Yamaha YZF750R

Hej! Tack Erics 1000s för hjälpen vid fix av nya packningar samt nya emulsionsrör, nu är grejerna på plats o jäklar va lättstartad hon vart:tummenupp.

Nån som har koll på vilken bestyckning det ska vara? om jag inte minns fel så stod det 122 på 2ans och 3ans, 126 på 1an och 4an, men 2an o 3an ska väl ha större munstycken?
Jag skiftade iallafall(hoppas jag gjorde rätt).

Tips på vart man kan köpa kraschpuckar mottages gärna.

/ Peter
Har bytt emulsionsrör i min också men den går fortfarande lite krassligt, troligtvis pga tjuvluft. Av ren nyfikenhet, vad för packningar bytte du?


Kvällspysslet är klart.. Monterade ditt Exup:n som saknades på cykeln jag köpte... Provstart.. Lät som en hög med muttrar låg lösa i kollektorn.. Bort med Exup o ser då att den fasta "lagerdelen" i grenröret saknas,så det blev byte av hela grenröret.. Men nu är det på plats! Får vajer per post i morgon,skall bli intressant o se om det blir någon skillnad.. :)

Gick den dåligt utan EXUP?
 
Ja,under 7000rpm hände inte mycket,mest bara blödder.. Blev skillnad när Exup:n kom på plats,men inte perfekt.. Säkert en kombination av mycket annat,förgasare,stift etc.. Skall se över detta till vintern i samband med annat pyssel,gaffelben mm.. Men vilken hoj i övrigt,gått strax över 7000 mil o lådan funkar klockrent:tummenupp
 
Idag sålde jag min YZF750. Känns lite vemodigt :(. Och killen som köpte den hade aldrig kört tung mc förut så det var ju inte vad jag hade hoppats på. Det hugger lite i hjärtat när man hör honom slira iväg och klonka i växlarna på min f.d ögonsten :confused:
 
Idag sålde jag min YZF750. Känns lite vemodigt :(. Och killen som köpte den hade aldrig kört tung mc förut så det var ju inte vad jag hade hoppats på. Det hugger lite i hjärtat när man hör honom slira iväg och klonka i växlarna på min f.d ögonsten :confused:

Hoppas han blev nöjd och tar hand om den iaf!
 
Ta mer tid i garaget när lusten faller på...

Hej! Tack Erics 1000s för hjälpen vid fix av nya packningar samt nya emulsionsrör, nu är grejerna på plats o jäklar va lättstartad hon vart:tummenupp.

Nån som har koll på vilken bestyckning det ska vara? om jag inte minns fel så stod det 122 på 2ans och 3ans, 126 på 1an och 4an, men 2an o 3an ska väl ha större munstycken?
Jag skiftade iallafall(hoppas jag gjorde rätt).

Tips på vart man kan köpa kraschpuckar mottages gärna.

/ Peter


Hej där,
Kul att det vart bra - skrev inlägg på detta fr mobilen tidigare men det verkar inte ha "tagit"...

Hursom - du behöver justera lite,
Skickade dig pdf-er som du bör ta hjälp utav. De inre förgasarna (2+3) skall ha mindre (jo, så är det) huvudmunstycken. Detta kompenseras med större luft och andra nålar i de inre jämfört de yttre (1+4an) så det blir "bra" ändå. Dvs du bör byta tillbaks och gärna dubbelkolla att rätt munstycke & nål verkligen har hamnat på sin plats.

Luftjusteringen är 1,5 varv ut från "stängt läge" för samtliga förgasare men alltid - ta det mkt varligt när du bottnar dessa justerskruvar, skruva i dem försiktigt.


Så tillbaks till garaget och pyssla när midsommarångan är under 0,2 % el så ;-)

Om du sen lägger lite tid på synkningen lovar jag att du kommer både känna & höra skillnad mot innan.

Övriga inlägg:
om Exup-en är korrekt justerad & funkar + förgasarbryggan är som den skall (vilket nog inte alla är då flera ägare el mekar har pillat här under årens lopp) så går motorn som en "svag 1000" helt utan hack från 0 - till varvstopp. Likaså vid gaspådrag på högre växlar drar den jämt och fint utan att krångla. Men givetvis behöver alla justeringar vara rätt utförda, annars blir det lätt hick-ups. Lite fusk kanske på min hoj - jag har honat cylindrar & bytt kolvringar samt renoverat toppen mm, den går underbart kul för en en 750!

/Eric
 
Hej Eric, skulle du kunna skicka dessa pdf:er till mig? Jag PM:ar min mailadress.

Enligt min haynesmanual ska jag ha lika storlekar huvudmunstycke i alla förgasare på min årsmodell, men andra årsmodeller har olika storlekar på sina förgasare. Hur kommer det sig att det ska vara mindre munstycken i mitten?
 
Värt att dubbelkolla

Hej Eric, skulle du kunna skicka dessa pdf:er till mig? Jag PM:ar min mailadress.

