Yoshimura GSX1230R Projekt

(grymt svårt att förklara med en avancerad paint-bild :))

Jag ser det, men jag tror jag förstår. Vad jag inte förstår dock är hur jag ska bocka en läpp på en ruta som är tillverkad i vakuumformad polykarbonatplast. :va



Över till något helt annat. Lyckades snickra till Laverdastyret någorlunda , blev aningen för brett så jag ska ta ihop det ca 20mm per sida. Kommer nog se lite bättre ut då.

Värt att ha i åtanke är också att ett Laverdastyre har typ två miljoner olika lägen, så det på bilden representerar inte nödvändigtvis slutresultatet. :arsele

DSC_0003-10.jpg


Kapat och breddat med en 28,6mm rörhylsa (för att passa styrhöjarna).

DSC_0004-11.jpg


Fastkladdat på hojen med kåpan.

DSC_0011-9.jpg


Ihop med styret dom där 20 millimetrarna och justera in det ordentligt så tror jag nog att det ska bli bra. Kåpan hamnar då i helt rätt höjd så på den fronten är det väl mer eller mindre klart.

Sen tycker jag hojen ser betydligt bättre ut när den kommer upp fram tack vare förlängningarna på gaffelbenen. :näsblod
 
Mycket bättre! :tummenupp

Att kåpan kommer ner gör mycket.

Gällande styre, laverda = mycket snyggare än det du hade tidigare.

(Personligen tycker jag det är än snyggare med clip-ons, upphöjda eller ej för att det blir mycket renare runt styrkronan... Inga styrhöjare eller extra rör ovanpå...)
 
Mycket bättre! :tummenupp

Att kåpan kommer ner gör mycket.

Gällande styre, laverda = mycket snyggare än det du hade tidigare.

(Personligen tycker jag det är än snyggare med clip-ons, upphöjda eller ej för att det blir mycket renare runt styrkronan... Inga styrhöjare eller extra rör ovanpå...)

Ja, det gör en väldig skillnad.

Vad gäller styret kontra clipons så får jag väl lov att hålla med. Ska prova fixa till det sista på styret för att se om det går att få någon fason på det, annars blir det nog att satsa på clipons. Styret kostade ju bara kaffepengar ändå. :tungan
 
Ja, det gör en väldig skillnad.

Vad gäller styret kontra clipons så får jag väl lov att hålla med. Ska prova fixa till det sista på styret för att se om det går att få någon fason på det, annars blir det nog att satsa på clipons. Styret kostade ju bara kaffepengar ändå. :tungan

Det där ser bättre ut tycker jag:tummenupp

Jag har ett nytt förslag som du borde kunna lyckas med som har bra med kontakter.
Svetsa på alu-rör på dina gaffelförlängare. Då får du clipon på köpet med förlängarna samt något ganska unikt tror jag.
 
Riktigt rätt stuk på Lavrdadoningarna på din hoj !:tummenupp
Rejsig.
 
Den här hojen är så jädra ball att hälften vore nog! Att tråden uppdateras exemplariskt med bilder, intressant text, tankegångar och diskussioner kompletterar det hela än mer!

Kan inget annat göra än att :Bugar!

Ser framemot "slutresultatet"! Keep it up!
 
Jag har en ide´ angående framskärmen. Nu när hela cykeln går åt retrostuket, vore det inte kul att damma av orginalframskärmen? Testa om det går att göra något av den, det kan se förjävligt ut eller så blir det skitbra. Jag tycker inte den runda fina moderna passar in riktigt. Orginalet skulle stämma in bättre i formspråket går jag runt och inbillar mig. Den har ju stenhård spoiler och nasa-scoop ju:yoparty
 
Riktigt rätt stuk på Lavrdadoningarna på din hoj !:tummenupp
Rejsig.

Jao, ska ta lite bättre bilder idag. Tror dock inte att jag hinner fixa till styret idag, blir eventuellt imorn.

Den här hojen är så jädra ball att hälften vore nog! Att tråden uppdateras exemplariskt med bilder, intressant text, tankegångar och diskussioner kompletterar det hela än mer!

Kan inget annat göra än att :Bugar!

Ser framemot "slutresultatet"! Keep it up!

Tackar! :Bugar

Jag har en ide´ angående framskärmen. Nu när hela cykeln går åt retrostuket, vore det inte kul att damma av orginalframskärmen? Testa om det går att göra något av den, det kan se förjävligt ut eller så blir det skitbra. Jag tycker inte den runda fina moderna passar in riktigt. Orginalet skulle stämma in bättre i formspråket går jag runt och inbillar mig. Den har ju stenhård spoiler och nasa-scoop ju:yoparty

Tänkte faktiskt det till en början men efter lite laborering så ratade jag bort gammelskärmen. Däremot håller jag med dig till fullo att den nya skärmen är lite rund. Har tänkt spackla och eventuellt ge den en liten mjuk kant på vardera sida.

Vi får se hur det blir. :)

Idag kanske jag får lite delar på posten också. Blir en stor låda. 5000kr motordelar. :näsblod
 
Jag tänkte mer en annan ruta, mer som den här http://www.ms-sailing.com/ZRX1200R/custom/miyazawa/big/PICT7204.jpg med lite kantigare stuk över hela rutan.

Men sen såg jag den här bilden och insåg att det kanske inte var en så bra idé :hihi

Schysst stuk på styrdelarna förresten! :banana

Finns rätt få rutor att välja på till en kåpa som är från en -78 Kawasaki Z1R är jag rädd. Jag kunde ha köpt en annan variant av kåpan där man kunde montera rutan från en GPz900R, men jag tyckte inte den stämde överens med hojen lika bra som den här. ;)

Meckat på lite mer med styret nu på förmiddan. Det finns ju verkligen två miljoner kombinationer. Ändrar jag några grader på själva styrets vinkel förändras helt vinkeln på själva handtagen.

Lyckades få det att kännas jäkligt bra och det ser inte fy skam ut heller. :tummenupp

Lägger upp lite bilder i eftermiddag, då har jag nog ändå varit och hämtat färgburkarna. Då ska ni få se hur hojen är tänkt att bli. :)
 
Här kommer lite bilder på hur det blev med styret. Klämde på handtagen för en lite mer autentisk känsla när man torrbröt. :D

DSC_0012-10.jpg


DSC_0013-10.jpg


Höjden på kåpan tycker jag känns väldigt bra. Tror jag ska börja snickra på lite fästen nu i veckan.

DSC_0018-6.jpg


DSC_0021-9.jpg


Det är möjligt att det går att skala av några millimeter på bredden men jag vet inte om det är nödvändigt. Just nu tycker jag det känns riktigt bra och det är svårt att säga om det skulle kännas bättre bara för att det blir lite tightare mellan styrändarna. Eventuellt att jag kapar av en centimeter eller två längst ut på styret för att få ihop det lite men bredden över kronorna tycker jag stämmer rätt bra.

Nu återstår bara helsvetsning, blästring, lack och sist men definitivt inte minst: steloperering. Dessa styren har en tendens att börja krypa efter ett tag så jag ska gardera mig med lite Loctite. :tummenupp

Ingen bild på färgerna dessvärre, den vita är grå i sitt icke-omrörda stadium och den blå blir på tok för mörk i plåtburken och utan klarlack.

Och än en gång har Posten lyckats med att misslyckas. Glad i hågen vaknar jag och tänker "Ahh, några timmar till bara så sitter jag och smeker motordelar..." men icke. Strax efter 11:30 dimper det ner ett brev i brevlådan. Ett brev från Posten, no less.

Vad står då i detta brev?

Paket till dig!

Du har paket att hämta.
Nu kan du hämta ditt paket på nedan angivet serviceställe. Ta med din legitimation.


Kanon tänker man, nu får jag åka och hämta! Men, efter lång erfarenhet vet man med sig att Posten på sina avier har en finurlig liten ruta där det står "Hämtas tidigast". Nå, vad stod det då?

Hämtas tidigast: 2010-03-31 kl 16:00

Ena sekunden ger dom dig hopp och den andra får du en pungspark. :död
 
Last edited:
Här kommer lite bilder på hur det blev med styret. Klämde på handtagen för en lite mer autentisk känsla när man torrbröt. :D


Måste säga att clip-on i all ära, men det där styret är för jävla hårt. Hoppas du bestämmer dig för att behålla det.
Allt annat ser som vanligt väldigt fint ut också. Avundas människor som dig, som tar sig tid att göra saker ordentligt. Fortsätt så!:tummenupp
 
Kör på det styret, lite eget stuk!
 
Måste säga att clip-on i all ära, men det där styret är för jävla hårt. Hoppas du bestämmer dig för att behålla det.
Allt annat ser som vanligt väldigt fint ut också. Avundas människor som dig, som tar sig tid att göra saker ordentligt. Fortsätt så!:tummenupp

Kör på det styret, lite eget stuk!

