"Yihaa!" - vilken är din favoritkurva?

Var jublar du mest?

• Antal röstningar
    0
Hela den snabba delen av baksidan på Knutstorp är en underbar kombination, Sveriges svar på Craner Curves.

Amen. Den kombon och sista vänstern på Kinnekulle (över 2a krönet) ligger bra till på min lista.
Gillar den stenhårda bromsningen i utförslut på Mittsverige också men det är ju ingen kurva...

Jag får nog säga att en favorit är på Knutstorp:
90 graders vänstern upp för backen innan hårnålen

:yoparty

.

E4-kurvan på Mittsverigebanan. Kort inbromsning, sedan fullt på igen, lätt knätouch och bra driv upp för backen mot chikanen.

Det är många gånger man har känt att det har gått alldeles för fort in i kurvan och då är det bara att bita ihop och lägga ner fullt. Där lär man sig verkligen att cykeln klarar mycket mer än hjärnan. Bommar man studsar det fint på curbsen...

Sen är jag motionsåkare och har inte kört på andra banor så jag får be att återkomma efter sommaren när några fler banor har körts. :rolleyes:

Har som mål att får köra några varv på Hockenheim men vädret har inte varit så bra hittills.

Högfartarn på Falken. Min gamla 125:a var lite småklen så man kunde hålla stumt hela vägen efter krönet, genom vänstern, sen högern och högfartarn hela vägen till högern som går ut på rakan först där släppte man på rullen. Men man vill så gärna slå av när man går in i högfartarn, det känns skumt att bara hålla stumt in i en böj, grym böj :tummenupp .

Annars är faktiskt favorit "hållet" åt vänster och då är ju hårnålen på Åsen fin, eller vänstern under bron (vänstern efter rakan) på Kinnekulle. (Vänstern på rakan är ganska spännande också) (Usch vad körsugen man blev)

Opeln och G-prix kurvan på anderstorp är klart skönast

men lilla knicken ut på start och mål på anderstop är sjukt rolig när man har friska däck och man går med fullgas ut med knäet i backen :tummenupp

Sämts chikanen på Falkenberg och ejes,Torpan är bara konstig :va

Svåra val, finns många kurvor jag gillar..
Baksidan på knutstorp älskar jag, sviestadböjen, torparn och numer gamla högfartsknicken var ball. Baksidan Falkenberg likaså, högfartshögern på kga.
A-torp har jag aldrig fått till nåt bra flyt på, bara kört första racet där varje år och aldrig haft något som ens kan likna ett tempo där.

180-graders högern ut på start o mål på SRW. En mysläskig känsla när det börjar svaja lite i styret på vägen ut.

Craner Curves på Donington Park, fast den har jag iofs bara kört med minimoto. :D

180-graders högern ut på start o mål på SRW. En mysläskig känsla när det börjar svaja lite i styret på vägen ut.

Den e niiice, men den skulle gått ihop med och blivit en förlängning på dammböjen så man kunde fått mer fart :yoparty

Annars gillar jag också krönet på Knutstorp och s:et innan rakan på Gotland ring:tummenupp

Den mest spännande har varit vänsterböjen efter långrakan på Imatra.
Stumt med en 350 på 70-talet innebar ca 270 km/h och kom man över mittlinjen så så lutade det utför mot skogen pga vägens bombering.
Typisk aha-upplevelse att landsvägar hade så märkbar lutning, något som man senare varv försökte undvika :)
Det är inte alltid de teoretiska spårvalen passar i praktiken ...

Kurva 11 på banan i turkiet. En ganska snabb kurva, fullt på 6an yamman varvade 11000 i svängen :tummenupp

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman