Yoshimura GSX1230R Projekt

Ser ju stenhårt ut med monsterrutan!

DSC_0014-5.jpg


Eller inte... :rolleyes:

Ska kapa bort den övre biten (ovanför den röda tejpen) för att få en lite mer slimmad ruta. Är ju på tok för hög original, hojen ser ju helt vansinnig ut. :näsblod

Är inte mycket av problemet med rutan/kåpan att den egentligen sitter för högt? Ovankanten förurtaget för lyset ser ut som det borde sitta ungefär i höjd med tankens ovankant, eller möjligen lite högre, avpassade för ett rakare styre än vad du har. Du verkar ju dock, pga styret, ha kåpan monterad betydligt högre och det ställer nog till med mycket. En pappmall innan du börjar skära i rutan kanske är en god idé?
 
Vill inte vara nån typ av messerschmith men det heter nog "oldschool" :mattias

;)

Båda uttrycken används faktiskt. Ville bara försöka förstärka min poäng lite. :tungan :arsele

Är inte mycket av problemet med rutan/kåpan att den egentligen sitter för högt? Ovankanten förurtaget för lyset ser ut som det borde sitta ungefär i höjd med tankens ovankant, eller möjligen lite högre, avpassade för ett rakare styre än vad du har. Du verkar ju dock, pga styret, ha kåpan monterad betydligt högre och det ställer nog till med mycket. En pappmall innan du börjar skära i rutan kanske är en god idé?

Du har rätt till 110%. Den sitter för högt just nu och den höga rutan gör det inte bättre. Har klippt ut en pappmall bara inte skridit till verket med att kapa den. Vill ha ner den mer men som sagt, styret sätter ribban (bokstavligen).

På förslag från en GSX-fantast här på forumet så började jag återigen laborera lite med clip-ons och lite mer "slammed down"-stuk på hojen. Sittställningen är väl inte lika skön och avslappnad men man sitter ändå bra, kanske lite mera aktiv körställning.

Här ungefär tror jag vi börjar närma oss idealhöjden på kåpan.

DSC_0003-9.jpg


Clip-onsen är felvända (höger på vänster, vänster på höger) för att dom inte passar på gaffelkronan men tanken är ju densamma.

DSC_0015-8.jpg


Såhär blir sittställningen på ett ungefär. Aningen rakar armar och mer framåtlutat.

DSC_0008-13.jpg


Får se hur det blir. Ska klämma och känna lite mer imorn.

Uppstår ju dock lite problem, eller kanske rättare sagt frågeställningar om man ska köra på den här varianten.

Gaffelvinkeln? Aningen skarpare pga att gaffeln blir några centimeter kortare. Detta påverkar i sin tur hur pass kvickstyrd den blir, hur mycket skillnad gör det? Svårt att säga utan att ha provkört. Markfrigång? En par centimeter mindre under grenrören, knappast något som kommer göra sig påmint annat än om man fläskar på en vägbula i god fart.

Nåja, ska fundera på det mera.
 
Last edited:
clip-ons & kåplöst = kung! :tummenupp :tummenupp :tummenupp

(men precis som tidigare, kör ditt eget race, även om det är med kåpa och styre enligt tidigare bilder :))
 
Clip-onsen är felvända (höger på vänster, vänster på höger) för att dom inte passar på gaffelkronan men tanken är ju densamma.

Får se hur det blir. Ska klämma och känna lite mer imorn.

Uppstår ju dock lite problem, eller kanske rättare sagt frågeställningar om man ska köra på den här varianten.

Gaffelvinkeln? Aningen skarpare pga att gaffeln blir några centimeter kortare. Detta påverkar i sin tur hur pass kvickstyrd den blir, hur mycket skillnad gör det? Svårt att säga utan att ha provkört. Markfrigång? En par centimeter mindre under grenrören, knappast något som kommer göra sig påmint annat än om man fläskar på en vägbula i god fart.

Nåja, ska fundera på det mera.

Varför felvänt?:va Det går väl att ah dem rättvända även under kronan?

Kan du inte leta upp ett par clip-ons som går att montera utanpå gaffelbensdistanserna? Eller rentav göra ett par själv? Löser ju alla problem menar jag:)

Edit: Utan kåpan ser hojen ut som vilken modern fighter som helst. Med så får den ett mer unikt och eget (och enligt mig snyggare) utseende. Just my 2p.
 
Last edited:
Ett tips är att köra på Tarozzi Paolos justerbara clipons med inbyggda risers.
Har haft dem på 2 av mina hojjar och dessa funkar kanoners.
 
Om du inte får till det med Clip-On styre så tycker jag att du ska montera ett rakt "dragbar" istället för "touringstyret":) som du har använt under provmonteringsarbetet.
Det resulterar oxå i att du kan flytta ner kåpan lite.
Ju närmare du kan få kåpan monterad i förhållande till framskärmen desto bättre blir det.

