Yoshibox eller PC??

Pappsen

Big Dick club member
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oslo/Karlstad
Hoj
KTM Duke - 01
Hallå alla mc doktorer!

Jag har fått så ENORMT olika uppgifter på vad jag skall välja till min tlr :confused: vet fan inte ut eller in snart.

50% säger att om mappning via Yoshi box tillsammans med KN filter och ett bra slipon ger lika eller snudd på lika till en skitsumma medans andra säger att ett PC är det enda som funkar. Har snackat med en som gjort om via Yoshi och han fick bra effekt, speciellt på låga och mellanregistret.
Har ingen erfarenhet av detta så vägledning är välkommet :) Vart finns det en bromsbänk och vad skulle det kosta att få allt justerat. Bor i Karlstad/Oslo.

Andra beprövade trix är givetvis välkommet :p i sommar jävlar ska det köras, eller hur gubbar :tummenupp
 

morris

Född naken
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Nåårrrland / kullen
Hoj
BRP sommar xr650R -01, Vinter Lynx Boondocker 800
Funderar oxå på samma sak, nu slapp jag posta en fråga!
Har förstått att man kan finjustera mycket bättre med en PC. Men hamnar man hyfsat rätt med att bara mappa om Fi:n skulle jag vara nöjd tillsvidare.

Har tänkt byta till helsystem, Kn-filter och modda luftburken samt dreva ner lite. Går det att mappa Fi:n så att den klarar sån förändring??

För min del är nog Marklund närmast, tror dom ska göra sånt. Nån som vet det?

Tacksam för svar...
 

KetogaN

Don´t do drugs.. MMkay ?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lund
Hoj
njae du vet, den är på service eller nått..
pappsen, jag skrev till dig innan hela forumet blev raderad hur det ligger till..

Yoshiboxen är väldigt grov och det är inte alls säkert att det blir bra.. sen om du känner det när du kör beror nog mycket på hur van du är vid cykel...

Ska du ha helsystem, k/n eller andra prylar så att du ändrar flödet in och ur motorn så bör du mappa med en powercommander, annars kommer den inte går rätt, period!

Yoshiboxen är bättre än inget, och du får säkert tillbaka lite mellanregister och topp efter att du ställt in den men den är inte i närheten av vad du då får av en powercommander i form av gassvar och "precision" på rullen..

Vissa tänker inte på det och kanske är nöjd med endast slipon/helsystem för att det låter koolt, men dom får oftast en ketchup effekt på rullen som inte är speciellt kul när man kör bana osv..

Jag tänkte jag skulle sätta mig ner och plita ner några bilder så att jag kan förklara lättare.

Bottomline, ska du ha ändra så fullfölj och mappa hojjen med powercommader.
Annars finns det bättre saker att lägga pengarna på så som stålomspunnet, styrdämpare, drevning, bättre bromsklossar, nya fjädrar i gaffeln osv osv...

/KetogaN


vem som har komplett bromsbänk hittar du på

www.powercommander.com - klicka på "site meny" - "official PC Tuning centers" - "Sweden"

Lycka till.
 
Last edited:

svampe

Arlanda TT för Ezzo
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Södertälje
Hoj
CBR600RR -08, GSX-R750 -00
KetogaN skrev:

Vissa tänker inte på det och kanske är nöjd med endast slipon/helsystem för att det låter koolt, men dom får oftast en ketchup effekt på rullen som inte är speciellt kul när man kör bana osv..

Håller inte riktigt med dig där.
Jag har ingen som helst ketchupeffekt med bolt-on, K&N filter och yoshi mappning.
Helsystem och ingen ändring av insprutningen kan ge ketchupeffekt. Men det beror nog mer på att grenröret har ett annat flöde än original.

Åkte på Gelleråsen i höstas och det var en på en likadan hoj som min med akrapovic helrör och PC2. Jag låg bakom honom ut på rakan i samma fart i kurvan och var före innan bromsningen.

Visst, jag kan ha gasat hårdare innan upprätt läge.

Men visst. vill du ha det optimalt så är PC alt. EMS och en mappning det enda alternativet.

Men det skiljer ca 5500:-
 

KetogaN

Don´t do drugs.. MMkay ?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lund
Hoj
njae du vet, den är på service eller nått..
svampe jag undrar det..

Jag håller helt klart med om att man kan nog komma undan bättre om man bara byter slip.. men har du helsystem så är det inte aktuellt med yoshiboxen.


Ketchup effekt kanske är fel uttryck.
Min hoj gick inte så bra som original ens, som den gör nu med PC2:a.
Har du verkligen inget ryck alls när du lägger på gas utan koppling ? (typ lågfartskurvor) ?

Att jämföra effekt genom att jämföra hastighet på bana är inte speciellt intressant.. Du var nog helt enkelt en bättre förare än den andra killen.

/KetogaN

ps. missförstå mig inte.. nästa gång jag köper hoj ska jag inte ha varken slipon eller pc osv.. effekten som man har original räcker fint. Bättre att lägga pengarna på bantid och däck / bensin.. =)
 
Last edited:

svampe

Arlanda TT för Ezzo
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Södertälje
Hoj
CBR600RR -08, GSX-R750 -00
Ketogan!
Jag måste nog göra dig besviken, jag har aldrig haft problem med ryck i lågfartskurvor.

Jag håller med dig om att effekten räcker original + att på de flesta bandagar är man rökt med slip-on och helsystem.

Helt klart att det är bäst att lägga pengar på slitdelar som däck, bromsbelägg och drivpaket.
 

KetogaN

Don´t do drugs.. MMkay ?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lund
Hoj
njae du vet, den är på service eller nått..
Svampe.. jag bytte iofs ganska snabbt till helsystem och mappade inte den direkt så det är väl därför jag upplevt den som ryckig, hade för mig att den var så original också men jag kan minnas fel...

Vi får väl komma överens om att helsystem = pc eller ems.
Slipon kan man komma undan med grov yoshimappning.

Dock, vill man ha det där lilla sista och vara helt säker på att den går rätt så är det powercommander eller EMS som gäller.

/KetogaN
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Om just PC till Gixxern säger Marklund följande:

Det ger några hästar i effekt, men för mindre pengar än vad den kostar så fixar jag 10 hk till med planing och(?) portning...
 

KetogaN

Don´t do drugs.. MMkay ?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lund
Hoj
njae du vet, den är på service eller nått..
Chrille skrev:
Om just PC till Gixxern säger Marklund följande:

Det ger några hästar i effekt, men för mindre pengar än vad den kostar så fixar jag 10 hk till med planing och(?) portning...

Chrillemannen..

Det handlar inte om hästar på topp har vi juh redan utrett..
Det handlar om att hojjen ska få rätt bränsleblanding vid ändringar så som helsystem o liknande..

Vad gör 10hästar på topp om man har ryckig och ojämn gång ???

/KetogaN
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
KetogaN skrev:
Chrillemannen..

Det handlar inte om hästar på topp har vi juh redan utrett..
Det handlar om att hojjen ska få rätt bränsleblanding vid ändringar så som helsystem o liknande..

Vad gör 10hästar på topp om man har ryckig och ojämn gång ???

/KetogaN

Det är just det som är så skumt! Att Marklund som måste antas veta vad han talar om och DESSUTOM säljer PC rekommenderar toppjobb för en räserhoj kan enligt mej bara tyda på en sak om Marklund har rätt i det han säger - Att på höga "race-varv" så är körbarheten fortfarande acceptabel. Och detta sagt om en hoj vars enda svaghet ska vara just ryckig gång pga sprutet.

Marklunds rekommendation vara alltså "gör toppjobbet istället för PC"

Jag har några bra frågor på g till dig :) ska bara hinna skriva...
 

Pappsen

Big Dick club member
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oslo/Karlstad
Hoj
KTM Duke - 01
Jag har slipon och ska köpa KN filter (vart gör jag detta bäst) och kanske kommer jag göra allt som går för att öka luft tillförseln. Minska 2 kugg på framdrevet ska ha en känsla av 10hk säger min polare som kör roadracing en gsxr600. Sen kommer jag att mappa om med yoshibox då han fixar detta gratis :) Sen får jag väl hoppas att det går bra.
 

svampe

Arlanda TT för Ezzo
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Södertälje
Hoj
CBR600RR -08, GSX-R750 -00
KetogaN skrev:
Svampe.. jag bytte iofs ganska snabbt till helsystem och mappade inte den direkt så det är väl därför jag upplevt den som ryckig, hade för mig att den var så original också men jag kan minnas fel...

Vi får väl komma överens om att helsystem = pc eller ems.
Slipon kan man komma undan med grov yoshimappning.

Dock, vill man ha det där lilla sista och vara helt säker på att den går rätt så är det powercommander eller EMS som gäller.

/KetogaN

Klart vi kommer överens om det. :tummenupp
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Gixxern kanske är känsligare då än vad en TL är, vet många som kör helsystem, annat luftfilter, moddade luftburkar mm på TL:en som är mycket nöjda med resultatet av en Yoshimappning.
 