Ska nog ta och göra det. Känns som en kompromiss på ett sätt men samtidigt så tycker jag helheten ser bättre ut.

Om du fick välja, skulle du ha ett supersnyggt styre eller snyggare linjer? Jag hade valt det senare. :fyllisar
 
Här kommer lite bilder på hur det blev med styret. Klämde på handtagen för en lite mer autentisk känsla när man torrbröt. :D

DSC_0012-10.jpg


DSC_0013-10.jpg


Höjden på kåpan tycker jag känns väldigt bra. Tror jag ska börja snickra på lite fästen nu i veckan.

DSC_0018-6.jpg


DSC_0021-9.jpg


Det är möjligt att det går att skala av några millimeter på bredden men jag vet inte om det är nödvändigt. Just nu tycker jag det känns riktigt bra och det är svårt att säga om det skulle kännas bättre bara för att det blir lite tightare mellan styrändarna. Eventuellt att jag kapar av en centimeter eller två längst ut på styret för att få ihop det lite men bredden över kronorna tycker jag stämmer rätt bra.

Nu återstår bara helsvetsning, blästring, lack och sist men definitivt inte minst: steloperering. Dessa styren har en tendens att börja krypa efter ett tag så jag ska gardera mig med lite Loctite. :tummenupp

Ingen bild på färgerna dessvärre, den vita är grå i sitt icke-omrörda stadium och den blå blir på tok för mörk i plåtburken och utan klarlack.

Och än en gång har Posten lyckats med att misslyckas. Glad i hågen vaknar jag och tänker "Ahh, några timmar till bara så sitter jag och smeker motordelar..." men icke. Strax efter 11:30 dimper det ner ett brev i brevlådan. Ett brev från Posten, no less.

Vad står då i detta brev?

Paket till dig!

Du har paket att hämta.
Nu kan du hämta ditt paket på nedan angivet serviceställe. Ta med din legitimation.


Kanon tänker man, nu får jag åka och hämta! Men, efter lång erfarenhet vet man med sig att Posten på sina avier har en finurlig liten ruta där det står "Hämtas tidigast". Nå, vad stod det då?

Hämtas tidigast: 2010-03-31 kl 16:00

Ena sekunden ger dom dig hopp och den andra får du en pungspark. :död

Bra att du tänker steloperera styret :tummenupp för jag har dåliga erfarenheter av Laverdastyret. Det är inte så roligt när det ändrar läge efter ett gupp och ena styrhalvan pekar åt fel håll.
 
Bra att du tänker steloperera styret :tummenupp för jag har dåliga erfarenheter av Laverdastyret. Det är inte så roligt när det ändrar läge efter ett gupp och ena styrhalvan pekar åt fel håll.

Ja, farsan berättade att dom börjar krypa efter ett tag så det är nog bättre att ta det säkra före det osäkra.

Och äntligen dök paketet upp. Posten tog bara en extra vecka på sig. Nåja, här är lite bilder i alla fall.

DSC_0002-20.jpg


Inte allt för stor kartong, men då var det ju bara småsaker jag köpte.

DSC_0006-12.jpg


DSC_0013-11.jpg


Kamaxlar, kamkedjesträckare, ventilfjädrar (hårda), Pingle bränslekran samt ventiltätningar.

Blir väl att börja pilla med det här nästa vecka. Ska göra annat på hojen i helgen.
 
Ja, farsan berättade att dom börjar krypa efter ett tag så det är nog bättre att ta det säkra före det osäkra.

Och äntligen dök paketet upp. Posten tog bara en extra vecka på sig. Nåja, här är lite bilder i alla fall.


Inte allt för stor kartong, men då var det ju bara småsaker jag köpte.



Kamaxlar, kamkedjesträckare, ventilfjädrar (hårda), Pingle bränslekran samt ventiltätningar.

Blir väl att börja pilla med det här nästa vecka. Ska göra annat på hojen i helgen.

Kamaxlarna ser inte färdigslipade ut, ser jag fel kanske?
 
Kamaxlarna ser inte färdigslipade ut, ser jag fel kanske?

Noterade också detta, måste däremot låta någon kunnig svara på det. Loberna är slipade men inte blankslipade som det brukar vara på i princip alla kammar jag känner till. Kanske nöts ytbehandlingen bort efter ett tag?
 
Last edited:
Ser helt rätt ut med nya styret:tummenupp
 
Nyheter
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Back
Top