Yoshimura GSX1230R Projekt

Börjat höra mig för om lite priser på portningsjobbet som jag tänkt leja Roger Upperton att göra, förmodligen en av dom duktigaste på trimmning av Suzuki GS/GSX motorer.

Har dividerat lite fram och tillbaka i några mail och en full-race portning med 29.5mm ventiler på insug och standard på avgassidan skulle gå lös på omkring 6000kr, inklusive nya rostfria ventiler, nya säten och nya ventilstyrningar.

Ville jag ha större ventiler på avgas skulle det bli ca 2500kr extra (8 ventiler + 8 säten + montering), så ca 8500kr. Men han tyckte att ventilerna på avgassidan är lite överflödigt att byta - dom är redan rätt så stora original och att byta upp sig skulle göra marginell skillnad. Han tyckte även att det kunde vara idé att plana toppen omkring 1mm för att höja kompet en aning från det "relativt" låga 10.25:1 på Wiseco kolvarna.

Han räknade att den tänkta toppen i min motor skulle kunna lämna mellan 150 och 155 hästar på bakhjulet. Kanske ännu mer med lite finjustering.

Så det ser ut som att toppen kommer åka till England så fort lönen dyker upp.

Utöver det så har jag rett ut vad som tänkt införskaffas för att "komplettera" lite:

  • 13 raders oljekylare.
  • Öhlins styrdämpare.
  • Justerbara fotpinnar av något märke.
  • Nya trattar till fuggarna, ska anodiseras röda.
  • Anodisering av gaffelkronor (svart).
  • ISR bromspump + kopplingsgrepp (om tomten är snäll).
  • ISR 6-kolvs bromsok fram (om tomten är snäll).
  • ISR 2/4-kolvs bromsok bak (om tomten är snäll).

Bara vänta på lönen då...

November kommer vara en lång månad. :gnissla
 
Börjat höra mig för om lite priser på portningsjobbet som jag tänkt leja Roger Upperton att göra, förmodligen en av dom duktigaste på trimmning av Suzuki GS/GSX motorer.

Har dividerat lite fram och tillbaka i några mail och en full-race portning med 29.5mm ventiler på insug och standard på avgassidan skulle gå lös på omkring 6000kr, inklusive nya rostfria ventiler, nya säten och nya ventilstyrningar.

Ville jag ha större ventiler på avgas skulle det bli ca 2500kr extra (8 ventiler + 8 säten + montering), så ca 8500kr. Men han tyckte att ventilerna på avgassidan är lite överflödigt att byta - dom är redan rätt så stora original och att byta upp sig skulle göra marginell skillnad. Han tyckte även att det kunde vara idé att plana toppen omkring 1mm för att höja kompet en aning från det "relativt" låga 10.25:1 på Wiseco kolvarna.

Han räknade att den tänkta toppen i min motor skulle kunna lämna mellan 150 och 155 hästar på bakhjulet. Kanske ännu mer med lite finjustering.

Så det ser ut som att toppen kommer åka till England så fort lönen dyker upp.

Utöver det så har jag rett ut vad som tänkt införskaffas för att "komplettera" lite:

  • 13 raders oljekylare.
  • Öhlins styrdämpare.
  • Justerbara fotpinnar av något märke.
  • Nya trattar till fuggarna, ska anodiseras röda.
  • Anodisering av gaffelkronor (svart).
  • ISR bromspump + kopplingsgrepp (om tomten är snäll).
  • ISR 6-kolvs bromsok fram (om tomten är snäll).
  • ISR 2/4-kolvs bromsok bak (om tomten är snäll).

Bara vänta på lönen då...

November kommer vara en lång månad. :gnissla

Låter riktigt fett det där:tummenupp

Men spontant tycker jag 1mm planing lät mycket, speciellt som du redan har 10:25 i kompa? Nå, han vet nog vad han gör...:)
 
Låter riktigt fett det där:tummenupp

Men spontant tycker jag 1mm planing lät mycket, speciellt som du redan har 10:25 i kompa? Nå, han vet nog vad han gör...:)

Vi kan nog utgå ifrån att det inte blir några ISR grejjer (kanske reglage), men resten är nog mer eller mindre spikat.

Vad gäller toppen och den "tänkta" effekten så ja, det låter riktigt trevligt. Då slipper man anstränga sig om man vill vara frän och wheela, bara gasa på lite. :tungan

Tror det kommer bli en riktigt skojjig maskin. Kommer ju krävas lite kärlek att hålla den i topp trim. :)

Sen vad gäller planingen så är jag jäkligt dålig på beräkningar av förbränningsrum och sånt.

