Yrkes-soldat??

Status
Ej öppen för fler svar.
Nu är det klart!!

Måndag 26/2 är det inryck!!

Jag har just nu mycket svårt att släppa leendet från ansiktet, känns så djäkla BRA!!

Yee-Haaw !! :rock :cool:

Får man fråga varför du inte valde amerikanska armén och deltog i kampen mot terrorism?

Om du nu ändå ska kriga alltså...

Nej. Jag inser såklart att krig är mer underhållande på lek...
Vet du ens vad Nordic Battle Group är för något och vad deras uppgift är? Jag tror knappast att folk söker dit för att "leka" krig utan för att göra en humanitär insats och blir det allvar så är det knappast någon "lek" det handlar om. NBG är en insatsstyrka.

Nej. Jag inser såklart att krig är mer underhållande på lek...
krig subst. ~et, plur. ~, best. plur. ~en
ORDLED: krig-et
• tillstånd av väpnad kamp i stor skala mellan nationer el. andra folkgrupper; vanl. under längre tid {eofred, 2strid 1}: krigförande; krigsfara; krigsfilm; krigsfånge; krigsförklaring; krigshjälte; krigshot; krigshärjad; krigsinvalid; krigsutbrott; försvarskrig; inbördeskrig; världskrig; förklara ~; landet ligger i ~ med flera grannländer; föra ~ på flera fronter; ~et har brutit ut igen; gå ut i ~et
BET.NYANSER: a) med tonvikt på det sätt den väpnade kampen utförs på: atomkrig; frontkrig; gerillakrig; ställningskrig; det kemiska ~et b) om motsvarande tidsperiod: han föddes under ~et c) försvagat om strid med andra medel: handelskrig; syskonen låg i ~ med varandra om arvet; kallt ~
KONSTR.: ~ (mellan ngra), (i) ~ (med ngn el. ngt), ~ (med el. mot ngn el. ngt)
HIST.: sedan yngre fornsvensk tid; fornsv. kri, krigh 'ansträngning; motstånd; strid; krig'; av lågty. krich 'strid; krig'

Jag ser inte att det står något om fredsbevarande styrkor eller dess uppgifter i definitionen på krig.

Jag tror bestämt någon blivit itutad en massa dumheter....ehh jag menar "amerikaniserad".

Lycka till Silverryggen, det är bra att inte alla är fega as som sitter framför teven och käkar ostbågar och ser folk slaktas på TV och uttrycker meningar som att "dom egentligen hatar allt som har med militärer att göra" utan att några faktiskt ställer upp och med risk för sitt liv gör en insats.

Lycka till Silverryggen, det är bra att inte alla är fega as som sitter framför teven och käkar ostbågar och ser folk slaktas på TV och uttrycker meningar som att "dom egentligen hatar allt som har med militärer att göra" utan att några faktiskt ställer upp och med risk för sitt liv gör en insats.

Tackar så mycket! Någon måste ju göra det, så varför inte jag... :)

Och du står i första ledet, eller?

Eller ligger du hemma och ser på tv och käkar ostbågar och uttrycker meningar som att "jag ställer verkligen upp och gör en insats med risk för liv och lem"...?

Jag ser inte att det står något om fredsbevarande styrkor eller dess uppgifter i definitionen på krig.

Vad duktig du är. Googlade du det själv?

Jag tror bestämt någon blivit itutad en massa dumheter....ehh jag menar "amerikaniserad".

Hur menar du när du säger att itutad dumheter = amerikaniserad?

Last edited:

Något som svenska försvaret verkar vara fullständigt urusla på att hantera så är det återvändare som varit med om mycket traumatiska händelser, de blir ofta lämnade åt sitt öde. Sånt pratas det tyst om...

Var ett program om det för inte så länge sedan där man visade på hur dålig hjälp de fick, de får upplevelser som sätter sina spår

Var tredje USA-soldat som krigat i Irak lider av depressioner, mardrömmar, rädsla, ångest eller koncentrationssvårigheter efter hemkomsten.
Siffran är ännu högre bland civilanställda i Irak.

"Jag har gjort utlandstjänstgöring i Kosovo, och där ådrog jag mig en allvarlig fysisk skada. Tyvärr har Försvarsmakten och försäkringsbolagen hanterat mitt ärende under all kritik. Jag har nu efter två år börjat inse att jag inte är ensam om att ha fått problem efter utlandstjänstgöring, och sedan bli dåligt behandlad av bland annat Försvarsmakten."

http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=26393

För dig som skall/vill göra utlandstjänst, och anhöriga till soldater/blivande soldater

Här kan man om vilket skyddsnät som finns för soldater i Utlandsstyrka, sett ur en skadads soldats vinkel. Alltså den bistra verkligheten...

http://www.utlandsstyrkan.com/

Fan va kul!!
Vilken bef. skall du ha? Känner du LAHI eftersom du är från ljungbyhed?

Ha det gött så ses vi! :tummenupp

Jepp! Skitkul! :yoparty

Jag vart antagen som kommissarie. Kan nog bli spännande det med..
Nej, tro det eller ej. Ljungbyhed är en liten skithåla, men jag vet faktiskt inte vem han är.

Lev väl!

Och du står i första ledet, eller?
Jag förstår inte riktigt vad du vill? Du påstår att Silverryggen vill "leka krig" då han tagit värvning i NBG och tycker att han istället skulle ha sökt sig till den amerikanska krigsmakten. Det visar ju att du inte har den blekaste aning om vad NBG är för något eller vad styrkan ska användas till. Du har ju bevisligen tillgång till Internet, använd den för att läsa på, det är bara att läsa innantill: http://www.mil.se/article.php?id=12793

Jag förstår inte riktigt vad du vill? Du påstår att Silverryggen vill "leka krig" då han tagit värvning i NBG och tycker att han istället skulle ha sökt sig till den amerikanska krigsmakten. Det visar ju att du inte har den blekaste aning om vad NBG är för något eller vad styrkan ska användas till. Du har ju bevisligen tillgång till Internet, använd den för att läsa på, det är bara att läsa innantill: http://www.mil.se/article.php?id=12793

1500 pers. Det ska bli intressant att se vilka väpnade konflikter den gruppen kommer att ha någon större inverkan på.

Efter att ha gjort lumpen så tycker jag det verkar som om de flesta yrkesmilitärer i Sverige verkar ha glömt vad krig är för något och att de är långt ifrån förberedda på strid. Glassa runt på statens bekostnad och simulera krig verkar mer vara deras grej.
Jämför med lärare på universitet som många gånger tillbringat hela sitt liv i skolan och totalt saknar verklighetsförankring. Lite skyddad verkstad på båda ställena.

Och nej, jag påstår inte att trådskaparen vill leka krig, men tyvärr är han ju inte ensam inom Försvarsmakten. Lycka Till.

1500 pers. Det ska bli intressant att se vilka väpnade konflikter den gruppen kommer att ha någon större inverkan på.
Du fortsätter att skriva om saker du inte vet något om, du kanske ska fokusera på amerikanska förhållanden istället, eftersom du uppenbarligen inte är så uppdaterad på europeiska skeenden.

European Union Battlegroups - det handlar om snabbinsatsstyrkor, ingen jävla invasionsstyrka, 2 grupper á 1 500 man i ständig beredskap kan nog göra mycket nytta i oroshärdar runt om i världen i fredsframtvingande insatser.

Last edited:
Status
Ej öppen för fler svar.
Back