YPVS-fråga

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
om YPVS:en är strypt är den helt öppen om hojen är avstängd?

var loss med avgassystem och kollade

ypvs:en syndes men blockerade ingenting (hojen var vanligt avstängd med nyckeln)

slänger upp en bildlänk (den är hyffsat stor):
http://hem.passagen.se/igge_/ypvs.jpg

tack på förhand

varning jag är trött och kan skriva extra rörigt
 
Last edited:
jag fattar inte vad du menar men jag har min låst i öppen läge, kan säga att det där lilla gör minst 5km/h å hyffsat mycke acc... av egen erfarhet...
lås den, det blir bäst, så slipper du allt krångel
 
det jag menar är:

om man har en ypvs som är strypt (så den aldrig öppnar fullt när den är igång) är den öppen fullt i avstängt läge
svårt att förklara

men min ypvs är helt öppen i avstängt läge
kan den ändå vara strypt

hoppas du förstår
annars får vi vänta tills jag är piggare och kommer på vettig förklaring
eller att nån annan kan förklara vad jag menar

btw så vill jag helst inte spärra i öppet läge, men om jag ska pröva det, behöver man bestycka om för det?
 
Ignition skrev:
2680625 det jag menar är:

om man har en ypvs som är strypt (så den aldrig öppnar fullt när den är igång) är den öppen fullt i avstängt läge
svårt att förklara

men min ypvs är helt öppen i avstängt läge
kan den ändå vara strypt

hoppas du förstår
annars får vi vänta tills jag är piggare och kommer på vettig förklaring
eller att nån annan kan förklara vad jag menar

btw så vill jag helst inte spärra i öppet läge, men om jag ska pröva det, behöver man bestycka om för det?
Höhöh, jeffla touring med två kolvringar :hihi


Min avgasport står likadant på qvarnan när jag kollar.
 
erkänn du är bara avis

fast det behöver du inte vara
för min ktm har en upphottad DT-motor (högre komp, annan förgasare och kanske mer)
 
Den är väll inte fullt öppen, syns ju tydligt.
Öppnar den inte fullt när du kör begränsar den varvtalet mycket.

Att spärra den på fullt är ju inget alternativ allt vrid som där är försvinner.
 
trodde det där var så gott som fullt öppen
för det är typ en millimeter, okej då kanske lite mer

behöver den bara blocka så lite för att strypa
 
Jösse skrev:
2680731 Den är väll inte fullt öppen, syns ju tydligt.
Öppnar den inte fullt när du kör begränsar den varvtalet mycket.

Att spärra den på fullt är ju inget alternativ allt vrid som där är försvinner.
jag kör så, det är bara å varva mer :yoparty

Ignition skrev:
2681216 trodde det där var så gott som fullt öppen
för det är typ en millimeter, okej då kanske lite mer

behöver den bara blocka så lite för att strypa
ja det va ju det ja sa :7peta
 
Last edited:
ja kör en dt125 r-01, å för att koppla ur ypvs,n på denna så sätter man på tänningen å kopplar ur en el-koppling å sen stänger av tänningen.. då ska den hålla sig uppe hela tiden har jag för mig:P..
skillnaden som blir utav detta är att man får ketchup effekt å det är bra svårt att slanga eftersom det blir ojämn gas pådrag. men det är ju iofs ganska sköjj då det rycker till på högre varv å det accar bra mye bättre på högre..
du får la följa kablar å kolla vart du har din koppling å prova det samma:D

lägger upp en bild så seru hur en sj gör
----->
2j2yvia.jpg
 
Alltså grejen är väl att han vill veta om avgasporten är strypt på den. Han vill kontrollera detta för han skall strypa den?
 
men om man ska ostrpya ypvs:en genom att spärra den i öppet läge, behöver man bestycka om för det?
 
Om du ska strypa den inför en reggbesiktning (?) så är det ju lättare att svetsa fast en strypning i avgasröret! Istället för att hålla på å fiffla med YPVS!
 
Lundgren skrev:
2681759 Skulle inte du strypa den? :va
det är redan gjort men den ska väl inte alltid vara strypt
sen är det mest att jag undrade om den var strypt eller inte

Loy skrev:
2681765 Om du ska strypa den inför en reggbesiktning (?) så är det ju lättare att svetsa fast en strypning i avgasröret! Istället för att hålla på å fiffla med YPVS!
det är inte regbesiktning, den är reggad och klar
strypt i avgasröret också
 
hur ser den ut om du slår på tändningen? emcom kan säkert förklara....
 
Mordecaien skrev:
2683376 APP APP APP, YPVS = Yamaha Power Valve System

Har du det på en KTM blir jag orolig
ja det är skam, en hedlig Yamaha motor på en jäwla kåteäm.. :gnissla

byskebon skrev:
2681919 hur ser den ut om du slår på tändningen? emcom kan säkert förklara....
ryck pluggen i kröken, lås ypsv:en i öppet läge, så har du alla dina 24 hk,.

det går såklart att ställa den rätt så du får effekt genom hela registert.. men det är lite krångligt..
här har du info.
http://www.dtr125.net/tuningf.htm
 
Last edited:
Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back
Top