Yrkesmilitär, några här?

Det enda unika med den filmen är att det är FM själva som visar den. Filmer med svenska soldater i strid finns det flera. Dock vettigt att visa upp så folk utan insikt eller vilja att förstå på egen hand kan se att det inte är som den senaste rullen med Dolph och Stallone.

Jäklar vad de skriker o lever om, har de inga ajfåns? :rolleyes:

Det var bara ett motinlägg till det här med att svenskar på utlandstjänst spelar tetris och aldrig hamnar i farliga situationer.

Ja, vissa som drev den tesen har blivit väldigt tysta. En ursäkt hade kanske varit på plats, men men... tack för att du postade länken, den hade jag missat. Skall se till att den sprids.

Ja, vissa som drev den tesen har blivit väldigt tysta. En ursäkt hade kanske varit på plats, men men... tack för att du postade länken, den hade jag missat. Skall se till att den sprids.

Ja jävlar, nu har det alltså hänt att någon har avlossat lite skott i närheten av en svensk patrull (ingen träffades givetvis) så då har det varit så hela tiden, trots att tidningarna nu slår upp det på förstasidan, och skriver att det har eskalerat....

Hur många svenskar har skadeskjutits vid jakt / jaktvapenhantering i Sverige i år?

Hur många takskottare har trillat ner och skadat sig i vinter?

Hur många bönder har omkommit när dom har utfört sitt dagliga arbete?

Sätt saker i proportion, det är ett arbete dom har valt själva, det finns många andra arbeten som är minst lika farliga, men det skrivs inte på förstasidan när en ensilagebal faller ner en meter ifrån en bonde trots att det är minst lika farligt som när en kula passerar en meter bort.

Träffas man av ensilagebalen dör man, träffas man av kulan har man goda chanser att den stoppas av västen eller tar någonstans där den inte är dödlig.

Men det är bara tufft att riskera livet i krig, att göra det på ett vanligt arbete säljer inga lösnummer.

Den här tråden befolkas av folk som inte ens har gjort lumpen utan har alla sina erfarenheter från att ha spelat CoD, och folk som har varit på mission och vill framhålla så jävla tufft det var, trots att det häftigaste som hände på hela resan var att dom hörde skottlossning på håll...

Ja jävlar, nu har det alltså hänt att någon har avlossat lite skott i närheten av en svensk patrull (ingen träffades givetvis) så då har det varit så hela tiden, trots att tidningarna nu slår upp det på förstasidan, och skriver att det har eskalerat....

Hur många svenskar har skadeskjutits vid jakt / jaktvapenhantering i Sverige i år?

Hur många takskottare har trillat ner och skadat sig i vinter?

Hur många bönder har omkommit när dom har utfört sitt dagliga arbete?

Sätt saker i proportion, det är ett arbete dom har valt själva, det finns många andra arbeten som är minst lika farliga, men det skrivs inte på förstasidan när en ensilagebal faller ner en meter ifrån en bonde trots att det är minst lika farligt som när en kula passerar en meter bort.

Träffas man av ensilagebalen dör man, träffas man av kulan har man goda chanser att den stoppas av västen eller tar någonstans där den inte är dödlig.

Men det är bara tufft att riskera livet i krig, att göra det på ett vanligt arbete säljer inga lösnummer.

Den här tråden befolkas av folk som inte ens har gjort lumpen utan har alla sina erfarenheter från att ha spelat CoD, och folk som har varit på mission och vill framhålla så jävla tufft det var, trots att det häftigaste som hände på hela resan var att dom hörde skottlossning på håll...

Ramlat ned från en stege och blivit allmänt bitter tro? :va

GuW: en olycka är en olycka, ett misstag ett misstag... att MEDVETET försöka döda någon är en helt annan sak, detsamma gäller att bli utsatt för det.

Ramlat ned från en stege och slagit i huvudet? :va

Räknat ensilagebalar istället för att höra på radio, se på TV eller läsa tidningar de sista året?

GuW: en olycka är en olycka, ett misstag ett misstag... att MEDVETET försöka döda någon är en helt annan sak, detsamma gäller att bli utsatt för det.

Jo men i Afghanistan får man nog vara räkna med att nån vill döda dej o även räkna med att använda ditt vapen mot nån

Måste säga att filmen inte direkt motsvarar den beskrivning den fått i tidningen. Klart man blir uppjagad i en fientlig miljö, dock skulle jag tro att man blir rätt avtrubbad efter ett tag så att liknande situationer knappt ens får en att ducka bakom muren. Kolla bara de amerikanska filmerna som ligger på YT hur nonchalanta de är i bland.

Kallas det verkligen att hamna i strid om man inte avlossar ett enda skott tillbaks och varför visas inte granatgevärsattacken? Kameran kanske inte var på.

Är det ingen som har talat om att det är krig därborta innan dom åker dit?

Själva grundprincipen i ett krig är att folk försöker döda varandra.

Det är inte en enda svensk därborta som är där emot sin vilja.

Försöker du påpeka att det finns människor som är bönder mot sin vilja? :va

Återigen så är fortfarande en arbetsolycka en arbetsolycka, ett misstag ett misstag osv. medan att medvetet välja eller försöka döda någon är en helt annan sak...

Sen så är det inte en enda av de kompisar jag har eller människor jag känner som varit på utlandstjänst som tjötar om "hur jävla tufft det är att vara där nere"... däremot kastar såna som du allt som oftast gärna ur sig hur dessa individer tydligen kastar ut sig sådana idiotiska kommentarer hela tiden.

