Yrkes-soldat??

Status
Ej öppen för fler svar.
.

Efter att ha gjort lumpen så tycker jag det verkar som om de flesta yrkesmilitärer i Sverige verkar ha glömt vad krig är för något och att de är långt ifrån förberedda på strid. Glassa runt på statens bekostnad och simulera krig verkar mer vara deras grej.
Jämför med lärare på universitet som många gånger tillbringat hela sitt liv i skolan och totalt saknar verklighetsförankring. Lite skyddad verkstad på båda ställena.

Tur vi har sådana som dig som vet mycket mer om verkligheten.

1500 pers. Det ska bli intressant att se vilka väpnade konflikter den gruppen kommer att ha någon större inverkan på.

Efter att ha gjort lumpen så tycker jag det verkar som om de flesta yrkesmilitärer i Sverige verkar ha glömt vad krig är för något och att de är långt ifrån förberedda på strid. Glassa runt på statens bekostnad och simulera krig verkar mer vara deras grej.
Jämför med lärare på universitet som många gånger tillbringat hela sitt liv i skolan och totalt saknar verklighetsförankring. Lite skyddad verkstad på båda ställena.

Och nej, jag påstår inte att trådskaparen vill leka krig, men tyvärr är han ju inte ensam inom Försvarsmakten. Lycka Till.

Å du gjorde lumpen som ....i .....??

European Union Battlegroups - det handlar om snabbinsatsstyrkor, ingen jävla invasionsstyrka, 2 grupper á 1 500 man i ständig beredskap kan nog göra mycket nytta i oroshärdar runt om i världen i fredsframtvingande insatser.

Som sagt - det ska bli intressant att se vilka väpnade konflikter den gruppen kommer ha någon större inverkan på.

Tur vi har sådana som dig som vet mycket mer om verkligheten.

Fortfarande i skolan? (Antar att jag trampade på en öm tå där...)

Gabor skrev:
Å du gjorde lumpen som ....i .....??
Det är ingen ide´ .... :pannkyss
Sitter ni två ihop? :confused:

Last edited:
Som sagt - det ska bli intressant att se vilka väpnade konflikter den gruppen kommer ha någon större inverkan på.

Du verkar verklighetsnärvarande, svara på frågan istället.
Ja, Kia å Jag sitter ihop, vid varsin dator, med 32 cm mellanrum å vi ler åt alla roliga inägg på SH.

Bla bla bla bla.....

Du verkar lite dryg...

Gabor och Kia är lovers! Det har inget med diskussionen att göra... :arsele

3000 man är en ganska liten styrka, men den kommer inte att bli insatt som en sida i en väpnad konflikt,

Exempel: armé X vs. NBG.

Syftet är en fredsbevarnade/fredsframtvingande styrka.

"Snabbinsatsstyrkan ska delta i EU:s krishanteringsoperationer i den inledande, och oftast svåraste fasen. Den ska under en begränsad tid kunna lösa uppgifter längs hela konfliktskalan. Från humanitär hjälp till väpnad strid. Uppgifterna kommer dock alltid att ställas i relation till styrkans begränsade storlek."

Källa: http://www.mil.se/article.php?id=12793

Slut!
Frågor?

Jaja, whatever you say...

För att återgå till ämnet. Vad har du själv för erfarenheter och kunskaper om moderna krig och krigföring som ställer dig över den svenska officerskåren?

Rwanda 1994 och Darfur är två exempel där två stridsgrupper á 1500 man, modernt utrustade och vältubildade samt sammansatta för uppgiften hade kunnat göra mycket nytta.

Det jag menade va just att det är ingen ide´att försöka föra en sån diskussion härinne... ville bara påminna honom om det...

Sitter ihop.... hmmm :va jooo ja på nätterna, i sängen.... bara, räknas det???

För att återgå till ämnet. Vad har du själv för erfarenheter och kunskaper om moderna krig och krigföring som ställer dig över den svenska officerskåren?

Ringa, men det är ju inte heller mitt yrke...

Du verkar lite dryg...
Och du verkar ju väldigt trivsam...

Mekkras skrev:
"Uppgifterna kommer dock alltid att ställas i relation till styrkans begränsade storlek."
Precis. Därav kan man dra slutsaten att dess inverkan på större konflikter kommer vara tämligen begränsad.

Mekkras skrev:
Ja, är ni en stridspitt?

...svara på frågan istället...

Svaret är PB på F17. Många år sedan iofs, men mer detaljer än så blir det inte.

Last edited:
Status
Ej öppen för fler svar.
Back