Ypvs

Emil_ny

Ät mej
Gick med
14 Aug 2003
Ort
Skövde
Hoj
Aprilia RS 125 -97
Kort fråga. Vad är YPVS? Jag vet att det betyder Yamaha Powered nånting men vad är det? Ingen idiotförklaringar tack! :)
 
YAMAHA POWER VALVE SYSTEM

Det är en variabel avgasport. Den förminskar och förstorar utblåset på cylindern beroende på vilket varvtal du har. På låga varv förminskar den utblåset och vid högre varv så öppnar den helt. Du får alltså ett bättre bottendrag på låga varv osv..

YPVS är vad Yamaha kallar sina variabla avgasportar. Sen har andra tillverkare sina namn,.
 
Det viktiga är inte att utblåset blir större på höga varv, utan att det blir högre, dvs. utblåset är öppet under större del av varvet, durationen (öppningsvinkeln) ökar helt enkelt.
/u
 
ulf_lundin skrev:
Det viktiga är inte att utblåset blir större på höga varv, utan att det blir högre, dvs. utblåset är öppet under större del av varvet, durationen (öppningsvinkeln) ökar helt enkelt.
/u
Hur pass bra avstämt är det med resten av portarna? Tänkte om du visste :) Har inte kollat på det. Borde ju gå att optimera dom för låg- eller högvarv.
 
Durationen för alla portar ska stämma någorlunda, inte alls samma duration, utan det som funkar vettigt i varvtalsområdet man vill ha. Det räcker med att en port är åt h-e så blir inte motorn bra nånstans. Ta upp insug o avgas men inte överströmningsportarna så försvinner mellanregistret pga insug/avgas och ingen topp pga låga överströmningsportar, dvs. nästan död överallt. Porttider+avgassystemet; det är 'bara' det 2taktstrimning handlar om.
Läs Graham A Bell: Two Stroke Performance Tuning/Performance Tuning in Theory & Practice. isbn 0-85429-329-9. Den är bra. Vet iaf ingen bättre för en seriös amatör. Fast nån formel f omräkning duration/porthöjd är fel...
/u
 
ulf_lundin skrev:
Durationen för alla portar ska stämma någorlunda, inte alls samma duration, utan det som funkar vettigt i varvtalsområdet man vill ha. Det räcker med att en port är åt h-e så blir inte motorn bra nånstans. Ta upp insug o avgas men inte överströmningsportarna så försvinner mellanregistret pga insug/avgas och ingen topp pga låga överströmningsportar, dvs. nästan död överallt. Porttider+avgassystemet; det är 'bara' det 2taktstrimning handlar om.
Läs Graham A Bell: Two Stroke Performance Tuning/Performance Tuning in Theory & Practice. isbn 0-85429-329-9. Den är bra. Vet iaf ingen bättre för en seriös amatör. Fast nån formel f omräkning duration/porthöjd är fel...
/u
Tackar så mycket! Passar på att fråga en till sak. Portarna öppnar ju som bekant inte helt, men om man tar ner lite på kolven förlorar man väl på mellanregistret men vinner mer på högvarv? Dvs mer effekt men "sämre" effektregister?

Tänkte gör en liten cleanup i cylindern när jag river motorn nu igen, alltså bara vässa till lite inte porta. Ser inte så bra ut nu...Tror du det hjälper nåt?
Tänkte kika på övergången mellan blocket och cylindern också.
 
Vilken hoj ? Jag vet inte att man medvetet lägger portarna (avgas+överstr.) så lågt att dom inte öppnar helt. En dt125 vi hade såg ut på det viset, men det tog ner durationen på överstr. i onödan. Jag tror det var en tillverkningsmiss o inte en medveten konstruktion. Vi höjde cyl 1.2 mm mha plåt + extra p-ning o tog ner den 1.2 (+ lite f komphöjning) i överkant i stället. Funkar säkert lika bra att fila ner kolvkanten lite snett vid porten. Men det är ingen universallösning. Beror ju på hur den ser ut innan och vad man vill uppnå (och är beredd offra).
/u
EDIT: Allt ska stämma. Ju större hål ju bättre, gäller inte. Chippa, 2taktstrimmaren i gbg slutade sälja skräddarsydda portningsanvisningar för att så många portade ännu mer för säkerhets skull och sen kom o gnällde på honom för att den gick pissigt.
 
