Yoshimura GSX1230R Projekt

Snart klar då? :)

Snyggt jobb - som vanligt:tummenupp
 
Beslutat att det inte kommer bli någon lack på hojen nu innan den 24:e Maj när det bär av till Finland. Kommer ta på tok för lång tid att få i ordning det och jag har inte råd att leja bort det åt någon annan som kan göra det i tid.

Kommer fokusera helhjärtat på att få den körklar inom några veckors tid och lämna lacken tills jag är tillbaka från Finland. Oeralistiskt att skruva ihop allt samt lackera den på fyra veckor.
 
Beslutat att det inte kommer bli någon lack på hojen nu innan den 24:e Maj när det bär av till Finland. Kommer ta på tok för lång tid att få i ordning det och jag har inte råd att leja bort det åt någon annan som kan göra det i tid.

Kommer fokusera helhjärtat på att få den körklar inom några veckors tid och lämna lacken tills jag är tillbaka från Finland. Oeralistiskt att skruva ihop allt samt lackera den på fyra veckor.

Du får se det positiva i det hela. Du får möjlighet att testa hojen och se att allt är som du vill, med möjlighet att ändra om något inte skulle passa.
 
Nu är motorn fixad. Tittade förbi en bevandrad man i Boden som skruvat en del i GSX:ar för att få hjälp med att tajma kammarna. En par timmars jobb så var allt klart. Hade förmodligen tagit mig en par veckor, men nu känner jag mig betydligt mer hemma med kamjustering.

Ska snickra vidare på kåpstagen nu i helgen i väntan på att dom ska sluta strejka. När strejken är över så blir det att blästra och måla alla motorfästen för att stoppa in motorn igen. Då är det inte allt för långt bort till uppstart. :)
 
Har följt tråden sen starten utan att göra några inlägg, men nu är det fan dags!

Är grymt imponerad av ditt bygge! Kommer bli en riktigt grym hoj.

Keep up the good work!
 
Har följt tråden sen starten utan att göra några inlägg, men nu är det fan dags!

Är grymt imponerad av ditt bygge! Kommer bli en riktigt grym hoj.

Keep up the good work!

Tackar. :)

Idag var jag och hämtade ut lite viktiga delar. Nya OSTRYPTA insugsgummin. Hela 4mm större innerdiameter än dom som sitter på original.

Sen håller dom ju tätt också till skillnad från dom gamla bakelitgummina... :rolleyes:

Fick även drivpaketet så nu är det bara att börja måtta på ett offsetdrev.

Fixade även ventilspelet igår på alla ventiler. Ventilspelet var väl drygt 2mm med dom nya höglyftkammarna motför originalkammarna, så nu har jag satt det till ca 0,10mm på alla ventiler.

Ser ut som att strejken ska vara över nån gång nästa vecka så då blir det att ligga i med kvällsjobb. Måste blästra motorfästen och gaffelkronor så jag kan måla upp dom.

Banjokopplingar och adaptrar för oljeledningarna är på G från England och gasvajrar är beställda. Bör dyka upp i början av nästa vecka.
 
Här kommer lite bilder från de gångna dagarnas eskapader.

I onsdagskväll åkte jag upp till Boden för ett besök hos KatanaKurre för lite hjälp med att ställa in kammarna. Visst hade det gått att göra det själv men det kändes mer tryggt om en erfaren motorbyggare gjort jobbet. :)

DSC_0002-21.jpg


Dessvärre tog jag bara en bild i hans garage. Fanns mycket roligt att fota (tre Katanor bland annat) men vi fokuserade mest på motorn och lite allmänt skitsnack. :tungan

DSC_0004-13.jpg


Väl hemma med motorn (torsdag) så tog jag itu med att ställa in ventilspelet. Var ju som sagt rätt stort efter bytet till höglyftkammarna. Fettade även in kamloberna och momentdrog överfallen.

Det enda som egentligen återstod då med motorn var ju att måla då. Eftersom Mekonomen hade 20% rea idag så tog jag tillfället i akt och investerade i några riktiga borstar och bra motoravfettning från SONAX sedan skred jag till verket.

Tre varv med motortvätt, lite borstande och vatten så var motorn till 99% ren från fett och oljerester. Fram med sprayburkarna och dra nytta av klotterkunskaperna man beskaffade sig i dom tidiga tonåren och hips vips så hade jag en motor som förmodligen är vackrare än ny.

DSC_0016-8.jpg


PlastiCote für alles! :yoparty

Färgen var torr att ta på efter några minuter och den blev skitsnygg. Ska få stå över natten inne i värmen sen blir det att dra på ett lager till under morgondagen.

Motorkåporna ska dock blästras och dras på med krymplack eller hammarlack för lite "effekt" och kontraster.

Strejken inom Pappers ser förövrigt ut att lida mot sitt slut så kanske det blir lite kvällsjobb nån gång i veckan. Då kanske jag har motorn i ramen fram mot helgen och kanske en provstart på gång nån gång veckan därefter. :)
 
Last edited:
Kul grej jag upptäckte nyss på ramen.

Stod och bankade in nedre lagerbanan i styrhuvudet när jag såg en skiftning i pulverlacken vid sidostödsinfästningen på vänster ramrör. Ett vitt streck i kolsvart pulverlack är ju inte troligt så jag granskade skiftningen lite närmare och märker där en fin spricka som går i princip runt hela ramröret.

