Yes det blev en "ny" hoj!! en Ducati Monster 900

  • Thread starter Thread starter DwD
  • Start date Start date
DwD skrev:
nån som har några tipps som jag borde göra direkt på hojjen?,byta olja skall jag göra även om den andra killen just hade gjort det, känns bättre om man gjort det själv,(vilken olja skall man anv?, hur många liter går det?)
lite bilder, men dom blev inte så jätte bra kvallitet.


Olja: Shell ultra 4 rekomenderas. Går i nästan 3 L vid byte har jag för mig.
Moddar: Clip-on! Bästa jag köpt! Och effektsystem om du inte har det på.
Och starta med stödet nere spärr :tummenupp
För det e jävligt störande annars
Finns för 50:- PMa för beställningsnummer/mail
 
yonsson skrev:
Olja: Shell ultra 4 rekomenderas. Går i nästan 3 L vid byte har jag för mig.
Moddar: Clip-on! Bästa jag köpt! Och effektsystem om du inte har det på.
Och starta med stödet nere spärr :tummenupp
För det e jävligt störande annars
Finns för 50:- PMa för beställningsnummer/mail
hur menar du? så jag kan starta den med stödet nere?,
jag stör mig som fan på att stödet åker upp direkt när man ställer hojjen rakt, det kan bara gå fel, (självuppfyllande profetia :död )
tycker stödet känns lite vekt åxå,men jag är ju paranoid så det ryker om det, kan kolla att bilen är larmad 30ggr innan jag går ifrån den :3freak :lol
 
Grattis till en kul och välljudande hoj :tummenupp

Dreva om den är ett hett tips om du upplever den som lite högt utväxlad, det gjorde underverk på min egen hoj.

Kolla drivpaket med Biscaya i Alingsås, jag köpte mitt för halva priset där (förvisso i maj/juni) då dom sålde ut kvarvarande paket för dom skulle byta leverantör. Slå en signal, kanske kan vara värt det så du kan få pengar över till annat - kolfiber, bensin eller nått :tungan
 
TSRD skrev:
Skämtar du? Är du köpt eller..? :7peta :hihi

/T

.

I plead the 5:th!!!!!!!!!!! :D

Nej, det jag menar är att om man frågar dem om råd så brukar det oftast vara bra grejer de rekommenderar. Jag vill minnas att jag sett min herre där ett par ggr. också.. Eller? :hihi
 
var tvungen att starta hojen igår innan jag gick och la mig för att lyssna lite på ljudet :banana jag visste att batteriet var dåligt men jag var tvungen,
i morse startade inte hojjen, fan så irriterande, måste köpa ett nytt batteri,det som sitter i är totti slut(skall prova ladda det ordentligt först och se om det hjälper) gick in och kollade vad batteri kostar, 798spänn!! det är ju fan dyrare än ett bilbatteri, och dom jeklarna har anv special mått på batteriet så pirat fungerar inte :brinnerup .
nån som har tipps på var man kan köpa batteri billigt,(biltemas passar inte)
 
Vad är det för batteri??

Är det ett Yuasa YB16AL-A2 så har jag ett som gått nästan ett år som du kan få för en rimlig penning.

Annars så säljer ju MC-poolen ganska billiga. Har det för att det finns ett ställe i Sumpan som har ganske bra priser också.

TIPS: Skaffa en bra laddare och sätt batteriet på laddning i två dar så kanske du kan rädda det till nästa säsong, men monstret ÄTER batterier.
 
Det är inget "special" Som original utan det är samma som tex Yamaha Viagra (Yepp Farsan har en....) :brinnerup
 
DwD skrev:
hur menar du? så jag kan starta den med stödet nere?,
jag stör mig som fan på att stödet åker upp direkt när man ställer hojjen rakt, det kan bara gå fel, (självuppfyllande profetia :död )
tycker stödet känns lite vekt åxå,men jag är ju paranoid så det ryker om det, kan kolla att bilen är larmad 30ggr innan jag går ifrån den :3freak :lol

