Yoshimura GSX1230R Projekt

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Tackar. :)

Hoppas att det blir bra när det kommer på plats på hojen. Svårt att säga säkert innan ibland... :död
 

wm1000

Medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Järfälla
Hoj
Grå metallic
Tittade på första bilden på hojen,innan bygget började på allvar,fram till dags datum,kul o se vilken otrolig skillnad och hur snygg en 80-talare kan bli.
Gillar verkligen superbike stilen...:tummenupp
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Sluta bygg så snyggt.. allt man gör hemma blir helt plötsligt amatörsnikkerii :D

Blir skitbra de där dö!
 

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Gillar svingen. Allt skall vara biffigt^2 på en i övrigt biffig hoj!

Nu när du gör allting så grundligt så hoppas jag innerligt att du lägger lika mycket krut på lacken sedan. Kör hellre ett tag med skabblack för o sedan göra det lika seriöst som det övriga.

men så kanske planen redan ser ut?!
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Nu när du gör allting så grundligt så hoppas jag innerligt att du lägger lika mycket krut på lacken sedan. Kör hellre ett tag med skabblack för o sedan göra det lika seriöst som det övriga.

men så kanske planen redan ser ut?!

Är väl ungefär så det är tänkt. :tummenupp
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Gillar din målmedvetenhet som gör att du inte tar några genvägar.:tummenupp

PhEt sving.
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Nu är allt jox till svingen färdigprefat. Bara steka ihop till veckan. :)

Mycket nöjd med hur det blev.

Sen fick jag ett glädjande lönebesked idag så nu har jag råd med ett nytt elsystem också. Ska börja se över det lite i helgen tror jag.

Hej

Ett tips när det gäller alusvets; Försök att undvika att "bygga in" svåra ställen att svetsa, tänkte främst på invändiga vinkeln nere vid det frästa fästet och nästa vinkel framför. Eftersom det är den sidan som kommer synas uppåt kan det vara ide att steka ihop det på bänken i förväg.

Nu är det ju lite sent att komma med såna här tips, men en väg att gå hade varit att svetsa ihop det på bänken och skita i den främre svetsen på det frästa fästet mot svingen. Den är ju nedåt och kommer inte synas.

Jag tycker det är trassligt att vinkla in brännaren i trånga hörn och samtidigt mosa på med mycket ström. Det brukar bli dåligt, tillsatsen brinner upp, massa konstig turbulens och ful smälta.

:tummenupp
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Hej

Ett tips när det gäller alusvets; Försök att undvika att "bygga in" svåra ställen att svetsa, tänkte främst på invändiga vinkeln nere vid det frästa fästet och nästa vinkel framför. Eftersom det är den sidan som kommer synas uppåt kan det vara ide att steka ihop det på bänken i förväg.

Nu är det ju lite sent att komma med såna här tips, men en väg att gå hade varit att svetsa ihop det på bänken och skita i den främre svetsen på det frästa fästet mot svingen. Den är ju nedåt och kommer inte synas.

Jag tycker det är trassligt att vinkla in brännaren i trånga hörn och samtidigt mosa på med mycket ström. Det brukar bli dåligt, tillsatsen brinner upp, massa konstig turbulens och ful smälta.

:tummenupp

Jag har valt den enkla vägen ut: låta en duktig herre göra jobbet. Visst fasen kan jag svetsa aluminium så att det ser någorlunda respektabelt ut men det är skillnad på 30 års erfarenhet och ett halvår.

Men givetvis så kommer det svetsas på enklast möjliga sätt. Finns ingen anledning att göra det svårt för sig själv. :)
 

Nisse Hult

Vill gasa!!
Gick med
25 Jan 2004
Ort
Bålsta
Hoj
Harris, GSX, Katana, DRZ
Alla barn ska ha ballong...

En Viktor på besök i stora stora staden...
På väg ner i källaren, fest på Fenix efter Mässan...

Gott att se dig igen :tummenupp
Blev inte så mycket sagt bland allt folk men jag hoppas du hade kul..
:banana:banana:banana:banana
 

Bifogat

  • viktor.jpg
    viktor.jpg
    56.3 KB · Visningar: 1,746

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Mycket hår må jag ha men ingen mullet. Nu får du allt gå och nyktra till lite tror jag. :)
 
Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
okej okej men frillan va bra!!

Min eller Marks? :tungan


Nåja, nog om frisyrer och fåfänga. Idag kom det nya avgassystemet från Inglaterra.

DSC_0003-54.jpg


DSC_0013-27.jpg


Några millimeter större diameter på rören samt lite bättre dragning. Kommer förhoppningsvis andas lite bättre än det gamla.

DSC_0008-30.jpg


Nya spigottar i aluminium. Kommer bli fint. :tummenupp

Nu återstår det bara att höra ifrån Roger Upperton vad som händer med toppen. Han sa att den skulle ha varit klar förra helgen men har inte hört ett knyst. Tydligen ska han vara dålig på att hålla det han lovar tidsmässigt men resultatet ska vara oslagbart.

Får hoppas att det inte dröjer allt för länge bara... :rolleyes:
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Nu ska visst toppen också vara klar. Blir spännande att se vad slutnotan landar på men jag gissar strax under 5500kr med frakt. Förhoppningsvis vet jag senare idag.
 
Last edited:

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Jag har valt den enkla vägen ut: låta en duktig herre göra jobbet. Visst fasen kan jag svetsa aluminium så att det ser någorlunda respektabelt ut men det är skillnad på 30 års erfarenhet och ett halvår.

Men givetvis så kommer det svetsas på enklast möjliga sätt. Finns ingen anledning att göra det svårt för sig själv. :)

En tråkig väg om du frågar mig.

Det är alltid roligare att göra saker själv, man lär sig mycket på köpet, liksom tvunget att försöka överträffa sig själv när det är dags att till exempel svetsa "skarpt" i fina saker det ligger mycket tid bakom.

Har man satt ambitionsnivån så högt att man blir projektledare istället för byggare tycker jag man är lite fel ute.

Andra får gärna tycka annorlunda, men det är min åsikt.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
En tråkig väg om du frågar mig.

Det är alltid roligare att göra saker själv, man lär sig mycket på köpet, liksom tvunget att försöka överträffa sig själv när det är dags att till exempel svetsa "skarpt" i fina saker det ligger mycket tid bakom.

Har man satt ambitionsnivån så högt att man blir projektledare istället för byggare tycker jag man är lite fel ute.

Andra får gärna tycka annorlunda, men det är min åsikt.

Hade det varit någon oväsentlig eller knappt synlig detalj som skulle svetsas så skulle jag ta på mig det själv. Men nu då det gällde en väldigt synlig detalj så vill jag ha det så snyggt som möjligt. Jag är van att laga sprickor och sånt i tunt aluminium och då har det handlat max om kanske 150A i strömstyrka. Har ingen som helst erfarenhet av att elda på med 250A i 40-50mm tjockt gods. Kräver en helt annan teknik.

Det är alltid roligare att göra saker själv, men när resultatet blir ett sådant att jag stör mig mer på hur jäkla fult det blev än hur stolt jag är över att jag gjorde det på egen hand så är det lika bra att låta nån annan göra jobbet.

Jag håller med dig helt och hållet, men jag sabbar hellre någon skrotbit än specialbeställda grejjer för flera tusen kronor. :)
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top