Har ju 77mm borr och 66mm slag.

Sätter man in detta i en finlurlig formel och provar sig fram så gissar jag att förbränningsrummen i min GSX är cirkus 27cm3. Vet däremot inte hur mycket man ska dra av från detta när man planar toppen en millimeter, men jag gissar att kompet blir någonstans mellan 11:1 och 12:1 istället för nuvarande 10.25:e. :näsblod

Nån som vet mer än jag?
 
Börjat höra mig för om lite priser på portningsjobbet som jag tänkt leja Roger Upperton att göra, förmodligen en av dom duktigaste på trimmning av Suzuki GS/GSX motorer.

Har dividerat lite fram och tillbaka i några mail och en full-race portning med 29.5mm ventiler på insug och standard på avgassidan skulle gå lös på omkring 6000kr, inklusive nya rostfria ventiler, nya säten och nya ventilstyrningar.

Ville jag ha större ventiler på avgas skulle det bli ca 2500kr extra (8 ventiler + 8 säten + montering), så ca 8500kr. Men han tyckte att ventilerna på avgassidan är lite överflödigt att byta - dom är redan rätt så stora original och att byta upp sig skulle göra marginell skillnad. Han tyckte även att det kunde vara idé att plana toppen omkring 1mm för att höja kompet en aning från det "relativt" låga 10.25:1 på Wiseco kolvarna.

Han räknade att den tänkta toppen i min motor skulle kunna lämna mellan 150 och 155 hästar på bakhjulet. Kanske ännu mer med lite finjustering.

Så det ser ut som att toppen kommer åka till England så fort lönen dyker upp.

Utöver det så har jag rett ut vad som tänkt införskaffas för att "komplettera" lite:

  • 13 raders oljekylare.
  • Öhlins styrdämpare.
  • Justerbara fotpinnar av något märke.
  • Nya trattar till fuggarna, ska anodiseras röda.
  • Anodisering av gaffelkronor (svart).
  • ISR bromspump + kopplingsgrepp (om tomten är snäll).
  • ISR 6-kolvs bromsok fram (om tomten är snäll).
  • ISR 2/4-kolvs bromsok bak (om tomten är snäll).

Bara vänta på lönen då...

November kommer vara en lång månad. :gnissla

29,5 mm insug sätter man i uppfrästa originalsäten på en 1150-topp. Så jag tror det är en missuppfattning att han skall byta säten, det är helt onödigt med den ventilstorleken.

Portning, sätesfräsning + 16 nya styrningar + 8 insugningsventiler låter riktigt billigt.

/Ingvar
 
29,5 mm insug sätter man i uppfrästa originalsäten på en 1150-topp. Så jag tror det är en missuppfattning att han skall byta säten, det är helt onödigt med den ventilstorleken.

Portning, sätesfräsning + 16 nya styrningar + 8 insugningsventiler låter riktigt billigt.

/Ingvar

Du vet nog bättre än jag Ingvar. :D

Men ja, prismässigt så är det inte fy skam. Bara portningen skulle inte kosta mer än drygt 3000kr. Helt klart en viss skillnad mellan priserna här och borta i England.

Hur pass haj är du på kompressionsberäkningar? Hur mycket skulle 1mm planing ge på 10.25:1 komp? :va
 
Hur pass haj är du på kompressionsberäkningar? Hur mycket skulle 1mm planing ge på 10.25:1 komp? :va

Du måste veta den faktiska förbränningsrummets volym. Räcker inte bara med toppens volym.

Toppens volym + kolvens volym + sqisch volymen = förbränningsvolym

Eller volym mäta när allt är monterat.
 
Last edited:
Du måste veta den faktiska förbränningsrummets volym. Räcker inte bara med toppens volym.

Toppens volym + kolvens volym + sqisch volymen = förbränningsvolym

Eller volym mäta när allt är monterat.

Ingen som vet på rak arm hur stort förbränningsrummet på en GSX är då? :)
 
Last edited:
Såhäääääär stort "visar med armarna" :)

Har ju ISR bromseri på min "raket" och visst är det sjukt fina bromsar, men de är sjukt overkill på en vanlig gatmaskin. Jag hade aldrig betalat vad de kostar nya. Men posörpoängen är iofs ovärderliga :tuttar
 
Last edited:
Såhäääääär stort "visar med armarna" :)

Har ju ISR bromseri på min "raket" och visst är det sjukt fina bromsar, men de är sjukt overkill på en vanlig gatmaskin. Jag hade aldrig betalat vad de kostar nya. Men posörpoängen är iofs ovärderliga :tuttar

