Yngre som försvinner

Bra inlägg Jörgen !

Jag har aldrig åkt gruppkörning. Har inte vågat. Har inte haft viljan heller eftersom det verkar pressas så vansinnigt i hastigheterna.

Därför tycker jag att den nya körningen som LYNX dragit igång är superduper. Det är alltså en samåkning där man håller lagligt/lugnt tempo och där det är uttalat att det är så det skall vara.
Tråd här: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=163327

Har tyvär ännu inte haft möjlighet att åka med, men dom som åkt verkar vara väldigt nöjda. En annan fördel är att ingen behöver skryta eller vara värst.
Alla är precis lika grymma !

Så, det verkar gå att ha kul på hoj utan att pressa gränserna, även i grupp.

Mycket bra skrivet Jörgen och Dr.Bike.
Nu är förvisso undertecknad inte från den sidan av landet, men jag sitter i lite av samma sitt som du beskriver Dr.Bike. Kör själv hoj och har en lillbrorsa som börjat köra hoj han med (16år). Hur f.. får man dem att lyssna, att inte köra som hin håle var efter dem i varje böj? Samtidigt som man själv kör som, ja ni förstår.
Dubbelmoral... Men hur gör man då, tunar in rätt frekvens på de yngre adepterna? (Nu är förvisso inte undertecknad lastgammal heller med 26år, men kortet har i alla fall suttit där i 8år nu så nåt ska man väl lärt sig...kanske)

/Johan, kluven brorsa.

Mycket bra skrivet Jörgen och Dr.Bike.
Nu är förvisso undertecknad inte från den sidan av landet, men jag sitter i lite av samma sitt som du beskriver Dr.Bike. Kör själv hoj och har en lillbrorsa som börjat köra hoj han med (16år). Hur f.. får man dem att lyssna, att inte köra som hin håle var efter dem i varje böj? Samtidigt som man själv kör som, ja ni förstår.
Dubbelmoral... Men hur gör man då, tunar in rätt frekvens på de yngre adepterna? (Nu är förvisso inte undertecknad lastgammal heller med 26år, men kortet har i alla fall suttit där i 8år nu så nåt ska man väl lärt sig...kanske)

/Johan, kluven brorsa.

Du får väl ta fram alla föräldrars eviga tjat "du ska göra som jag säger, inte som jag gör" :)

Problemet är bara att det inte hjälper :gnissla

Tyvärr är det svårt att få medhåll när man moralpredikar här på SH, gör det ofta själv, kanske för ofta:va
Jag slår oxå ofta ett slag i trådar, att ha kul och köra fort och tänja gränserna på banan med I SMC´s regi eller rena bandagar istället för trafiken.
Men sen att i "praktiken" leva som man lär, är ganska svårt, vart går gränsen mellan "inspirerad körning till Idiotisk körning":va

Själv anser jag att man i hojkörning ALLTID måste tänka först och handla sedan och tänka för sig själv först o främst, och om man kör i gruppkörning att man även TÄNKER åt andra som en instruktör vid en SMC.kurs mässade för vid en genomgång. Kör man ex 5 st, och man vet att några är "långsammare" håll igen tempot lite så de inte kör över sin förmåga för att hinna med, kommer du fatt en bil och du kan köra om säkert, kan de bakom dig göra det? Eller kommer de bara för att du kör om "följa John" på dig som kan få katastrofala följder.
DÄR tror jag äldre, erfarna förare kan i det tysta få verka och få en positiv trend ute i trafiken.

Väldigt tråkig olycksstatesikt iår, trevligare är att i sporthojssegmentet har olyckorna MINSKAT iaf.:tummenupp

Jörgen..din gamle gräsklippstrimmare, jag ser nog att du försöker pinpointa mig:arsele, du har ju muttrat och bubblat om detta ämne med mig ett par gånger på svea...

"Låtom den som är utan synd kasta första stenen" står det ungefär i någon känd bok, och med detta är jag den som definintivt ska bara vara tyst, jag har hetsat och vässat, bombat och levt rövare i alledes för många år för att någon överhuvudtaget ska ta mig på allvar..
Men visst, man kan ju svänga kappan och bli predikare för kidsen, MEN sen uppstår nästa problem..i samma kända bok så står nånting om att "man ska leva som man lär" och där skär det sig...

För min del så visst, jag skulle mycket väl kunna ta rookisarna i öronen när dom kör som små svin, men hey, look whos talking, Mr Pig himself?

Jag är tyvärr alledes för miljöskadad av mitt eget beteende ( men jag har ju iallfall kommit till självinsikt om det! ), kommer det nån rookie och blåser om mig på Bogan, okej, där gick startskottet, och hej vad det går.. OP Stekning tar sålunda fart, ja vet mycket väl att det är omoget och dumt, töntigt och förkastligt, men tamigfan att det blir gasa av när man väl sitter där... jag har kört nu i över 20år och tyvärr är jag ett lost case:näsblod

Och som så många andra stressade herrar har jag lika så också brutit, krossat, smällt sönder, stukat, vrickat, mosat, hasat och tumlat runt i mina dar, ett tag var planen, jag köper en tungstyrd raket så kör jag inte så fort i böjjarna..tja, återigen, nog ska rookisarna se att nog fan går det att lägga ner fetare knäskrap med en ZX-12a än en R1a..sagt och gjort...också gick det åxå åt helvetet i ett hav i gnistor efter en böjj med rullgrus ute vid Järna..ok, uppenbarligen sprack den planen likaså och frugan var ju ändå fly förbannad hursom, så det var lika bra att köpa en Gixxer 1000 och köra som jag alltid har gjort...och på den banan har det fortsatt

Allmän banåkning började komma på tapeten kring 02, och givetvis så är det bara fördelar överlag att köra där, förrutom en sak.. eftersom man nu vaggas in i en falsk trygghet att det finns avåkningzoner, alla kör åt samma håll , det finns inga möten eller stenar..tja, vad gör man då?
Brassar helvetet såklart...
Och jag tillhör den promillen av folk som har slagit mig såini......... just på banåka, av den anledningen att nu ska det gasas som aldrig förr, så för min del är banåka kontraproduktivt, jag gasar mycket mer försiktigt på banan än vad jag gör på gatan, varför då, jo för på gatan finns alla dom faktorer som gör att man sitter på helspänn.. bilar, korsningar, grus och träd..

Enda sättet att begränsa mitt beteende, är som jag har gjort, köpt en vagnsflotta med gamla reliker som mår bäst av att guppa fram i styrfart och ställas upp till publikens jubel på korvmojjarnas parkering i glänsande prakt...

Idoler und so weiter, hur kommer man åt Kycklingarnas beteende då om dom nu "ser upp" till oss bråttooommmmmmåkare?
Vet själv när man var 22 bast, och gasrullen redan då var en disktrasa som skulle vridas ur, det kom fram en gammalgubbe i 35års åldern och hade synpunkter..yea right, det bet ju?

Kan jag bidra med den erfarenhet jag har förskaffat mig under alla år som bråttomåkare?
Tja, mycket möjligt, frågan är bara finns det någon som lyssnar?

När jag var 20-25, då fanns inget internet, det fanns inga filmer, det enda som fanns var en massa rykten om div. rekord utav en massa ikoner..
Så tiderna har förändrats..man kan sitta här och predika hur man ska kunna stävja rookisarnas framfart, men man har nog en Sisyfosuppgift framför sig då havet med filmer aldig sinar där en värre rekord ska bräckas, och eftersom jag tillhör den skara som ibland åxå råkar bidra med lite rörliga bilder vete tusan..

Det jag brukar försöka med är att låta rookisarna hålla sig i kölvattnet och inte kråma upp sig och ligga i övre fältet, det är oftast då det händer grejjer, men det är en öm punkt, det uppskattas inte alltid när man säger åt nån, känsliga saker..precis som när jag själv fick pekfingrar, så det bästa är låta folk, tyvärr, självsanera, det är det effektivaste metoden har jag märkt..efter en stund i övre leden brukar rookisarna per automatik krypa tillbaks i kön då dom ser att detta grejjar dom inte, vissa kommer aldrig mer tillbaks, andra dyker upp nästa gång, men nu oftast med en mer ödmjuk inställning..då kan det ibland gå fram några hintar om körteknik och bromsning.

Men jag har märkt, att just den kategori av rookieförare som kör värstingmaskiner, R1 ,Gixxer osv, också har en viss attityd till att vara mottagliga utav information..iallfall dom jag stött på i min omgivning då den typen av mckörning jag utövar också attraherar en viss typ av förare..

Jag håller med att bankörning är absolut den bästa metoden att köra hoj ordentligt, men att komma åt momentet på gatan, det är värre..

Det här var nog det skinnigaste jag läst på länge på SH. :rofl Det här är ju ett sporthojsforum där 90% av alla bryter mot lagen konstant o gör livsfarliga grejor.

Kan inte annat än hålla med dig Jörgen! :tummenupp

Själv har jag kört både BKK och på rörken... Inte nog med att det är 20 ggr roligare än att köra fort på allmän väg, man får billigare försäkring!

