Yoshimura GSX1230R Projekt

Började pilla lite med förgasarna nu på förmiddan.

Foto0066.jpg


Av någon anledning så är delningen på dom fel, och inte lite heller. 77-98-77 ska det vara i delning på min, förgasarna har nu 77-89-77. Förstår inte hur jag lyckats få på dom tidigare. :va

Nåja, blir att snickra till lite nya distanser i eftermiddag.
 
Porrigt värre!

Vars fick du tag i förknajsarna?
 
Porrigt värre!

Vars fick du tag i förknajsarna?

Förknasarna köpte jag av DubbelR här på forumet. Det är dom jag haft sen tidigare på hojen, har bara kommit på nu i efterhand att dom har fel delning i förhållande till insuget. :död
 
Med nötkräm, silvertejp och lite jävlaranamma går allt ;)
 
Blir en tur förbi Marklund nu på förmiddan för att fixa lite perfrör till ljuddämparen, men först blir det en tur upp till Luleå på hälsokontroll så att man får börja jobba på SSAB. :)
 
Såja, då har jag kapat alla rör för mellankröken från kollektor till ljuddämpare. Var förbi Erik Marklund tidigare och fick med mig en bit perforerat rör. Stort tack för det. :)

I afton blir det en sväng ner till verkstan för att punkta upp krökarna och kolla att allt stämmer på hojen. Ser det OK ut så blir det att börja bygga ljuddämparen. Måste bara klura ut en lämplig längd på den... måste ta ljudnivån lite i beaktning även om dB-killers lätt kan snickras ihop.
 
Blir en tur förbi Marklund nu på förmiddan för att fixa lite perfrör till ljuddämparen, men först blir det en tur upp till Luleå på hälsokontroll så att man får börja jobba på SSAB. :)

Välkommen till storstan Viktor...:)
 
Välkommen till storstan Viktor...:)

Har jobbat där några vändor nu faktiskt, så det är inte första gången. :)


Nu har jag meckat ihop förgasarna återigen. Blev mycket bra med dom nya distanserna som farsgubben tillverkat. Tummen upp till han. :tummenupp

Däremot blev det lite småkrångel med accpumpen. Eftersom jag distanserat ut dom två högra fuggarna så har själva trottel/lyftaraxeln (som öppnar / stänger) blivit kortare. Så när jag skulle skruva dit accpumpen passade den inte längre.

Vad göra?

Jag vände på den lilla distansen med ett hål i som man skruvar fast i axeln och tänkte att det skulle räcka. Det stämde avståndsmässigt men hålet var helt tokigt så accpumpen var fullt påverkad fastän trottlarna var helt stängda. Så jag fick helt enkelt borra ett nytt hål och hips vips så var det klart.

Får aldrig vara för enkelt. :arsele
 
Bild på nya kröken. Ser betydligt bättre ut nu jämfört med det gamla.

DSC_0001-52.jpg


Imorn blir det nog att punkta ihop det samt att börja titta på gavlar till ljuddämparen.
 
Vart är turbon?! ;-)

Haha, kommer nog inte bli nån turbo på den här. Däremot är det inte uteslutet på något framtida projekt. :tummenupp

Sen är det rätt ballt med en gammal sur 80-tals sugmotor med effekt som en modern. :banana

Vad har du fått tag på för rörbitar?

Rostfritt tunnväggigt??

Jo, 1.5mm rostfritt. Ytterdiameter 50.8mm och 54mm (grövre bak mot ljuddämparen).

Jag köpte rören från Ferrita förra våren när jag byggde en likadan krök till det gamla avgassystemet. Blev däremot slut av 50.8mm rören så jag fick ta en stump 54mm som jag hade fått av Erik vid något tillfälle. Får bli en naturlig skarv / delning på systemet.

I afton ska allt punktas ihop samt att jag ska svetsa ihop fästet till ljuddämparen. Ska även se om lite material att göra gavlar till ljuddämparen.
 
Last edited:
Idag fick jag svetsat mellankröken på avgasröret under tiden farsan grejjade med ljuddämparen.

Lyckades få till svetsarna förbaskat bra tycker jag. Jämnt och fint blev det. Lite smågrovt på några ställen men i allmänhet blev det kanon. :tummenupp

Foto0073.jpg


Nu ska bara "slutstumpen" på röret kapas till rätt längd efter att ljuddämparen är klar. Sen ska det även svetsa dit några öglor för avgasfjädrar.

Som sagt, under tiden jag pillade med det pillade farsan med ljuddämparen.

Först och främst så svarvade han en liten styrning innuti flänsen som ska sitta runt utblåset på dämparen. Efter det var det bara att börja ta ner ytterdiametern på röret. Pipan jag köpte var 90x5mm, onödigt tjockt för en ljuddämpare men då går röret att använda till annat också.

Foto0068.jpg


Röret avskalat till 85x2.5mm. Betydligt bättre (lättare) dimensioner. :tummenupp

Foto0069.jpg


Efter det svarvades det en styrning på röret. 17mm lång och 1mm på radien.

Foto0070.jpg


Något sånt här är det tänkt.

Foto0071.jpg


Foto0072.jpg


Imorn blir det att svarva gavlarna till dämparen med styrningar för innerröret och kapa till rätt längt. Tror att 260mm blir rätt så bra. Återstår att se om vi hinner med att sätta upp allt i delningsapparaten och borra hål för nitar också. :)
 
Last edited:
Har i onsdags gjort exakt likadant fast med ett 70x5 ämne :tummenupp

Ska bli en ljudis till expansionskammaren jag gjort till Nsr:en :banana Tog av den ett par mm också, jävlar så snygg yta det blir efter nysvarvad aluminium :tummenupp
 
Fick klart burken nu i eftermiddag (en par timmar sedan). Måste säga att det blev riktigt förbannat bra. Sen hände något fantastiskt när vi stod och svarvade: inget jävlades med oss. Allt gick som på räls.

Helt fantastiskt.

Kommer slänga upp några bilder på ljuddämparen isärmonterad senare ikväll men först är vi bortbjudna att se MotoGP hos en bekant.

Här kommer i alla fall lite bilder.

Ljuddämparen i sin helhet. Bestämde mig att en totallängd på 300mm blir bra (200mm rör), får hoppas det blir som jag tänkt...

DSC_0006-40.jpg


Svarvade en liten tjusig kona på insidan av den bakre baffeln. Blev riktigt smutt. :)

DSC_0007-43.jpg


DSC_0008-34.jpg


54mm blås. Kommer nog prata rätt ordentligt men det blir nog mindre än tidigare, den hade ju 60mm.

DSC_0009-25.jpg


På hojen då? Ser riktigt bra ut tycker jag (preliminärt), ska bara kapa mellanröret till rätt längd så blir det nog spot-on.

DSC_0002-54.jpg


DSC_0005-42.jpg


Det var allt för stunden. Blir att borra och nita ihop den nån kväll här i veckan.
 
Rent akustiskt så kommer utformningen av utblåset ge en förstärkning av ljudet. Jmf med en trumpet.
 
Fan vad fint du bygger Viktor !:tummenupp
 
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

Back
Top