Yes det var jag som vurpade på Boggan idag

FarstaStrandMannen

Back on track
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CR 250
Till alla som körde förbi, tänkte att nån kommer garanternat fråga :P
Var ganska ordentlig vurpa men helt sjukt nog pajjade knappt nånting,
dessutom bara prylar som jag endå tänkt att byta :) Lucky me
Själv har jag bara lite ont i handen. Det som sved mest var att min 1 vecka gamla Xlite 801 är helt sönderskrapad. :(
 
Last edited:
jag köpte den på ava dagarna förra helgen till 50% rabatt, får jag ut ordinarie pris, dvs 4200 eller 2000 som jag köpte den för?
 
uff då..va säger man.tur i oturen..glad att du inte gjorde dig mer illa...nu ska ja korka upp efter dagens körning:
föresten,vad hände?
 
ådrog du dig några personskador ? kom abulansen/uppsökte du läkare efter vurpan ?

i så fall får man ut ersättning via trafikskadeförsäkringen, där personskade delen täcker personlig utrustning.

men detta gäller enbart vid personskador vid halvförsäkrat/trafik
annars är det vagnskadeförsäkringen som täcker utrustningen

jag vurpade 2004 & hade bara halvförsäkrat.
fick full ersättning på utrustningen, ingen självrisk på personskador
dock 10% avdrag för prylarna var använda
 
wonderwizard skrev:
2446927 ådrog du dig några personskador ? kom abulansen/uppsökte du läkare efter vurpan ?

i så fall får man ut ersättning via trafikskadeförsäkringen, där personskade delen täcker personlig utrustning.

men detta gäller enbart vid personskador vid halvförsäkrat/trafik
annars är det vagnskadeförsäkringen som täcker utrustningen

jag vurpade 2004 & hade bara halvförsäkrat.
fick full ersättning på utrustningen, ingen självrisk på personskador
dock 10% avdrag för prylarna var använda


Nix inga skador, ingen ambulans... bara en bärgare.
Jag har bara trafik. Men som sagt, hojen har inga större skador, det fixar man över en vinter på 5-6000 kr. Så du menar att det inte går att få ut en ny hjälm via hemförsäkringen?
 
Jaha, det var i generatorböjen va? Jag och en kompis åkte förbi några gånger, men eftersom du och killen som du åkte med (jag antar att du hade åkt med han) stod där, med båda hojarna snyggt uppställda så jag förstod inte att det var en vurpa.

FarstaStrandMannen skrev:
2446898 jag köpte den på ava dagarna förra helgen till 50% rabatt, får jag ut ordinarie pris, dvs 4200 eller 2000 som jag köpte den för?
Du kommer få ut pengar för en motsvarande hjälm, så du kan förmodligen köpa en hjälm i 4000-kronorsklassen. Det kan bli avdrag, tex 10% som wonderwizard fick, om utrustning inte är helt ny. Men eftersom du köpte hjälmen förra veckan så får du förmodligen inget avdrag på det.
 
Last edited:
FarstaStrandMannen skrev:
2446966 Nix inga skador, ingen ambulans... bara en bärgare.
Jag har bara trafik. Men som sagt, hojen har inga större skador, det fixar man över en vinter på 5-6000 kr. Så du menar att det inte går att få ut en ny hjälm via hemförsäkringen?

Personskador täcker trafikförsäkringen

och jag menade såhär...

om du har trafik & skadar dig, så täcker personskadeförsäkringen som ingår i trafik all utrustning, så som din hjälm, samt att du inte har någon självrisk på personskador.

dvs din hjälm kostade 2000:- / ingen självrisk personskador = får ut ca: 1800:-

eller att du tar det på hemförsäkringen som oftast har en självrisk på 1500:- & du betalade 2000:- dvs 2000kr - 1500kr -värdeminskning 200kr & du får ut 300kr för en massa onödigt jobb

du kan ju alltid hoppas att du får vad den kostar i butik, inte vad du gett
 
KalleNorton skrev:
2446991 Jaha, det var i generatorböjen va? Jag och en kompis åkte förbi några gånger, men eftersom du och killen som du åkte med (jag antar att du hade åkt med han) stod där, med båda hojarna snyggt uppställda så jag förstod inte att det var en vurpa.


Du kommer få ut pengar för en motsvarande hjälm, så du kan förmodligen köpa en hjälm i 4000-kronorsklassen. Det kan bli avdrag, tex 10% som wonderwizard fick, om utrustning inte är helt ny. Men eftersom du köpte hjälmen förra veckan så får du förmodligen inget avdrag på det.


Yep det var vi... Hade kunnat kört hem hojen ifall inte just "generator"kåpan pajjat och drällt ut all olja. Är du säker på att jag kan få ut en hjälm via hemförsäkringen? Wonderwizard envisas ju med motsatsen :)
 
FarstaStrandMannen skrev:
2446966 Nix inga skador, ingen ambulans... bara en bärgare.
Jag har bara trafik. Men som sagt, hojen har inga större skador, det fixar man över en vinter på 5-6000 kr. Så du menar att det inte går att få ut en ny hjälm via hemförsäkringen?


Ahh vad tråkigt, åkte förbi er men trodde att ni skulle se på potatisarna eller filma då det fanns kamra män vid varje kurva. Dom hade nån slags filmtajm.
 
FarstaStrandMannen skrev:
2447068 Är du säker på att jag kan få ut en hjälm via hemförsäkringen? Wonderwizard envisas ju med motsatsen :)

Jag har inte sagt att du INTE kan ta ut en ny hjälm på hemförsäkringen.
jag konstaterade bara att det vore bättre att ta ut en ny hjälm via personskadeförsäkringen om du nu blivit skadad.

men du skadade dig inte (vilket igentligen är skitbra) så klart att du ska ta det på hemförsäkringen då.
 
wonderwizard skrev:
2447139 Jag har inte sagt att du INTE kan ta ut en ny hjälm på hemförsäkringen.
jag konstaterade bara att det vore bättre att ta ut en ny hjälm via personskadeförsäkringen om du nu blivit skadad.

men du skadade dig inte (vilket igentligen är skitbra) så klart att du ska ta det på hemförsäkringen då.

Jag vart ju skadad, har ju ont i handen. :)
Kan inte äns hålla i groggen, räcker inte det?
 
Halloj, det var jag med gula Duccen som erbjöd hjälp. Du ringde aldrig, så jag antog att du fixade bärgare. Hoppas att allt löste sig!!!
 
FarstaStrandMannen skrev:
2447068Är du säker på att jag kan få ut en hjälm via hemförsäkringen? Wonderwizard envisas ju med motsatsen :)

Lösningen borde vara att ringa till ditt hemförsäkringsbolag och fråga.
 
eeeh? med tanke på att du vurpade på det stället.....så borde ni av förklarliga överlevnadsinstinkter...förflyttat er och hojjarna till ett mindre utsatt ställe!!!!
KUL ATT DET INTEVART VÄRRE SKADOR PÅ ER !
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top