"Yihaa!" - vilken är din favoritkurva?

Var jublar du mest?

• Antal röstningar
    0

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Somliga kurvor tar man sig igenom utan att tänka på något annat än att göra det så fort som möjligt. Andra går inte att köra genom utan att jubla inne i hjälmen - om man får till det. Vilken kurva (eller raksträcka?!) är din favorit?

För egen del och om jag tvingas välja en enda blir det högfartshögern på Falkenberg.

"Torparn" på Sviesta eller partiet mellan esset och ejes, alltså "högfartshögerknicken Innan Ejes" på Åsen

Edit: Om det nu är RRbanor och racing som åsyftas....

Somliga kurvor tar man sig igenom utan att tänka på något annat än att göra det så fort som möjligt. Andra går inte att köra genom utan att jubla inne i hjälmen - om man får till det. Vilken kurva (eller raksträcka?!) är din favorit?

För egen del och om jag tvingas välja en enda blir det högfartshögern på Falkenberg.

Vet inte vad den heter, men snabba vänstern innan depåkurvan på Gelleråsen är skön när man får till den.. Tyvärr brukar värmländska måsar tycka om att bajsa just där!

/J

i området mellan malédy francorchamps stavelot hittar man en del underbara kurvor, för att underdriva lite :)

vänstern nerför efter rakan på Virtasalmi e underbar

fullfarts esset på Mo I Ranas baksida gav mig bästa känslan någonsin på hoj när bakjulet driftade på utgången...

knicken på sviesta i storm på SMet 2000 eller 2001 va härligt också..

De banor som jag har kört har flera partier som jag älskar så listan skulle bli väldigt lång.
Sen tycker jag att det variera från gång till gång. Vissa dagar kan en kurva kännas skitläskig och nästa gång så är den helt underbar att ta sig igenom.

Lätt hänt att köra för fort in i denna vänster. Och hamna i gräset... :näsblod
Jag har haft hjärtat i halsgropen där mer än en gång. Speciellt när man ska försöka hänga på någon som är snabbare, då är det lätt att komma för långt ut till höger.

Last edited:
Flertal kurvor på gelleråsen,A torp och Mantorp.

Den knepigaste måste vara Hårnålsvängen sviestad och äckligaste tycker jag den snabba hö innan start mål sviestad och den dolda vä på kinnekulle.

Då får väl jag slå ett slag för Karusellen.. Denna ulv i fårkläder till kurva.. Till synes så enkel men med sin lutning och placering på banan blir en riktigt härlig böj..

Kan inte säga annat än depåkurvan på anderstorp. Efter 10000 varv där får jag fortfarande en lyckokänsla när hojen stiger till väders på utgången.

Flertal kurvor på gelleråsen,A torp och Mantorp.

Den knepigaste måste vara Hårnålsvängen sviestad och äckligaste tycker jag den snabba hö innan start mål sviestad och den dolda vä på kinnekulle.

Utan att verka petig men det är Torparn du menar med "Hårnålsvängen sviestad" ?

SJälv skulle jag säga Bergskurvan och sviestadböjen i kombination, det kan va riktigt kul! :)

Chikanen innan man går ut på rakan på Gotlandring.

Måste säga karusellen på Anderstorp :tummenupp
Sen är även den bankade högern efter gamla start och mål på samma bana en favorit.

Hela den snabba delen av baksidan på Knutstorp är en underbar kombination, Sveriges svar på Craner Curves.

Jag gillar höger-vänsterkombinationen över krönet på Falkenberg också.

Fan, jag börjar bli sugen på att köra roadracing igen....:(

Hårnålen på Gelleråsen funkar alltid:tummenupp
Annars så är Gotland min favvobana med många goa kurvor:tuttar

Vänsterkurvor gillar jag bäst :)

Opeln på Anderstorp är fin. Mellan esset och ejes på Åsen kittlar fint när det går styggefort. Snabbvänstern åsen. Snabbhögern Falken. Det finns många kul svängar.

SÄMST: Toktighta högern två kurvor innan mål på Mantorp, utgången på långrakan på Mantorp samt nya chikanen falkenberg :(

Den långa vänstern efter hårnålen Gotland ring.

den är riktigt läcker! fort som fan, släpp av lite och sväng MYCKET mera, huga, rolig sväng!

högfartshögern på Sviesta är omtyckt också, när man hör hur motorn varvar upp när man lägger ner och man "vet" att det blir långa svarta spår efter

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman