Ypvs.

EkiZ

Mekaniker!
Gick med
14 Feb 2005
Ort
Älmhult
Hoj
Gixxer 2KK3
Hur ska den vara inställd orginal?
Och men effekt system hur ska den då vara inställd för bästa effekt uttag?


//Niklas
 
Last edited:
Dt125R-91 skrev:
har kollat där men kommer inte fram till nått vettigt :va
men ingen annan som har ändrat sin lite och märkt skillnad?


När du sätter på tändningen så ska axeln röra sig mellan ytterlägerna, du har i "huset" två upphöjda streck som markerar ytterlägerna.
Hålet på brickan (som vajer sitter fast i) ska vända vid stecken.
Så funkar det på min iallafall.


Har du kollat på bilderna som fanns på sidan?
http://yamahadt.hostultra.com/ypvsf.htm
 
Okeii....ska kolla upp detta...
Men du vet inte hur man ska ändra den om man har effektsystem? Om man nu ska ändra den överhuvudtaget? :va

Jo, jag kollade bilderna, men kom inte fram till nått vettigt.

//Niklas


mml_42 skrev:
När du sätter på tändningen så ska axeln röra sig mellan ytterlägerna, du har i "huset" två upphöjda streck som markerar ytterlägerna.
Hålet på brickan (som vajer sitter fast i) ska vända vid stecken.
Så funkar det på min iallafall.


Har du kollat på bilderna som fanns på sidan?
http://yamahadt.hostultra.com/ypvsf.htm
 
Dt125R-91 skrev:
Okeii....ska kolla upp detta...
Men du vet inte hur man ska ändra den om man har effektsystem? Om man nu ska ändra den överhuvudtaget? :va

Jo, jag kollade bilderna, men kom inte fram till nått vettigt.

//Niklas

Näe, tyvärr. Jag kör med orginalsystem.
Fast jag tvivlar på att man behöver ändra inställningarna för YPVS:en bara för att man byter system.
 
Man måste nog inte ändra den, men hojen kunde KANSKE gå bättre om man ändrar den lite?
Jag har inte den blekaste aning.

//Niklas
mml_42 skrev:
Näe, tyvärr. Jag kör med orginalsystem.
Fast jag tvivlar på att man behöver ändra inställningarna för YPVS:en bara för att man byter system.
 
Dt125R-91 skrev:
Man måste nog inte ändra den, men hojen kunde KANSKE gå bättre om man ändrar den lite?
Jag har inte den blekaste aning.

//Niklas

Bara att testa då :banana Den går ju inte sönder bara för att man justerar spelet lite, de enda som kan hända är att den går skittaskigt :)
 
Ja, det har du rätt i. Vi får fixa lite med det på söndag.
Får hoppas det går att få den piggare :tungan

//Niklas


mml_42 skrev:
Bara att testa då :banana Den går ju inte sönder bara för att man justerar spelet lite, de enda som kan hända är att den går skittaskigt :)
 
Dt125R-91 skrev:
Hur ska den vara inställd orginal?
Och men effekt system hur ska den då vara inställd för bästa effekt uttag?


//Niklas

Ypvs är till för och höja och sänka avgasporten så det blir bättre botten drag.

Du kan ju få mer effekt om den inte öppnar upp tillräkligt.

Med effekt systemet på så blir hojen slöare på lågvarvet så du kanske kan få hojen gå lite bättre om du mixtrar me ypvsen.

Ren gissning av mig är att det icke går och få hojen att gå bättre om den är bra inställd, med eller utan effetavgassytemet.

Rätta mig om jag har fel :banana
 
Dt125R-91 skrev:
Hur ska den vara inställd orginal?
Och men effekt system hur ska den då vara inställd för bästa effekt uttag?


//Niklas



Tjenare, jag hjälpte en polare att trimma sin dt 125, 92:a och med efektsystemet så är ypvs'en bara skit för iaf på hans, för efektpipan gjorde helt enkelt satt man fick många tusen varav till! koppla bort ypvs'en från servon och vrid den 180 grader så varvar den ut precis som den ska!
 
Krille_K skrev:
Tjenare, jag hjälpte en polare att trimma sin dt 125, 92:a och med efektsystemet så är ypvs'en bara skit för iaf på hans, för efektpipan gjorde helt enkelt satt man fick många tusen varav till! koppla bort ypvs'en från servon och vrid den 180 grader så varvar den ut precis som den ska!

Om YPVS:en är rätt inställd från början och du vrider den 180 grader så har du lyckats stänga den helt :tungan

Axeln är rund och har en utfasning, dvs axeln är nästan halv, vid avgasporten.
Vid lågt varv vrids axeln så att kolven måste längre ner i loppet innan avgasporten öppnar, och vid högt varv vrids den så att det öpppnar tidigare.

Om du då vrider den 180 grader så är utfasningen mot framdäcket, där gör den ingen nytta.

Har iof läst om att man har "strypt" den genom att vrida YPVS-axeln 180 grader "har för mig att det var på en engelsk sida".
 
Att justera YPVS:en fel ger 0 i effektökning. Den ska vara inställde enligt markeringarna för att göra nytta. Ställer man den så att den öppnar tidigare så ger det inte mer botteneffekt. Ställer man den så den öppnar senare så ger den inte mer effekt på topp.
Tror man det så är man fel ute. En del som kör racing kopplar ur servomotorn och låser YPVS:en i öppet läge. Det gör man inte för att få mer effekt utan bara för att bli av med en till felkälla. YPVS:en gör inget över 7000 varv iallafall så det gör inget.
Om man portar cylindern så får man även modifiera YPVS-ventilen så att den passar portningen, annars tappar man effekt på topp.

Jag har haft ett antal YPVS hojar, både 125:or, 350 och 500. Så jag har mekat mycket med YPVS:en och även pratat med en del trimmare om den.

Det finns däremot modifierade YPVS boxar att köpa med modifierad kurva för YPVS servomotorn som ska funka bättre. Men jag har inte provat någon så jag kan inte svara på om de ger märkbar ökning. Enligt han som sålde dom så blev en RD350 märkbart kraftfullare på mellanvarv. Om det finns till 125:or är dock tveksamt då effektuttaget är så lågt.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top