Sen att det är lärorikt till tusen skadar inte heller!

EDIT:

Tänkte bara slänga in ett litet citat om mognad och hur smart och duktig man är som ung... Fick det på en kylskåpsmagnet av mor min :tungan

"När man är 20 har man löst världsgåtan. Vid 30 börjar man tänka över den och vid 40 finner man den olöslig." -August Strindberg

Last edited:
Jörgen..din gamle gräsklippstrimmare, jag ser nog att du försöker pinpointa mig:arsele, du har ju muttrat och bubblat om detta ämne med mig ett par gånger på svea...

"Låtom den som är utan synd kasta första stenen" står det ungefär i någon känd bok, och med detta är jag den som definintivt ska bara vara tyst, jag har hetsat och vässat, bombat och levt rövare i alledes för många år för att någon överhuvudtaget ska ta mig på allvar..
Men visst, man kan ju svänga kappan och bli predikare för kidsen, MEN sen uppstår nästa problem..i samma kända bok så står nånting om att "man ska leva som man lär" och där skär det sig...

För min del så visst, jag skulle mycket väl kunna ta rookisarna i öronen när dom kör som små svin, men hey, look whos talking, Mr Pig himself?

Jag är tyvärr alledes för miljöskadad av mitt eget beteende ( men jag har ju iallfall kommit till självinsikt om det! ), kommer det nån rookie och blåser om mig på Bogan, okej, där gick startskottet, och hej vad det går.. OP Stekning tar sålunda fart, ja vet mycket väl att det är omoget och dumt, töntigt och förkastligt, men tamigfan att det blir gasa av när man väl sitter där... jag har kört nu i över 20år och tyvärr är jag ett lost case:näsblod

Och som så många andra stressade herrar har jag lika så också brutit, krossat, smällt sönder, stukat, vrickat, mosat, hasat och tumlat runt i mina dar, ett tag var planen, jag köper en tungstyrd raket så kör jag inte så fort i böjjarna..tja, återigen, nog ska rookisarna se att nog fan går det att lägga ner fetare knäskrap med en ZX-12a än en R1a..sagt och gjort...också gick det åxå åt helvetet i ett hav i gnistor efter en böjj med rullgrus ute vid Järna..ok, uppenbarligen sprack den planen likaså och frugan var ju ändå fly förbannad hursom, så det var lika bra att köpa en Gixxer 1000 och köra som jag alltid har gjort...och på den banan har det fortsatt

Allmän banåkning började komma på tapeten kring 02, och givetvis så är det bara fördelar överlag att köra där, förrutom en sak.. eftersom man nu vaggas in i en falsk trygghet att det finns avåkningzoner, alla kör åt samma håll , det finns inga möten eller stenar..tja, vad gör man då?
Brassar helvetet såklart...
Och jag tillhör den promillen av folk som har slagit mig såini......... just på banåka, av den anledningen att nu ska det gasas som aldrig förr, så för min del är banåka kontraproduktivt, jag gasar mycket mer försiktigt på banan än vad jag gör på gatan, varför då, jo för på gatan finns alla dom faktorer som gör att man sitter på helspänn.. bilar, korsningar, grus och träd..

Enda sättet att begränsa mitt beteende, är som jag har gjort, köpt en vagnsflotta med gamla reliker som mår bäst av att guppa fram i styrfart och ställas upp till publikens jubel på korvmojjarnas parkering i glänsande prakt...

Idoler und so weiter, hur kommer man åt Kycklingarnas beteende då om dom nu "ser upp" till oss bråttooommmmmmåkare?
Vet själv när man var 22 bast, och gasrullen redan då var en disktrasa som skulle vridas ur, det kom fram en gammalgubbe i 35års åldern och hade synpunkter..yea right, det bet ju?

Kan jag bidra med den erfarenhet jag har förskaffat mig under alla år som bråttomåkare?
Tja, mycket möjligt, frågan är bara finns det någon som lyssnar?

När jag var 20-25, då fanns inget internet, det fanns inga filmer, det enda som fanns var en massa rykten om div. rekord utav en massa ikoner..
Så tiderna har förändrats..man kan sitta här och predika hur man ska kunna stävja rookisarnas framfart, men man har nog en Sisyfosuppgift framför sig då havet med filmer aldig sinar där en värre rekord ska bräckas, och eftersom jag tillhör den skara som ibland åxå råkar bidra med lite rörliga bilder vete tusan..

Det jag brukar försöka med är att låta rookisarna hålla sig i kölvattnet och inte kråma upp sig och ligga i övre fältet, det är oftast då det händer grejjer, men det är en öm punkt, det uppskattas inte alltid när man säger åt nån, känsliga saker..precis som när jag själv fick pekfingrar, så det bästa är låta folk, tyvärr, självsanera, det är det effektivaste metoden har jag märkt..efter en stund i övre leden brukar rookisarna per automatik krypa tillbaks i kön då dom ser att detta grejjar dom inte, vissa kommer aldrig mer tillbaks, andra dyker upp nästa gång, men nu oftast med en mer ödmjuk inställning..då kan det ibland gå fram några hintar om körteknik och bromsning.

Men jag har märkt, att just den kategori av rookieförare som kör värstingmaskiner, R1 ,Gixxer osv, också har en viss attityd till att vara mottagliga utav information..iallfall dom jag stött på i min omgivning då den typen av mckörning jag utövar också attraherar en viss typ av förare..

Jag håller med att bankörning är absolut den bästa metoden att köra hoj ordentligt, men att komma åt momentet på gatan, det är värre..

mycket bra skrivet mike..:tummenupp

Det ligger nog nått i det du säger, men, men, man lär sig inte förrän man hamnar i diket, då får man ett helt nytt perspektiv på det hela, men, för att det ska funka måste man ju överleva diket. :gnissla

Brukar normalt inte lägga mig i denna typen av trådar, men känner att jag vill göra ett inlägg här.

Bara att det finns ett sådant "begrepp" som sub-5:or som någon här ovan undrade över, är ju ett av de stora problemen. Att ens komma på idén att klocka en tid på allmän väg är ju att mer eller mindre döma folk till döden. Kan tyckas drastiskt att skriva så men det tycker jag faktiskt.

Har själv inte kört en mil på allmän väg med motorykel på ett par år nu, men minns mycket väl hur det brukade gå till. Träffade nyligen några hojpolare jag brukade åka med för ett par år sedan, och vi pratade om bl a om hur lyckligt lottade vi är som lever och inte sitter i rulstol, nån av oss. Det brukade gå lite väl fort till när vi hade våra landsvägsåkningar ibland. Rent flax att ingen förolyckades allvarligt.

Tider och hastigheter borde enbart mätas på en bana, där omständigheterna runtomkring är någorlunda kontrollerade. Inte ens där är det riskfritt att köra fullt ut. Alla VET innerst inne att till och med där, på en bana där rullgrus och mötande trafik där gubbar i keps inte existerar, är det faktiskt inte riskfritt att köra så fort man kan. Ett enkelt misstag när man kör motorcykel innebär att man utsätter sig för risk att gå omkull, och har man lite mindre tur så kommer man att känna av det.

Att köra omkull gör alltid ont. Har man lite tur så slår man sig bara gul och blå, har man otur så överlever man inte. Att utmana ödet och utsätta sig för onödiga risker i en okontrollerbar miljö som i den allmänna trafiken, innebär ju att man medvetet utsätter sig för en klart högre risk, och att man kanske inte kommer hem igen.

Mycket av sporthojsåkarnas trafikbeteende är ju av tradition nån slags tuffhetsgrej. Desto snabbare och vårdslösare man är, desto ballare. Detta måste bort om vi som kollektiv ska överleva. Det måste bli ballt att köra med huvudet, att gasa där det är lämpligt, och slå av där det behövs.

Last edited:
Jag tror vi skulle behöva en svensk version av Nürnburgring - pröjsa en 50-lapp och lägg en bombrepa på en "allmän väg" utan mötande trafik och rullgrus och med curbs i hörnen. Jag tror inte bultenbombarna - eller motsv. - kommer bemöda sig med att bankitta hojen, ta licens, hämta ut licens och sen köra hojen på släp till banan.

Den här tråden är ju rätt kul det klart bästa är ju dom som säger att dom "gasar när det är säkert" hur vet ni det? Iden är inte helt fel. Den lille ligisten ser upp till dom stora banfräsarna som lägger handen på axeln och säger sluta upp med det där. Vipps förvandlas den lille fan till en laglydig slyngel som bara åker fort på banan. Ursäktar om jag förlöjligar resonemanget men jag tror inte att det skulle göra någon väsentlig skillnad. Där i mot kan man säkerligen få fler att köra på bana så. Men gör bankörning så att du ändrar din inställning till din hastighet?

Jag som många andra här körde ju som svin på vägen men till skillnad från dom flesta började jag köra banan så fort jag fick hojen och körde ändå som ett svin på vägen. Det är ju kanon att folk kan lära sig åka hoj på banan men dom flesta kommer lika fan köra som svin på vägen oavsett om dom hade en utanför dörren. Det har nog mer med mognad än tillgång till banor som sätter vilken hastighet du har.