Pappsen

Big Dick club member
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oslo/Karlstad
Hoj
KTM Duke - 01
Det låter bra det. Du J-bone? J- benet, hoppas det inte assosierar till du vet vad :) Ska vi rycka igång en TL tråd? Vi verkar vara en skara kula grabbar och bör träffas i vår/sommar. Rostar av i påsk, det är tradition i Karlstad så det blir skit många bågar, kom dit vet ja! Oslo, ja dit SKA ni komma under offshore racet.
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Pappsen skrev:
Det låter bra det. Du J-bone? J- benet, hoppas det inte assosierar till du vet vad :) Ska vi rycka igång en TL tråd? Vi verkar vara en skara kula grabbar och bör träffas i vår/sommar. Rostar av i påsk, det är tradition i Karlstad så det blir skit många bågar, kom dit vet ja! Oslo, ja dit SKA ni komma under offshore racet.

Du, jag vet knappt själv vad mitt nick betyder egentligen, lång historia... :crash

En TL-tråd är given ! Träffas bör vi absolut, det är nog inte omöjligt att man tittar förbi karlstad !

Pappsen, om du inte gjort det än så regga dig på www.tlplanet.com, finns massor med roligt och nyttigheter där. :rock
 

KetogaN

Don´t do drugs.. MMkay ?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lund
Hoj
njae du vet, den är på service eller nått..
Chrille skrev:
Det är just det som är så skumt! Att Marklund som måste antas veta vad han talar om och DESSUTOM säljer PC rekommenderar toppjobb för en räserhoj kan enligt mej bara tyda på en sak om Marklund har rätt i det han säger - Att på höga "race-varv" så är körbarheten fortfarande acceptabel. Och detta sagt om en hoj vars enda svaghet ska vara just ryckig gång pga sprutet.

Marklunds rekommendation vara alltså "gör toppjobbet istället för PC"

Jag har några bra frågor på g till dig :) ska bara hinna skriva...

Mmm.. man kan juh tolka hur man vill men faktum är att hojjen kommer inte magiskt anpassa sig efter det ändrade förhållandena i avgas och insug om man bytar till helsystem och K/N.. det är ganska basic.
Sen att du får mer hästar på topp när du portar och planar tvivlar jag inte en sekund på.

Så här ser en powercommander mapp ut (små throttelöppningar är inte med då man ställer dom på en annan flik).

Jag har färgat med blått, grön, gult över de områden som yoshiboxen kan höja mängden soppa eller sänka.. och det gör det över hela området med färg oavsett hur mycket throttelöppning.

Som ni oxå ser är att det blir ganska skumt vid 3-3500 varv där man mätt fram att mc´n behöver mer soppa (ganska mycket dessutom) än resten av de låga varven.. hur du än gör här kommer du få en flat spot om du endast mappar med yoshibox.. minskar du soppan på lågt varv för att den ska gå bra så kommer den gå toksnålt vid just 3500 varv..

dock kan man oxå se att över 10k varv så är det inte så mycket ändringar.. mer än att den går lite fett på 100% throttle.. om du vill ställa in den optimalt på för att få max på toppen vid 100% kommer den gå snålt på 2-40%...

Dra era egna slutsatser.. men det är skillnad.. är det värt pengarna ? tja.. hosta upp kulorna och bedöm själv..

/KetogaN
 

Bifogat

  • låga varv.gif
    låga varv.gif
    46.3 KB · Visningar: 211

KetogaN

Don´t do drugs.. MMkay ?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lund
Hoj
njae du vet, den är på service eller nått..
höga varv.
 

Bifogat

  • höga varv.gif
    höga varv.gif
    45 KB · Visningar: 208

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Teknikfrossa! Sånt gillar vi!. Dessutom är mappen du visar ganska sparsamt modifierad jämfört med min (om jag nu kan få fram den igen) MEN nu visar du faktiskt varför Marklund antagligen har hyfsat rätt i vad han säger.

En flatspot vid 3500 är inget annat än ett ickexisterande problem på en räser och att hojen går lite fett på max pådrag/varv behöver inte vara ett stort problem.

De områdena med stora problem som du helt riktigt pekar på försvinner ju om man tänker just på en räser. Mitt mål är att lära mig köra monstret med konstant mer än 8000 i spisen för det är där det riktiga tröckat är....

Men visst är en riktig mappning bättre än ingen mappning.
 

Pappsen

Big Dick club member
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oslo/Karlstad
Hoj
KTM Duke - 01
Har det nån skillnad för oss män som kör lite matchobågar med två cylindrar typ tlr och er andra pojkar :p , skojar bara guttar! Har hört att yoshi skall funka döds bra på just tlr nämligen :confused: blir effekten sämre av yoshi så kan man väl korrigera tillbaka till orginal. Får det justerat gratis nämligen :tummenupp
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Kör en Yoshi pappsen och berätta sen vad du tycker, jag tror du blir kanonnöjd, gör även TRE-modden det blir en rejäl skillnad säger de som vet.
 
Nyheter
”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Top