Last edited:
rätta mig om ja har fel... nen betyder inte valve Ventil?? å en 2-taktare har inte nåra ventiler..
jag hade för mig att det var Yamaha Power VENTILATION System... lr e det fel??
 
Fluxir skrev:
rätta mig om ja har fel... nen betyder inte valve Ventil?? å en 2-taktare har inte nåra ventiler..
jag hade för mig att det var Yamaha Power VENTILATION System... lr e det fel??
Njae, Du har rätt i att en 2-takt inte har avgas- eller insugsventiler. Men Med Valve menar dom själva YPVS "rullen" kan man väl säga.
Inge ventilation här inte :)
 
ulf_lundin skrev:
Vilken hoj ? Jag vet inte att man medvetet lägger portarna (avgas+överstr.) så lågt att dom inte öppnar helt. En dt125 vi hade såg ut på det viset, men det tog ner durationen på överstr. i onödan. Jag tror det var en tillverkningsmiss o inte en medveten konstruktion. Vi höjde cyl 1.2 mm mha plåt + extra p-ning o tog ner den 1.2 (+ lite f komphöjning) i överkant i stället. Funkar säkert lika bra att fila ner kolvkanten lite snett vid porten. Men det är ingen universallösning. Beror ju på hur den ser ut innan och vad man vill uppnå (och är beredd offra).
/u
EDIT: Allt ska stämma. Ju större hål ju bättre, gäller inte. Chippa, 2taktstrimmaren i gbg slutade sälja skräddarsydda portningsanvisningar för att så många portade ännu mer för säkerhets skull och sen kom o gnällde på honom för att den gick pissigt.
Dt125:an :)
Det e ju klart man kan testa höja hela cylinern lite, det går ju att återställa. Så gjorde jag på en av mopparna kom jag på :) Blir ju lite lägre komp som sagt, men det kan man ju åtgärda efteråt.

Nej det vet jag, men att bara vässa kanalerna och "mittenväggarna" kan väl aldrig va fel?

En sak till, hur mycket kan man kompsänka? Tänkte om du visste hur mycket man vågar ta av :) Och ska man ta av cyllen eller toppen?

River ikväll så kan du få se hur fina kanalerna är hehe
 
Höjer du cyl o tar ner topp el cyl f samma eller högre komp kan du INTE återställa. Men kompen ska upp, inte ner.
Durationen kan du mäta m gradskiva på svänghjulet o toppen av. Är svårt avgöra exakt när portarna öppnar/stänger, spec. f överströmmningsportarna eftersom dom är låga. Annars kan man mäta avståndet fr cyl.kanten till porttak och fr cyl.kanten till kolvkant i n.d. och räkna ut resp porthöjd. Med det värdet och slaglängd (o helst vevstakslängd, normalt 2*slaget) kan man räkna fram durationen. Och därmed ungefär varvtalsområdet.

Eller, som sagt, se till att den blir som konstruktören tänkte sig, inte som dom tillverkade den.
/u
 
Ang. ta topp el cyl.
Man ska se till att man får en bra squish mellan topp o kolv. Ca .8-1.0 mm på en 125a. Om du ser till att kolven precis tar i toppen utan p-ning är det rätt lagom. Kan mäta innan m modellera el lödtenn. Jag vill ha kolvkanten precis v cyl.kanten o fixar sen kompen m toppen. Tar man f mycket av toppen kan man få fräsa ur kupolen i toppen, men det går bra m borrmaskin o roterande fil. Fast det är slaskigt mäta volymen flera ggr.
/u
 
Har fått fnatt på min ypvs den rör sig hela tiden även om man har konstant tex 4500rpm även när man kör någon som vet vad felet kan vara???
 
Back
Top