Yes(Bandet)

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Här finns ju uppenbarligen diggare av riktig musik. Så jag undrar hur många som har upptäckt Yes? Utöver "Owner of a lonely heart" förstås som inte direkt är representativ för bandets sound i övrigt.....

Själv gillar jag perioden från "The Yes Album" (1971) fram t.o.m "Going for the one"(1977) bäst. Även om Magnification (2001) var rent lysande.

Gillar du svårtillgänglig och bångstyrig musik? "Tales from topographic oceans" (1974) får den mest härdade progräven att fundera över vad det egentligen är han hör......
 
Spelade inte dom på Swedenrock festival förra året? :confused:
 
har lyssnat på owner of a lonely heart...men inget annat... Det är inte riktigt my bag of cookies... :tungan :näsblod
 
Josafan skrev:
har lyssnat på owner of a lonely heart...men inget annat... Det är inte riktigt my bag of cookies... :tungan :näsblod

Vill du ha för kakor i din påse :D
 
Nä... jag har inte kommit så långt som till Yes än i min botanisering bland "banden vi glömt".

Men tack för tipset :tummenupp
 
jontemorrum skrev:
Vill du ha för kakor i din påse :D

Hob-nobs är jävligt gott, eller såna däringa chokladdoppade havreflarn... :drool

När det gäller musik så lyssnar mer på house o hiphop... :yoparty
 
mb skrev:
Nä... jag har inte kommit så långt som till Yes än i min botanisering bland "banden vi glömt".

Men tack för tipset :tummenupp

Det borde tilltala dig, 20 min+ låtar, drömska,flummiga partier,himmelska sångstämmor och sanslösa instrumentala partier.

Tipset är annars att gå på någon av de lite snällare prylarna, som "Fragile" eller "Going for the one" först, för att bli "kompis" med bandet. Det tog mig tre år att överhuvudtaget uppskatta någonting på "Tales....." samt "Relayer" och då älskade jag de andra plattorna....
 
Chris Ash skrev:
Det borde tilltala dig, 20 min+ låtar, drömska,flummiga partier,himmelska sångstämmor och sanslösa instrumentala partier.
Du har helt rätt. Ska definitivt kollas upp :Bugar

Topp 10 över 20+ min låtar:

1. Pink Floyd - Echoes (23,31)
2. Deep Purple - Concerto for G&O, live '01 (53,43)
3. Jethro Tull - Thick as a brick (43,50)
4. Pink Floyd - Atom heart mother (23,36)
5. Emerson, Lake & Palmer - Tarkus (20,44)
6. Pink Floyd - Shine on you crazy diamiond, pt 1+2 (25,54)
7. Dream Theater - A change of seasons (23,06)
8. Jethro Tull - A passion play (45,11)
9. Deep Purple - Wring that neck, live '70 (32,06)
10. Deep Purple - Space truckin', live '72 (20,13)

Kanske att tarkus ska höjas upp. De 6 första låtarna är bara så underbara så det skär i hjärtat när man tvingas rangordna.
 
Helt klart trevlig lista!

Andra höjdare på 20 min plus....

Yes-The revealing science of god-"Dance of the dawn" (22.18)
Yes-Gates of delirium (21.45)
Opeth-Black Rose Immortal (20.14)

Är Beatles medley på "Abbey road" över 20 min? Sen om det kan kallas en låt vetifan, men sjukt bra är det.....

Har du hört Saviour Machine förresten?
 
mb skrev:
Nope, men Opeth diggar jag stenhårt annars :yoparty

Opeths musik är genialisk. Lyssnade precis på "Blackwater Park"......

Saviour Machine ska du med kolla upp, kristet band som kommer någonstans från metal/goth-skolan men som numera är helt unika.Har släppt tre av fyra skivor i en svit som kallas "Legend-The soundtrack to the end of the world". Så stort att det välter vilken symfoni som helst, vansinnigt vackert och mörkt på ett sätt som får de ondaste satansdyrkarna att framstå som rosa kaniner.
 
Åh...jag kom på ett par fina epos till.....

Fates Warning-A pleasant shade of grey (50+)
Shadow Gallery-First Light (34.18)
Shadow Gallery-Ghostship (21.56)

Tycker fö Shadow Gallery är ett förbisett band, de startade "progmetal"-vågen runt 1990 tilsammans med Dream theater och är i mitt tycke bättre.
 
Chris Ash skrev:
Åh...jag kom på ett par fina epos till.....

Fates Warning-A pleasant shade of grey (50+)
Shadow Gallery-First Light (34.18)
Shadow Gallery-Ghostship (21.56)

Tycker fö Shadow Gallery är ett förbisett band, de startade "progmetal"-vågen runt 1990 tilsammans med Dream theater och är i mitt tycke bättre.

Shadow Gallery har gjort en del jäkligt bra grejer...Carved in Stone var nog den första jag hörde med dem och jag diggar den fortfarande...

Apropå låtar 20+...blev nästan förvånad att ingen nämner 2112 med sina knappa 20:34...

Ang. Yes...Plattan med "owner of a lonely heart" (90125) är i sig ingen direkt höjdare, men "Changes" är faktiskt inte alls tokig...
 
Brutus skrev:
Apropå låtar 20+...blev nästan förvånad att ingen nämner 2112 med sina knappa 20:34...
Givetvis :tummenupp

Förrvirrade bort mig på den i och med att jag lyssnade på låten igår i en nerklippt sjuminutersversion på ett samlingsalbum.
 
YES är bra saker.. Albumet "Drama" var favoriten, även om det knappast är representativ för vad Yes gjort under åren..otrolig bra platta. En sån man hatar eller älskar sägs det.
 
Jodå. Yes har funnits med på listan länge. Tales from topographic oceans var nog en av de första Cd jag köpte. Trippeln Yessongs var en favorit men har inte hittat den på CD. Dream thaeater och Saviour machine är helt rätt också, lyssna gärna på Anathema med tanke på vad som räknats upp i tråden.
Apropå 20+ låtar, Flying med UFO.
 
mb skrev:
Du har helt rätt. Ska definitivt kollas upp :Bugar

Topp 10 över 20+ min låtar:

1. Pink Floyd - Echoes (23,31)
2. Deep Purple - Concerto for G&O, live '01 (53,43)
3. Jethro Tull - Thick as a brick (43,50)
4. Pink Floyd - Atom heart mother (23,36)
5. Emerson, Lake & Palmer - Tarkus (20,44)
6. Pink Floyd - Shine on you crazy diamiond, pt 1+2 (25,54)
7. Dream Theater - A change of seasons (23,06)
8. Jethro Tull - A passion play (45,11)
9. Deep Purple - Wring that neck, live '70 (32,06)
10. Deep Purple - Space truckin', live '72 (20,13)

Kanske att tarkus ska höjas upp. De 6 första låtarna är bara så underbara så det skär i hjärtat när man tvingas rangordna.

Får man häda lite genom at lägga till Jarre-Waiting for Cousteau? (Flyr)
Vad är det för skum Pink Floyd platta jag har förresten, den är gul och orange och har låtar som säkert är runt 20min allihop. Kommer inte ihåg vad den heter, kanske "Meddles". Helt klart skum är den.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top