Ett ännu bättre allternativ, som vi använde flitigt på 80-talet, är ett upp-och-ner vänt "Laverdastyre". Då får du dessutom justeringsmöjligheter i alla riktningar :tummenupp
 
Last edited:
Klart som fn du ska ha kåpan. Gör som Panzaa säger o fixa justerbara clipons med inbyggda risers - fixa till kåpan där den passar bäst, sen ser du om det överhuvudtaget behövs kapas någe i rutan. :tummenupp
 
Allt som har att göra med "ingen kåpa" går bort. Inte fasen betalar jag 3000kr (med dyr tull inkluderat) plus en tusenlapp för en ruta för att inte använda det. :va

Nå, åter till ämnet...




Bushido: Nja, cliponsen är utformade på så sätt att dom inte passar under den kantiga gaffelkronan. Därför måste jag felvända dom. Och jag instämmer till fullo med det du säger - den blir mer egen med kåpa.

Panzaa: Faktiskt sneglat på dom, men kom på en annan lösning, mer om denna längre ner.

Katana83: Det är också en variant jag övervägt, det skulle funka, men så kom jag på den fenomenala idén...

Laverda styre!

Tar ju två (4) flugor på en smäll.

  • Jag kan använda gaffelbensförlängningarna.
  • Styret kommer ner under den övre gaffelkronan.
  • Kåpan kommer ner så att styret hamnar i urholkningarna på sidan.
  • Tidstypiskt?

Alltså, jag slipper alla negativa väghållningseffekter av den kortare gaffeln och brantare gaffelvinkeln, men behåller den goda sitställningen samtidigt som jag får ner kåpan till höjden jag vill ha

Går ju rätt lätt att snickra ihop ett sånt styre. Tre rörbitar, 1st 28mm och 2st 22mm, bara bocka och svetsa lite. Piece of cake. :)
 
Last edited:
Det var ju det jag skrev:tummenupp
Med ett sådant så får du fina justeringsmöjligheter samt en offset på några centimeter. Hade sånt styre på flera hojjar på den gamla goda tiden.

Missade det, var lite stressad. :D

Ja. Skulle jag göra ett själv blir det ju dock en stelopererad variant.

Vet vars det finns ett Laverdastyre liggandes men det skulle behöva byggas om lite isåfall. Kostar väl en par hundringar kanske, men då får jag ett fullt justerbart. Jag kapar bara isär det och lägger i en 28mm rörstump i mitten för att passa styrhöjarna.

Kanske kan vara nåt?
 
Jupp ett laverda styre kommer sitta bra som fan på ditt bygge.

Åsså föressten, håll fast vid den där tanken på vitt o ljusblått, då du grunnar på färgsättningen!

Det här kommer bli så jäkla bra:tummenupp
 
Måste bara flika in lite med att jag gillar ditt bygge starkt. Tycker definitivt att du ska satsa på att få till det med toppkåpan, det kommer som sagt göra att hojen står ut i mängden, samt att det är rätt gött med lite vindskydd när det går fort.

http://www.raask.se/ säljer Laverdastyre om du inte hade koll på det.

Keep up the awesome work:tummenupp
 
Jupp ett laverda styre kommer sitta bra som fan på ditt bygge.

Åsså föressten, håll fast vid den där tanken på vitt o ljusblått, då du grunnar på färgsättningen!

Det här kommer bli så jäkla bra:tummenupp

Jodå, det blir vitt och blått. Blev en blå som matchar fälgarna. Tror det kommer bli rätt bra. :tummenupp

Måste bara flika in lite med att jag gillar ditt bygge starkt. Tycker definitivt att du ska satsa på att få till det med toppkåpan, det kommer som sagt göra att hojen står ut i mängden, samt att det är rätt gött med lite vindskydd när det går fort.

http://www.raask.se/ säljer Laverdastyre om du inte hade koll på det.

Keep up the awesome work:tummenupp

Tackar! :)

Var och köpte styret nyss. Fick betala en hundralapp för det. Råkade vara just ett Raask. ;)

Fick även med mig en GS1000S kåpa. Farsgubben ville ha den. 300kr för hela kalaset. Bara kåpan kostar väl det dubbla i normala fall. :D
 
Jodå, det blir vitt och blått. Blev en blå som matchar fälgarna. Tror det kommer bli rätt bra. :tummenupp



Tackar! :)

Var och köpte styret nyss. Fick betala en hundralapp för det. Råkade vara just ett Raask. ;)

Fick även med mig en GS1000S kåpa. Farsgubben ville ha den. 300kr för hela kalaset. Bara kåpan kostar väl det dubbla i normala fall. :D

Då är det väl på plats att skicka upp lite bilder på doningarna !:mad:
 
Då är det väl på plats att skicka upp lite bilder på doningarna !:mad:

Ska bli mästare! :Bugar

Ska åka iväg och blästra och svetsa om styret så det passar styrhöjarna. Bör väl ha bilder uppe på en par timmar. Ska ju montera tillbaka gaffelförlängarna och allt. :)
 
Vet inte om tejpen du satt på rutan, den röda, är markering för någon tänkt kapning eller så, men jag fick en ide om att det kunde vara snyggt med lite "kantig" bockning på rutan, med en liten avslutande "ankstjärtsböj" för att styra upp vinden.

nånting sånt här:


(grymt svårt att förklara med en avancerad paint-bild :))
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top