Yes det blev en "ny" hoj!! en Ducati Monster 900

  • Thread starter Thread starter DwD
  • Start date Start date
DwD skrev:
nån som har några tipps som jag borde göra direkt på hojjen?,byta olja skall jag göra även om den andra killen just hade gjort det, känns bättre om man gjort det själv,(vilken olja skall man anv?, hur många liter går det?)
lite bilder, men dom blev inte så jätte bra kvallitet.

Olja som kan rekommenderas VÄL
OK/Q8´s SBK 15-50 helsyntet. Funkar kanon i alla lägen. De flesta duccar mår bättre av en 15-50 än 10-40 olja.

Köp ett nytt orginal oljefilter. Kostar 80:- på Ducati Stockholm.

Kolla genast när kamremmarna var bytta senast. De bör inte gå över två år. Speciellt inte om hojen varit hårt använd.

Kolla sagget och dämparinställningarna.

Se till att gå med i ducceklubben så kommer du in på klubbens forum. Där diskuteras monster och de ombyggnadstips som brukar göras. Det som många gör är att kapa baken så du slipper den där fula frukostbrickan ibak. Enkelt och smärtfritt att göra med en vanlig vinkelslip eller dremmel verktyg.

Annars så grattis till Hojen! :tummenupp

Har du tid i eftermiddag så kom förbi Il Forno da Pino på Sveavägen (bredvid HD :gnissla ) där klubbmedlemmarna träffas o snacka lite ducce. Vi är där från 18:30 ca.

//Amullo
Kontaktman Region Stockholm
Svenska Ducati Klubben
 
amullo skrev:
Har du tid i eftermiddag så kom förbi Il Forno da Pino på Sveavägen (bredvid HD :gnissla ) där klubbmedlemmarna träffas o snacka lite ducce. Vi är där från 18:30 ca.

//Amullo
Kontaktman Region Stockholm
Svenska Ducati Klubben
Lite OT........

Finns det någon aktiv del i Göteborg
 
>>>nån som har några tipps som jag borde göra direkt på hojjen?
>>>


Ey grabben, du vet väl om att du har köpt ett "halvfabrikat" :hihi .
Det är ju en del saker som man bara måste göra på ett Monster (me so horny :kocko ):
http://ebbot.net/ducati/m900crsp/partslist


Lite mer seriöst... BYT KAMMREMMARNA. Om du inte vet bergsäkert när remmarna är bytta så byt dem. Enl Ducati själva så ska de bytas var 2'000:e mil eller vartannat år. Personligen byter jag dem varje vinter, efter 1'000 mil eller efter en marksyning i grusfållan... vilket som nu kommer först :tungan

Vad gäller modifieringar... Gör inte "som alla andra", gör som du själv vill - då blir det bäst :tummenupp


/Monsterfanatiker

.
 
Dr Gixxer skrev:
Grattis till en supernajz hoj, men är det inte lite lustig att drivpaketet är jätteslut efter bara 1600 mil.....jag körde till 2400 med min gamla blejd .......så lite längre borde det väl hålla eller sitter det tunnare/lättare grejer på Monster?

Bara en tanke?

En vtwin sliter mer på drivningen pga den ryckigare gången, jämfört med rad4a.
 
hehe tack för tippsen, det är en "polerbög" som har haft den innan så det är nog så att han inte smörjt kejan för att hojen inte skall bli skitig,
kamremen byttes vid 1000mil, men jag tänkte byta den innan sesången är slut.
jag är inte riktigt säker på att kåpan skall sitta kvar, den kanske ryker, har inte bestämmt mig ännu :va
killen som hade hojen innan visste inte vad kranen gjorde till oljekylaren så han har alltid kört med den stängd,
batteri måste jag köpa nytt åxå, skulle iväg i morse, hojjen startade direkt!, gick iväg för att ta på mig hjälmen och då stannade den, och när jag skulle starta den så orkade batteriet inte dra runt, fan så besviken jag blev, men jag små gnuggade och gasade samtidigt och vipps så var den igång igen :yoparty
tailen bak kanske skall moddas lite åxå, :hihi .
men nu till helgen så blir det oljebyte och kolla så att alla skruvar/muttrar sitter åt.
måste börja strecha åxå, fick sendrag i höftet av att ha benet så högt upp när jag körde(vig som ett kylskåp av styrketräning :rofl ).
någon som vet vad det bredaste bakdäck man kan få dit utan att modda i stänkskärmen etc?.

fan fyller år ikväll :huvet . skulle gärna komma in till stan och låta någon ducce expert kolla/lyssna på hojjen så man vet vad som måste fixxas, kan ju inte ducce speciellt bra, har bara haft Honda(hoppas kvalliteten är lika bra på ducce som mina honda hojjar har haft.)
ducceklubben låter ju som ett måste att gå med i, bra att ha ett märkesinriktat forum där man kan diskuter saker.


åter igen.. fan så grymmt ljud det är på hojjen!!!!!!!! :banana :Bugar
men inte när den idlar då låter det som att den skall rasa :3freak
 
gillar duccen, men ja kan aldrig släppa valet av Ducati att tillverka ramen så som den ser ut.. :) ser lite lustigt ut i mina ögon men ja har väll inte sett trillräckligt många hojar antar jag ;)
 
Grattis till hojen! Hoppas du har mycket stålar för man hamnar väldigt lätt i modifieringsträsket... :) Skämt åsido, det är mycket roliga hojar men det är tråkigt för rumpan att åka långt. Mitt tips är att dreva om till 14 kuggar fram eller 43 bak så blir den mycket mera körbar då alla duccar är högt drevade. Eliminerar en del av ryckigheten på låga varv dessutom. Och 180 bak är förmodligen det fetaste du får dit utan att ta i svingen.

Har för övrigt aldrig haft några direkta problem med nån ducce även om det givetvis förekommer, men en sak att tänka på är att de mår inte så bra av att man ofta kör korta sträckor utan att motorn hinner bli varm. Då får man ut och gasa en tio mil så mår de bra igen :tummenupp
 
DwD skrev:
hehe tack för tippsen, det är en "polerbög" som har haft den innan så det är nog så att han inte smörjt kejan för att hojen inte skall bli skitig,
kamremen byttes vid 1000mil, men jag tänkte byta den innan sesången är slut.
jag är inte riktigt säker på att kåpan skall sitta kvar, den kanske ryker, har inte bestämmt mig ännu :va
killen som hade hojen innan visste inte vad kranen gjorde till oljekylaren så han har alltid kört med den stängd,
batteri måste jag köpa nytt åxå, skulle iväg i morse, hojjen startade direkt!, gick iväg för att ta på mig hjälmen och då stannade den, och när jag skulle starta den så orkade batteriet inte dra runt, fan så besviken jag blev, men jag små gnuggade och gasade samtidigt och vipps så var den igång igen :yoparty
tailen bak kanske skall moddas lite åxå, :hihi .
men nu till helgen så blir det oljebyte och kolla så att alla skruvar/muttrar sitter åt.
måste börja strecha åxå, fick sendrag i höftet av att ha benet så högt upp när jag körde(vig som ett kylskåp av styrketräning :rofl ).
någon som vet vad det bredaste bakdäck man kan få dit utan att modda i stänkskärmen etc?.

fan fyller år ikväll :huvet . skulle gärna komma in till stan och låta någon ducce expert kolla/lyssna på hojjen så man vet vad som måste fixxas, kan ju inte ducce speciellt bra, har bara haft Honda(hoppas kvalliteten är lika bra på ducce som mina honda hojjar har haft.)
ducceklubben låter ju som ett måste att gå med i, bra att ha ett märkesinriktat forum där man kan diskuter saker.


åter igen.. fan så grymmt ljud det är på hojjen!!!!!!!! :banana :Bugar
men inte när den idlar då låter det som att den skall rasa :3freak



Hänger mer på fälgen, 190 får du dit men om det är bra vet jag inte..
 
satt och grunnade lite, dom har ju satt dit kolfiberslip-ons. frågan är om dom har bytt munstycken i fuggarna, kanske skall kolla upp det så att den inte går för tunt,

det vore ju schysst att få dit ett riktigt fett bakdäck på den(typ hej jag begöver inte anv stödet för att den skall stå upp :rofl ), men har hört att det kan bli sämre kurvtagningsförmåga då.
 
ducatisthlm tar 1600 för ett nytt drivpaket(orginal) ink kedja och fram/bak 15/39 drev.
kan man nita kedjan själv eller måste man ha specialverktyg för att göra det?, (har bara sysslat med kedjelås på kedjor )
 
DwD skrev:
ducatisthlm tar 1600 för ett nytt drivpaket(orginal) ink kedja och fram/bak 15/39 drev.
kan man nita kedjan själv eller måste man ha specialverktyg för att göra det?, (har bara sysslat med kedjelås på kedjor )


Keff-Lelles i Uppsala tar hälften, också det "orginal" DID med en Ducce på kartongen.

Nita kedjan...Jaja har jag aldrig gjort men det beror nog på vem du frågar, om det är värt det.

Köp 14 drev fram och ett gashantag med kortare slag så känns det som du får 10 hk till :hihi
 
Chronic skrev:
Keff-Lelles i Uppsala tar hälften, också det "orginal" DID med en Ducce på kartongen.

Nita kedjan...Jaja har jag aldrig gjort men det beror nog på vem du frågar, om det är värt det.

Köp 14 drev fram och ett gashantag med kortare slag så känns det som du får 10 hk till :hihi
:hihi
kör du med nitat kedja eller kedjelås?








Silver:jag vet inte vad den gör 0-100, men jag tycker inte att den är slö precis :banana det är ju vridet som är helt enormt, och ljudet så klart :kär
 
Silwer skrev:
Är det nån fart i en sån där då?
Eller låter det mest?

min gör väl 230 ungefär... kanske lite till i nedförsbacke, skitnödig o hemlängtan ;)

Men vem ligger o pressa hojen, inte jag iaf :rolleyes:
 
Ta definitivt ett 14 fram eller 42/43 bakdrev så får du en roligare hoj. Eller hör med grabbarna på Ducati Stockholm om du skall dreva ner. De vet vad de snackar om.

Ta inte ett så brett bakdäck. Smalare = roligare

Kolla bestyckningen så snart du kan och byt kamremmarna under vintern om du är 100% säker på att de inte gått 2000 mil eller vart på i 2 år.

Kan du, så kom förbi imorgon på Il Forno. Så får vi inspektera.
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top