Enligt min haynesmanual ska jag ha lika storlekar huvudmunstycke i alla förgasare på min årsmodell, men andra årsmodeller har olika storlekar på sina förgasare. Hur kommer det sig att det ska vara mindre munstycken i mitten?

Lite kort bara,
Det är olika bestyckning samt CDI-box för olika marknader. UK har egen mappning som Frankrike har sin. SE, FI samt DE har samma uppsättning. Det står en kod på resp motor/förgasarbrygga motsvarande för vilken marknad cykeln är tillverkad. Det skiljer på nålar, luft och huvudmunstycken.

Haynes tar (om jag minns rätt) end hänsyn till UK vilket är rätt förvillande för oss lokalt här.

Det är nu inte hiskeligt mycket i skillnader vi talar om i boxen samt bestyckningen, men värt att följa OM man vill vara säker på att utgå från "rätt läge".

/E
 
Lite kort bara,
Det är olika bestyckning samt CDI-box för olika marknader. UK har egen mappning som Frankrike har sin. SE, FI samt DE har samma uppsättning. Det står en kod på resp motor/förgasarbrygga motsvarande för vilken marknad cykeln är tillverkad. Det skiljer på nålar, luft och huvudmunstycken.

Haynes tar (om jag minns rätt) end hänsyn till UK vilket är rätt förvillande för oss lokalt här.

Det är nu inte hiskeligt mycket i skillnader vi talar om i boxen samt bestyckningen, men värt att följa OM man vill vara säker på att utgå från "rätt läge".

/E

Tack så mycket för infon och filerna! Känns ju urkorkat att de har så många olika konfigurationer men det kanske har med ljud o miljökrav osv att göra..
När jag köpte hojen satt där slitna dynojetnålar så jag köpte 4 st begagnade 5cex8 och nu sitter det 4 st 122,5 munstycken. Vet du vad den sista siffran i nålnamnet anger?

Har inte haft mycket tid till att få hojen att gå bra, men i augusti ska jag ge den all kärlek den behöver!
 
Nålar mm

Tack så mycket för infon och filerna! Känns ju urkorkat att de har så många olika konfigurationer men det kanske har med ljud o miljökrav osv att göra..
När jag köpte hojen satt där slitna dynojetnålar så jag köpte 4 st begagnade 5cex8 och nu sitter det 4 st 122,5 munstycken. Vet du vad den sista siffran i nålnamnet anger?

Har inte haft mycket tid till att få hojen att gå bra, men i augusti ska jag ge den all kärlek den behöver!

Ang specen beror det på olika förutsättningar, lufttryck, höjd och snitt temperatur luftfuktighet/syre etc, vi har ju lite olika klimat i EU. Inget att grotta ned sig i. Nålarnas identitet/namn är det bara Yamaha som kan svara på, gissar på nål-längden. Att pyssla med Dynojet är mest slöseri med tid + urdålig kvalitet på nålar, munstycken etc. men det verkar du ha koll på redan. Köp & kör original.

Vore jag i din sits skulle jag leta på "skroten" el här på forumet för att få rätt nålar DVS med den kod du behöver för Sverigemarknaden och (förhoppningsvis) hittar du ngra inte alltför slitna. Du kan köpa nya men de är inte gratis.

/E
 
Ang specen beror det på olika förutsättningar, lufttryck, höjd och snitt temperatur luftfuktighet/syre etc, vi har ju lite olika klimat i EU. Inget att grotta ned sig i. Nålarnas identitet/namn är det bara Yamaha som kan svara på, gissar på nål-längden. Att pyssla med Dynojet är mest slöseri med tid + urdålig kvalitet på nålar, munstycken etc. men det verkar du ha koll på redan. Köp & kör original.

Vore jag i din sits skulle jag leta på "skroten" el här på forumet för att få rätNt nålar DVS med den kod du behöver för Sverigemarknaden och (förhoppningsvis) hittar du ngra inte alltför slitna. Du kan köpa nya men de är inte gratis.

/E

Ja det är sant, så är det nog med skillnaderna mellan länderna.
Nålarna var mer slitna än man någonsin trodde att de kunde bli. Dynojet är rent skräp, det håller jag med om!

Jag ska kolla lite skrotar och se vad jag hittar. Nya kommer nog inte på tal, de kostar som om de vore i guld och jag har redan lagt ner mycket pengar i förhållande till körda mil kan man säga :gnissla
 
Ursäkta ifall jag bumpar tråden lite, men det är ingen snäll själ här på SH.com som har två tändspolar liggandes till en YZF750R - 1993?

MVH
 
Hej ny på forumet och ny ägare av en yzf 750-96.
Tänkte bara kolla om det fortfarande går att få tag i reservdelar
till denna hoj eller om det är skrotarna som gäller?

Mvh Björn
 
inte fan passar FZ750 ventiler i YZF toppen?
jag har en gammal FZ750 topp liggandes.
 
Såg att det varit en del förfrågningar på manualen då den inte gått att ladda ner pga gammal länk och säkerhetsuppdateringar i google drive.

Tidigare inlägg är uppdaterat med ny länk:
 
Last edited:
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top