Då har du det gamla stödet. Det är inga problem med att det håller men däremot är den automatiska uppfällningen mycket riktigt kass. Det sitter ett bleck i fjädern till stödet som tar i en skruvskalle. Bocka blecket utåt en bit och kapa lite på skruvskallen så stannar stödet nere.
 
grattis till ett bra val.. :yoparty
ses på vägen :)
 
Grattis som f-n!!!! Kommer att få många roliga mil på den hojen!!!
Håller med Amoullo om att INTE ha ett för brett bakdäck på. Kommer att bli trögare att lägga ner den ordentligt i kurvorna. Ett tips är att flytta upp fotpinnarna då dessa lätt tar i vid "inspirerad" körning , och det är det alltid på ett Monster :banana
Vet att det finns en mycket välfylld katalog med tillbehör, men vill du komma undan till bättre priser så kolla in denna hemsidan http://kaemna.de/cms_en/katalog.htm?&view=seite&seite=1
Bra priser och snabb leverans då de använder UPS och du betalar vid dörren när prylarna kommer (inget skit med VISA-kort över nätet osv...)

Hoppas på fint väder framöver :tummenupp
 
pajo skrev:
Grattis som f-n!!!! Kommer att få många roliga mil på den hojen!!!
Håller med Amoullo om att INTE ha ett för brett bakdäck på. Kommer att bli trögare att lägga ner den ordentligt i kurvorna. Ett tips är att flytta upp fotpinnarna då dessa lätt tar i vid "inspirerad" körning , och det är det alltid på ett Monster :banana
Vet att det finns en mycket välfylld katalog med tillbehör, men vill du komma undan till bättre priser så kolla in denna hemsidan http://kaemna.de/cms_en/katalog.htm?&view=seite&seite=1
Bra priser och snabb leverans då de använder UPS och du betalar vid dörren när prylarna kommer (inget skit med VISA-kort över nätet osv...)

Hoppas på fint väder framöver :tummenupp
tackar!..

arghhh, ge mig inte för mycket länkar, jag kommer bli fattig :D :banana



drevningen skall jag nog fixa på hojjen,håller med om att den är högt drevad,
men frågan är ju om man skall ha 14 fram eller minska bak,
nackdelen att minska fram är ju att kedjan ligger mer mot slitklossarna och låter, nackdelen med att minska bak är ju att man får justera kedjan,
 
Last edited:
Med mindre drev fram kommer det att rassla och tjuta vid motorbroms.
Dessutom känner man sig tvungen att kolla kedjespänningen var 3:e
timme för att undvika en nerslipad sving. Det blir dyrt. :-)

Ducatistockholmverkstan rekommenderade bakdrevsbyte. Dom brukar
veta vad dom pratar om.
 
krylzkvi skrev:
Med mindre drev fram kommer det att rassla och tjuta vid motorbroms.
Ducatistockholmverkstan rekommenderade bakdrevsbyte. Dom brukar
veta vad dom pratar om.

Det har jag aldrig upplevt faktiskt. Och vilket påstående jag kommenterar får ni lista ut själva :hihi
Men allvarligt talat har jag haft både större bak och mindre fram utan problems så långt. Med mycket större bak - typ 43 - kan man behöva längre kedja dock.
 
har upptäckt ett fel på hojjen,
när jag bromsar mellanhårt till hårt på hojjen så knackar det till i framgaffeln,inbillar mig att det känns i styret åxå,
jag tror inte det är styrlagret,för när jag gungar hojjen fram och bak med frambromsen i så händer det inte, utan bara när jag bromsar mellanhårt när jag kör, om jag bromsar riktigt hårt så kan det knacka flera gånger, alltså när gaffeln komprimeras,
ibland när hojjen har stått över natten och jag sätter mig så kan det även knacka till lite från framgaffeln,
det läcker inge olja från framgaffeln och allt ser fräsht ut.
när jag gungar neråt och uppåt på framgaffeln så är det även en "kluckande" känsla i början på nedtryckningen.

någon som vet vad detta kan vara? :va
jag tror inte det är något alvarligt.

btw, i morgon är det löning så då blir det nytt drivpaket osv :banana
 
Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Back
Top