Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Hur pass bra avstämt är det med resten av portarna? Tänkte om du vissteulf_lundin skrev:Det viktiga är inte att utblåset blir större på höga varv, utan att det blir högre, dvs. utblåset är öppet under större del av varvet, durationen (öppningsvinkeln) ökar helt enkelt.
/u

Tackar så mycket! Passar på att fråga en till sak. Portarna öppnar ju som bekant inte helt, men om man tar ner lite på kolven förlorar man väl på mellanregistret men vinner mer på högvarv? Dvs mer effekt men "sämre" effektregister?ulf_lundin skrev:Durationen för alla portar ska stämma någorlunda, inte alls samma duration, utan det som funkar vettigt i varvtalsområdet man vill ha. Det räcker med att en port är åt h-e så blir inte motorn bra nånstans. Ta upp insug o avgas men inte överströmningsportarna så försvinner mellanregistret pga insug/avgas och ingen topp pga låga överströmningsportar, dvs. nästan död överallt. Porttider+avgassystemet; det är 'bara' det 2taktstrimning handlar om.
Läs Graham A Bell: Two Stroke Performance Tuning/Performance Tuning in Theory & Practice. isbn 0-85429-329-9. Den är bra. Vet iaf ingen bättre för en seriös amatör. Fast nån formel f omräkning duration/porthöjd är fel...
/u
De e la bra! 
Njae, Du har rätt i att en 2-takt inte har avgas- eller insugsventiler. Men Med Valve menar dom själva YPVS "rullen" kan man väl säga.Fluxir skrev:rätta mig om ja har fel... nen betyder inte valve Ventil?? å en 2-taktare har inte nåra ventiler..
jag hade för mig att det var Yamaha Power VENTILATION System... lr e det fel??
Dt125:anulf_lundin skrev:Vilken hoj ? Jag vet inte att man medvetet lägger portarna (avgas+överstr.) så lågt att dom inte öppnar helt. En dt125 vi hade såg ut på det viset, men det tog ner durationen på överstr. i onödan. Jag tror det var en tillverkningsmiss o inte en medveten konstruktion. Vi höjde cyl 1.2 mm mha plåt + extra p-ning o tog ner den 1.2 (+ lite f komphöjning) i överkant i stället. Funkar säkert lika bra att fila ner kolvkanten lite snett vid porten. Men det är ingen universallösning. Beror ju på hur den ser ut innan och vad man vill uppnå (och är beredd offra).
/u
EDIT: Allt ska stämma. Ju större hål ju bättre, gäller inte. Chippa, 2taktstrimmaren i gbg slutade sälja skräddarsydda portningsanvisningar för att så många portade ännu mer för säkerhets skull och sen kom o gnällde på honom för att den gick pissigt.
|
|
Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO
I ett maffigt bergsområde, ... |
|
|
Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO
I ett maffigt bergsområde, ... |
|
|
Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!
Direkt från Teneriffa! Förs... |
|
|
CIAO ITALIEN!
Pressrelease från KTM: ... |
|
|
Nu jobbar vi med Katalogen!
Idag startar vi det digra a... |
|
|
Nu jobbar vi med Katalogen!
Idag startar vi det digra a... |
|
|
Provkörningsvecka, KTM 1390 Super Adventure S EVO!
Bike är på plats på sommarv... |
|
|
Nortons comeback
Norton gör en triumferande ... |
|
Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl
Teknik – nya mc-motor... |
|
|
|
Enfield presenterar sin stora twin
Efter spionbilder, hintar o... |