Så hur gör man då för att vi ska få bort alla onödiga dödsfall? Jag vet inte, finns inget enkelt svar. 30 års-gräns på allt över 50hk? Obligatorisk bromskurs/bankurs i flera steg? Måste åka med handledare i 2 år? Det är ju bara att börja. Eller är det så enkelt att ska vi köra hoj kommer folk att dö vare sig vi vill eller inte. Det kanske är priset vi får betala helt enkelt. Jag vill inte måla fan på väggen och allt som görs för att minska olyckorna är ju bra, men jag tror att så länge vi har fet mat kommer folk dö av det, lika så alkohol osv...hojar är inget undantag

björn

Last edited:

Jag som många andra här körde ju som svin på vägen men till skillnad från dom flesta började jag köra banan så fort jag fick hojen och körde ändå som ett svin på vägen. Det är ju kanon att folk kan lära sig åka hoj på banan men dom flesta kommer lika fan köra som svin på vägen oavsett om dom hade en utanför dörren. Det har nog mer med mognad än tillgång till banor som sätter vilken hastighet du har.

björn
Jag håller med dig Björn, efter ett par bankörningar så flyttade man gränserna ytterligare på gatan, snart hade man knäskrap i rondellerna och full attack på favoritvägen.

Dock har jag alltid betraktat 30-50 vägar som heliga (ja jag har barn).

Adrenalinjakten är svår att undvika på allmän väg, det är kanske därför som många RR förare slutar att köra gata.

Trafikempati är att hålla sig på rätt sida om vägen samt att köra med omdöme, man kan inte hålla stumt överallt och överleva, inte ens på bana.

Ja så är det Mike.

Last edited:
Jag tror vi skulle behöva en svensk version av Nürnburgring - pröjsa en 50-lapp och lägg en bombrepa på en "allmän väg" utan mötande trafik och rullgrus och med curbs i hörnen. Jag tror inte bultenbombarna - eller motsv. - kommer bemöda sig med att bankitta hojen, ta licens, hämta ut licens och sen köra hojen på släp till banan.

Behövs lite lagändringar för at det skall vara genomförbart.
För ett sådant arangemang skall fungera bör "banan" vara allmän väg, enkelriktad utan hastighetsbegränsning. Intäkter genom vägtull.

Finns väldigt bra arrangemang i både USA, Italien och Australien.
Illegal roadracing med myndighetens acceptans!
Polisen har där gett upp försöken att hindra folk från att BRASSA HELVET!! på favoritsträckorna, och istället sett till att göra "felbeteendet" så säkert som möjligt.
Spärrar av tillfartsvägar, ser till att ingen åker på fel håll, ambulans står redo.
Kör man uppenbart vårdslöst och riskerar andras säkerhet är "amnestin" borta - Man ryker dit som fan! Dessa arrangemang anordnas då en eller två gånger i månaden.

Kommer aldrig att hända i Sverige...

Men: En genomförbar (tror jag) idé vore att motorbanorna ansågs vara allmän väg när innehavaren tyckte att det var lämpligt.
Betala en slant per varv man kör i "vägskatt", kör på eget ansvar, gruppvåldtäkt under läktaren om man inte sköter sig.

Och inget gnäll om att "det inte finns någon bana i Stockholm".
Köp en karta.
Finns flera banor inom mopedavstånd.
Kan man inte frakta hojen några tiotal mil på landsvägen, så har man inte på banan att göra!

Och inget gnäll om att "det inte finns någon bana i Stockholm".
Köp en karta.
Finns flera banor inom mopedavstånd.
Kan man inte frakta hojen några tiotal mil på landsvägen, så har man inte på banan att göra!

Ligger den inte innanför tullarna så ligger den på laaandet, och dit åker stockholmare bara på semester.

Jag håller med dig Björn, efter ett par bankörningar så flyttade man gränserna ytterligare på gatan, snart hade man knäskrap i rondellerna och full attack på favoritvägen.

Dock har jag alltid betraktat 30-50 vägar som heliga (ja jag har barn).

Adrenalinjakten är svår att undvika på allmän väg, det är kanske därför som många RR förare slutar att köra gata.

Jag är knappast ensam i att känna igen mig i resonemanget och flertalet med mig.

Det här med att man gasar på rätt ställen är ett resonemag som är väldigt obegripligt för mig. Kan man ens gasa på rätt ställen? Tycker det enbart känns som "jag vet vad jag gör och olyckor händer inte mig"

Last edited:
Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...