Helst vill jag ju ha Öhlinsgaffel med ISR 6-kolvs racing radialoken. Det hade varit våldsporr på hög nivå. :D

Som sagt - posörpoäng är ovärderligt. :arsele
 
Imponerad av dina ambitionsnivåer! Bygget är redan übergrymt men ändå så hittar du på nya förbättringar, respekt! Följer med spänning vad som händer i denna tråd! :tummenupp
 
Helst vill jag ju ha Öhlinsgaffel med ISR 6-kolvs racing radialoken. Det hade varit våldsporr på hög nivå. :D

Som sagt - posörpoäng är ovärderligt. :arsele

har en kompis som har ISR 6-kolvsok ligger och dammar i hyllan.
Ska jag höra om han vill kränga dom ?
 
har en kompis som har ISR 6-kolvsok ligger och dammar i hyllan.
Ska jag höra om han vill kränga dom ?

Nä, det behöver du inte göra. Har så mycket på inköpslistan just nu och så lite pengar. Överväger nästan att fråga kronan om jag får låna pengar. :näsblod

Men skulle jag mot förmodan bli arvtagare till något miljardimperium - give me a call. :tummenupp
 
Men ja, prismässigt så är det inte fy skam. Bara portningen skulle inte kosta mer än drygt 3000kr. Helt klart en viss skillnad mellan priserna här och borta i England.

Jag tvivlar inte en sekund på det du säger, men det låter märkligt att det skulle vara billigare timpenning på såna jobb i England än här hemma.

Enligt vad jag hört om hantverkare på den ön så tjänar dom nämligen ungefär lika många pund i månaden som jag får in kronor...:gnissla
 
Jag tvivlar inte en sekund på det du säger, men det låter märkligt att det skulle vara billigare timpenning på såna jobb i England än här hemma.

Enligt vad jag hört om hantverkare på den ön så tjänar dom nämligen ungefär lika många pund i månaden som jag får in kronor...:gnissla

Har tänkt på samma sak då jag vet vad vissa tjänar i England jämförelsevis med Sverige så undrar jag om han har råkat räkna på dollarkurs istället för pund eller något annat fel.
Ta inte detta som något annat än att jag vill tipsa dig att kolla priset noga så notan inte blir 3 ggr så stor när det ska lösas ut.
 
Kul med fler uppdateringar, bara kör på :yoparty

Ingen som vet på rak arm hur stort förbränningsrummet på en GSX är då? :)

Ställ motorn i TDC (med stängda ventiler) och droppa ner olja i förbränningsrummet genom tändstiftshålet. Använd något precist mätglas eller en mätpipett så ser du hur mkt som får plats. Funkar på 2t iaf :)

Om du har 66 i slag och 77 i borr så blir det så här enligt mitt hemmasnickrade exceldokument:

Om du vet att du har 10,25:1 i komp så är ditt förbränningsrum runt 33cc. Planar du 1mm så kommer du ner i 28,3cc och 11,85:1 i komp :)
 
Den här hojen är riktigt fin! Rent och snyggt :tummenupp Och så brister en oljeslang sen så är det rena väldigt orent. Been there, done that :huvet Nä, hoppas inte att det händer. Det är jobbigt. Fortsätt med samma kvalitetstänk så blir det skitbra :tummenupp
 
Jag tvivlar inte en sekund på det du säger, men det låter märkligt att det skulle vara billigare timpenning på såna jobb i England än här hemma.

Enligt vad jag hört om hantverkare på den ön så tjänar dom nämligen ungefär lika många pund i månaden som jag får in kronor...:gnissla

Jag tror som du och jag blev oerhört förvånad när jag hörde priset på att ekra ett hjul.

Jag har beställt ny fälg och ekrar till min Thruxton från http://www.central-wheel.co.uk/.

Eftersom jag känner att jag inte riktigt kan själv ville jag leja bort jobbet. Frågade bäste kompisen som känner en... tja 1000 spänn som kompispris. Centralwheel tar 36 pund! Centralwheel får göra jobbet!

Ursäkta att det inte riktigt rör trådens ämne men det rör ändå en fråga som kommit upp. Hur kan jobbet vara så mycket billigare i UK när de tjänar som här.
 
Priserna är korrekta.

Här hemma skulle förmodligen motsvarande arbete kosta allt mellan 10-15000kr så det är klart man blir lite förvånad.

Överraskning på gång till hojen också. Blir kanske lagom till jul. :)
 
Toppen åker till England nu i veckan. :)

Överraskningen är också på gång. Lite mer korrespondens samt lite pengabyten kvar så är allt klart. Många kommer nog bli chockade, jag kommer mest tycka det är grymt. :hihi
 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top