(likadant att de kampsportare jag känner (utövar själv Thaiboxning) är några utav dom lugnaste killarna och tjejerna både till vardags och på krogen, medan man allt som oftast stöter på någon annan okunnig blåst idiot som håller på att vifta och skämma ut sig)

(sen visst kan jag hålla med dig om att det är ganska onödigt av media att kasta ett så extremt strålkastarljus på våra styrkor i Afghanistan - ett jobb är ett jobb, och medias usla beteende att konstant förstora, förvrida och missinformera hjälper aldrig)

Finns ju andra yrken med som man får räkna med att bli brutalt misshandlad t.ex tidningsbärare och Busschaufför

Kallas det verkligen att hamna i strid om man inte avlossar ett enda skott tillbaks och varför visas inte granatgevärsattacken? Kameran kanske inte var på.

Filmen kanske visade att skottet var riktat åt ett helt annat håll, och den finkalibriga elden man hörde kanske bara var skrämselskott i luften.

Det hade önskad effekt i alla fall, dom backade ju därifrån.

Måste säga att filmen inte direkt motsvarar den beskrivning den fått i tidningen. Klart man blir uppjagad i en fientlig miljö, dock skulle jag tro att man blir rätt avtrubbad efter ett tag så att liknande situationer knappt ens får en att ducka bakom muren. Kolla bara de amerikanska filmerna som ligger på YT hur nonchalanta de är i bland.

Om du tittar på den så ser du att den inte är i en följd utan klippt. Skälet till detta kan givetvis vara många och jag tänker inte spekulera i varför utan bara konstatera att det är så.
blablabla

Det är inte en enda svensk därborta som är där emot sin vilja.
Eller? Du kanske borde hänga med i debatten lite så ska du snart bli varse om hur det ligger till nu för tiden.

Detta är alltså en osanning. Västen täcker sparsamma delar av kroppen och endast fram och bak, inget på sidan. En kula skulle jag betrakta som potentiellt livshotande om den träffar annat än fot eller hand. Speciellt när man i det landet kan få vänta på "ambulansen" i flera timmar i vissa fall. Ungefär som hemma hos dig gissar jag.

Filmen kanske visade att skottet var riktat åt ett helt annat håll, och den finkalibriga elden man hörde kanske bara var skrämselskott i luften.

Det hade önskad effekt i alla fall, dom backade ju därifrån.
Om du hade läst texten som hör till filmen så hade du också vetat vad som hände. Försvarsmakten vinner föga på att fabricera sanningar.

Nästa sak jag kommer skriva kan jag redan på förhand lista ut att du kommer med en treårings envishet motsätta dig, men allt står inte heller i tidningen, eller på mil.se heller för den delen. Men jag kanske bara är en "någon" som inte har gjort lumpen, vill framhäva mina missioner för mer än vad de är samt lider av komplex?

Att det inte blir förstasidestoff av dina bönder kan jag förstå, för vem bryr sig? Det finns så mycket vettigare saker att skriva om.

Last edited:
Men jag kanske bara är en "någon" som inte har gjort lumpen, vill framhäva mina missioner för mer än vad de är samt lider av komplex?

Att det inte blir förstasidestoff av dina bönder kan jag förstå, för vem bryr sig?

Tittar man på din avatar så verkar du lida av ett djupt rotat Rambo-komplex...

Vem fan bryr sig om folk som frivilligt åker för att delta i krig, för frivilligt är det, vill man inte skura toaletten på McDONALD'S så säger man upp sig därifrån när man beordras göra det, vill man inte åka och kriga så säger man upp sig från försvarsmakten om dom försöker beordra en att åka....

Tittar man på din avatar så verkar du lida av ett djupt rotat Rambo-komplex...

Vem fan bryr sig om folk som frivilligt åker för att delta i krig, för frivilligt är det, vill man inte skura toaletten på McDONALD'S så säger man upp sig därifrån när man beordras göra det, vill man inte åka och kriga så säger man upp sig från försvarsmakten om dom försöker beordra en att åka....
Tittar man på din avatar så verkar du vara lite efter, då julen är sedan mer än en månad tillbaka överspelad.

Det är skönt att allt är svart eller vitt i din värld, men i den riktiga världen utanför din madrasserade cell så är den rätt grå. Återigen så om du hade vetat vad du pratade om så hade du även vetat att det är flertalet som har blivit uppsagda/ sagt upp sig just för att de inte vill bli ivägtvingade. Men som vanligt när det handlar om sakfråga på detta forum så är det den tomma burken som skramlar mest, och att ha någon form av faktisk kunskap som rör det ämne som avhandlas är inte speciellt prioriterat.

Jag börjar misstänka att det gömmer sig en liten röding bakom ditt nick som inte har fullgjort sin värnplikt och nu sprider sin propaganda vind för våg på alla för dig tillgängliga medel. Stämmer det?

Jag börjar misstänka att det gömmer sig en liten röding bakom ditt nick som inte har fullgjort sin värnplikt och nu sprider sin propaganda vind för våg på alla för dig tillgängliga medel. Stämmer det?

Du kunde inte ha mera fel, jag fullgjorde min värnplikt, alla 11 månader av den, men jag kände att gröna kläder och vapen inte var min identitet, så jag har inga såna bilder.

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026