Det är roligt nästan jämt. Enda trösten är väl att jag upptäckte det i rätt tid. Ett knäckt ramrör kan ju innebära döden även om motorn bär upp en del.

Ska jaga rätt på en svets så jag kan fixa det nu ikväll, sen blir det att börja skruva ihop...
 
Surt när sånt händer, men du kan ju också trösta dig med vetskapen om att det kommer bli riktigt ordentligt snyggt när du väl blir kvar. Den som väntar på något gott...och hela den grejen.
Så bit ihop, nu är det bara resten kvar.:tummenupp

Kul grej jag upptäckte nyss på ramen.

Stod och bankade in nedre lagerbanan i styrhuvudet när jag såg en skiftning i pulverlacken vid sidostödsinfästningen på vänster ramrör. Ett vitt streck i kolsvart pulverlack är ju inte troligt så jag granskade skiftningen lite närmare och märker där en fin spricka som går i princip runt hela ramröret.

Det är roligt nästan jämt. Enda trösten är väl att jag upptäckte det i rätt tid. Ett knäckt ramrör kan ju innebära döden även om motorn bär upp en del.

Ska jaga rätt på en svets så jag kan fixa det nu ikväll, sen blir det att börja skruva ihop...
 
Surt när sånt händer, men du kan ju också trösta dig med vetskapen om att det kommer bli riktigt ordentligt snyggt när du väl blir kvar. Den som väntar på något gott...och hela den grejen.
Så bit ihop, nu är det bara resten kvar.:tummenupp

Ja, shit happens, men som sagt. Tur man upptäcker det i tid, risk för att det kan bli väldigt spännande annars. :brinnerup

Nåja.

Nu har vi då i alla fall lyckats stuva in motorn i ramen utan att karva sönder pulverlacken överallt. Farsan och jag pytsade in motorn medans brorsan pillade in bultarna. Ett riktigt familje-teamwork.

Och vad gäller alla kommentarer om "Äh, var en man! Gör det själv!" - better safe than sorry. :tungan

Mindre skitsnack och mer bilder.

DSC_0008-15.jpg


Slipade av färgen från kylflänsarna på toppen. Gör hela skillnaden. Målade även locken på förgasarna grå tidigare idag. Blev en snygg kontrast tycker jag.

DSC_0011-11.jpg


Sen slipade jag även av färgen på Yoshimura-loggan så den trädde fram ordentligt. Stoppade även på (den misslyckade) kopplingskåpan för att få ett hum om hur väl färgvalet stämde. Kan inte riktigt bestämma mig om jag ska ha den silver som jag målade ventilkåpan och svingen eller gråmetallic. :va

DSC_0016-9.jpg


Och nu när strejkhelvetet är över så blir det att åka och blästra gaffelkronor samt förlängare imorn så jag kan måla upp allt och montera. Blir trevligt! :tummenupp
 
J
Sen slipade jag även av färgen på Yoshimura-loggan så den trädde fram ordentligt. Stoppade även på (den misslyckade) kopplingskåpan för att få ett hum om hur väl färgvalet stämde. Kan inte riktigt bestämma mig om jag ska ha den silver som jag målade ventilkåpan och svingen eller gråmetallic. :va

Kopplingskåpan ska givetvis vara svart som resten av motorn. :arsele
I värsta fall annars silver som ventilkåpan...Men please, blanda inte in en tredje färg på motorn. :krama
 
Håller med, håll dig till två färger. Annars skitsnyggt!:tummenupp
 
EgSaCkT inte fler färger !

Då är det risk att någon del "står ut" emot dom andra.
Ha samma färg så får ögonen sen svepa över alla balla delar tills man drägglar över det hela.:tummenupp
 
Jag tänkte först att samma kulör som ventilkåpa och sving skulle vara snyggt. Åas så kanske övergången från sving->motor blir oskarp och därmed skulle svart vara bättre. Du har inte en rakt-från-sidan-bild?
 
Grym finish på detaljerna! :tummenupp

Håller med dom andra angående motorfärg, två färger räcker. :)
 
Känns som att opinionen för två färger var rätt stark. :)

Låg och lurade på det igårkväll lite efter att jag tog bilderna och det var något med det silvriga som tilltalade mig också. Men samtidigt får jag väl hålla med Jocke att svart på kopplingskåpan såg riktigt fint ut. Det enda som egentligen störde var att jag inte hade rostfria insex som kontrast.

Nåja, vi får se hur det blir. :tungan

Tack för era synpunkter! :tummenupp
 
Jag lurade på om det skulle vara snyggt att ha den i två färger. Jag försökte mig på photoshop men programmet är mig övermäktigt.
Hursom så tänkte jag svart kant med silver i den kupade delen eller tvärtom.
Men:
En svart kåpa med svarta insexor tror jag du har träffat bulls-eye! :tummenupp
 
Jao, ska ta lite bättre bilder idag. Tror dock inte att jag hinner fixa till styret idag, blir eventuellt imorn.



Tackar! :Bugar



Tänkte faktiskt det till en början men efter lite laborering så ratade jag bort gammelskärmen. Däremot håller jag med dig till fullo att den nya skärmen är lite rund. Har tänkt spackla och eventuellt ge den en liten mjuk kant på vardera sida.

Vi får se hur det blir. :)


Idag kanske jag får lite delar på posten också. Blir en stor låda. 5000kr motordelar. :näsblod

testa en 1100 R framskärm för de e ganska låga och inte lika runda.Kan se bra ut.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top