Yes(Bandet)

Markus skrev:
Du vet att det strider mot svensk lagstiftning att tycka att Sepultura är bra va? Precis som det strider mot detsamma att tycka att Idol 2004 är ett intressant program. :4skrika

Jäklar också, jag som gillar att vara laglydig.
Dock gillar jag plattan Chaos A.D. med Sepultura och Clandestine med Entombed, det går inte att komma ifrån. Metallica har havererat och Monster Magnet brukar bara leverera en till två godkännda låtar per skiva.

gladh
 
Markus skrev:
Känner inte till Dream Theater... :brinnerup

Det var menat som ett exempel. Lyssna gärna du borde ha någon bekant som har något med dem. Annars finns det nog att ladda ned på nätet

Som Jarre lyssnare vet du väl vilka han kopierat eller? Kan ge dig en ledtråd: Grupp som startades 1967 av en målare som studerat under Salvador Dali. Gruppen existerar fortfarande och ger ut skivor.
 
gladh skrev:
Jäklar också, jag som gillar att vara laglydig.
Dock gillar jag plattan Chaos A.D. med Sepultura och Clandestine med Entombed, det går inte att komma ifrån. Metallica har havererat och Monster Magnet brukar bara leverera en till två godkännda låtar per skiva.

gladh


Metallica var bra fram till the Black Album, undantaget Kill em All som hur man än vrider och vänder på det inte är annat än blytung. Monster Magnet tycker jag håller en ganska jämn kvalitet, lite lycklig, skitig, basic hårdrock. Enkelt och bra.

Musik där sångaren förvränger sin röst till oigenkännlighet tycker jag inte om, under det kategoriseras Death Metal (och säkert 14 andra ord för grupper som Entombed) men även Opera i många fall.

EDIT: Loaded hade en eller två bra låtar, Until it sleeps var den ena.
 
Markus skrev:
Metallica var bra fram till the Black Album, undantaget Kill em All som hur man än vrider och vänder på det inte är annat än blytung. Monster Magnet tycker jag håller en ganska jämn kvalitet, lite lycklig, skitig, basic hårdrock. Enkelt och bra.

Musik där sångaren förvränger sin röst till oigenkännlighet tycker jag inte om, under det kategoriseras Death Metal (och säkert 14 andra ord för grupper som Entombed) men även Opera i många fall.

EDIT: Loaded hade en eller två bra låtar, Until it sleeps var den ena.

All sång och inspelning innebär väl i någon mån förvrägning av rösten.

O. Bstinat
 
Markus skrev:
Ja, men Smurfhits låter konstigare än Christina Aguilera...

Same same - vad gäller dina två exempel :D

Fast vi kanske ska gå tillbaka till Topic. Mer M. Oldfield åt de som gillar låtar på +20 minuter.

gladh
 
Chris Ash skrev:
"Chariots of fire"? Är det den med den unge löparen som kör ihjäl sig?

"Myteriet på Bounty" är fö en 1960-talsfilm. :7peta


Nu minns jag: "Triumfens ögonblick" heter filmen på svenska. Minns inte om någon kör ihjäl sig. Jag har ärligt talat lyssnat på soundtracket betydligt mer än jag har sett filmen. Tror det är James Ivory ("A room with a view" etc.).

"Myteriet på Bounty" finns i flera versioner. Med Marlon Brando och en senare med Mel Gibson. Den senare har Vangelis skrivit musiken till.
 
gladh skrev:
Same same - vad gäller dina två exempel :D

Fast vi kanske ska gå tillbaka till Topic. Mer M. Oldfield åt de som gillar låtar på +20 minuter.

gladh

Amarok ca 60 min! Fast bäst är nog träskoslutet på boxedversionen av Tubular Bells.
 
Anders R skrev:
Amarok ca 60 min! Fast bäst är nog träskoslutet på boxedversionen av Tubular Bells.

Själv är jag svag för Hergest ridge. Sen är de olika Taurus-varianterna på QE2 suveräna, fast de går på under 20 min.

gladh
 
Brutus skrev:
Oj du..walking madly backwards on a sea of lies...riktigt skön..:)


Apropå Asia som Chris Ash nämnde högre upp...nog för att de inte gjort särskilt många 20+ låtar (om ens några?), men den första sättningen är ju lite riktigt klockren..Carl Palmer är ju lite av en hjälte här hemma...

Asia är ju så jäkla sköna! Som den tidens progdiggare måste satt kaffet i halsen när de hörde första skivan...... :D
 
gladh skrev:
Jäklar också, jag som gillar att vara laglydig.
Dock gillar jag plattan Chaos A.D. med Sepultura och Clandestine med Entombed, det går inte att komma ifrån. Metallica har havererat och Monster Magnet brukar bara leverera en till två godkännda låtar per skiva.

gladh

Hähä, jag gillar allihop!

