör för att passa in i standardmallen för en sporthojskille. Att bling-bling och snyggt utseende är helt ointressant på en rå ökenracer är inget som de bryr sig om. Att BMW är kungar på just dessa typer av hojar är något de aldrig kommer att förstå.
Nej, det som gäller på SH är gammal R1 med miniblinkers och begagnade racedäck. Då är man cool vid korvmojen. :hihi
 
Sgtpepper:
Jag vågar nog påstå att utseende nog aldrig brukar vara en "main concern" när man ska välja hoj i de kretsarna. Tänk om PG Lundmark med pipig stämma sagt att "nehej gjabbar, vet ni vaaaaad. Inte kan jag tjöööra en sån där ful manick" när han kollade in sin Paris-Dakar-hoj:

Och vem har sagt att BMW har tillverkat denna hoj för svensk hobbymarknad? Det är en tävlingshoj och lika utpräglat extrem som andra tävlingshojar. Den är inte tänkt att attrahera flickpojkar.[/QUOTE]




Bilden på hojen du la upp skiljer sig helt ifrån hojen som diskuteras, där kan vi snacka funktion och nytta. Nu har du nog missat lite mer av vad jag tidigare skrivit... Då jag skrev att: det troligen inte kommer vara många på den svenska marknaden som kommer använda den hojen i öknen (om den nu är så bra i den miljön).

Det är min åsikt och jag kanske har fel, men jag ser mig inte som en "flickpojke" för att min åsikt avviker från din.
 
Last edited:
Visst blir det en grym ökenhoj men till annat finns det nog bättre maskiner.
Dock klart manligt att köra endurospår/crossbana(/RR :tummenupp ) med GS...

Jag skulle inte byta bort Telelever, ABS/servobromsar, vindskydd, väskor, värmehandtag, komfort mm mot 30kgs bantning ens på RR-bana.
 
Ninjaboy skrev:

Min Husa är lätt och det uppskattas, BMWn skulle behöva tappa MINST 30kg till innan den kan betraktas som lätt.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top