Monster Magnet är störtskönt flummiga och tunga, psykadeliasynthar och sabbathriff i symbios är kul. "Powertrip" är en höjdare.

Sepultura var skitbra då de lirade brutal thrash, "Beneath the remains" är favoriten, ondskefullt gitarrriffande och Igor Cavalera bakom trummorna, helgjutet! Men även Chaos A.D är fin och övriga skivor har sina stunder helt klart.

Entombed har ju gjort "Wolverine Blues", vem har inte den skivan liksom......

Metallica är bra och St Anger är en bra skiva.
 
Chris Ash skrev:
Asia är ju så jäkla sköna! Som den tidens progdiggare måste satt kaffet i halsen när de hörde första skivan...... :D

Det var nog en och annan som hade grymt höga förväntningar på Asia när de kom..När de kommer från band som Yes, UK, ELP osv så hoppas man ju på extrem prog. Sen att det blev nästan mer åt AoR på sina håll kan man väl leva med.

Tycker faktiskt att det senare med John Payne på sång också är jävligt bra. Aqua är en riktigt skön skiva.
 
Brutus skrev:
Det var nog en och annan som hade grymt höga förväntningar på Asia när de kom..När de kommer från band som Yes, UK, ELP osv så hoppas man ju på extrem prog. Sen att det blev nästan mer åt AoR på sina håll kan man väl leva med.

Tycker faktiskt att det senare med John Payne på sång också är jävligt bra. Aqua är en riktigt skön skiva.

AOR är ju som det är, fruktansvärt bra när det är bra och rent katastrofalt uselt när det är dåligt. John Payne-Asia håller hög klass det med och Payne själv har en grym sångröst som nästan lutar lite år Bob Catley (Magnum). Dessutom lirar en av mina absoluta favvogitarrister på "Aqua" och "Aria", Al Pitrelli.
 
Chris Ash skrev:
AOR är ju som det är, fruktansvärt bra när det är bra och rent katastrofalt uselt när det är dåligt. John Payne-Asia håller hög klass det med och Payne själv har en grym sångröst som nästan lutar lite år Bob Catley (Magnum). Dessutom lirar en av mina absoluta favvogitarrister på "Aqua" och "Aria", Al Pitrelli.

Pitrelli har väl haft en hel del för sig förutom just Asia..har inte han spelat med Megadeth också eller nåt??

Det är ju lite kul att både Carl Palmer och Steve Howe har dykt upp på lite senare grejer med Asia...Steve Howe är helt sjukt duktig när det gäller akustisk gitarr dessutom.

Hört något av Downes "solo" grejer? Har Vox Humana i samlingen..inget vidare förutom nån låt med Glenn Hughes på sång.också en riktigt duktig kille.
 
Brutus skrev:
Pitrelli har väl haft en hel del för sig förutom just Asia..har inte han spelat med Megadeth också eller nåt??

Det är ju lite kul att både Carl Palmer och Steve Howe har dykt upp på lite senare grejer med Asia...Steve Howe är helt sjukt duktig när det gäller akustisk gitarr dessutom.

Hört något av Downes "solo" grejer? Har Vox Humana i samlingen..inget vidare förutom nån låt med Glenn Hughes på sång.också en riktigt duktig kille.

Jo Al Pitrelli är ju en sån gitarrist som kan spela precis vad som helst. Han har lirat bla i Megadeth, Savatage, Alice Cooper,Joe Lynn Turner och även på en uppsjö plattor med mindre kända namn.

Steve Howe är en fantastisk gitarrist, han lirar ju bla akustiskt och mandolin mm på "Aqua". Vad gäller sjukt gitarrspel så ligger "Soundchaser" med Yes jäkligt högt upp på listan.

Har inte hört något med Downes utöver Yes,Asia och The Buggles. Men Glempa Hughes är överjävligt fantastisk på alla sätt och vis. Speciellt i Purple.
 
Chris Ash skrev:
Gillar du svårtillgänglig och bångstyrig musik? "Tales from topographic oceans" (1974) får den mest härdade progräven att fundera över vad det egentligen är han hör......
Måste skriva att den här plattan är grymt skön. Bara introt på första spåret ger mig rysningar. Men den är som sagt inte lättsmält. Albumet består för det första endast av 4 låtar som snittar på lite drygt 20 minuter i längd. Experimentlusta och skumma instrumentala partier är ingen bristvara :)
 
mb skrev:
Måste skriva att den här plattan är grymt skön. Bara introt på första spåret ger mig rysningar. Men den är som sagt inte lättsmält. Albumet består för det första endast av 4 låtar som snittar på lite drygt 20 minuter i längd. Experimentlusta och skumma instrumentala partier är ingen bristvara :)

Så du har fått den nu! Kul!

Första 10 minuterna av "The Ancient" är det enda jag fortfarande inte begriper mig på. Då när Jon Anderson mässar ordet sol på 14 olika språk samtidigt som alla bandmedlemmar är ute i nån annan dimension och kompar......
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top