Yamaha YZF750R

CM

Sporthojsnörd
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Vårby
Hoj
Hojlös för närvarande...
Hej alla glada,

Såg att det varit ett par efterfrågningar av manual till denna gamla klassiker. Hade ju en tidigare och trodde jag kastat manualerna men råkade snubbla över en gammal backup där jag hade kvar dem.

Håll tillgodo ni som vill ha dem!
Filen innehåller manual, reserdelslista samt verkstadsmanual.

Lösen är Sporthoj.com
 
Last edited:

Thunell

Medlem
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Närke
Hoj
Gammal 750
Hej alla glada,

Såg att det varit ett par efterfrågningar av manual till denna gamla klassiker. Hade ju en tidigare och trodde jag kastat manualerna men råkade snubbla över en gammal backup där jag hade kvar dem.

Håll tillgodo ni som vill ha dem!
Filen innehåller manual, reserdelslista samt verkstadsmanual.
https://docs.google.com/file/d/0B_jfyz3EyAwfajNDeXlwSE02SU0/edit?usp=sharing

Lösen är Sporthoj.com


Tack, Det var snällt!

Är det någon som vet vart man kan få tag på en undertail till yamahan? har googlat, har ebayat, har googlat, och googlat..Hittar inget.

Någon som kanske vet någon bra lösning på att bygga en egen?
 

3LE

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2010
Ort
Söderort
Hoj
Yamaha FZR1000
Någon i närheten av Sthlm som har en kylare, bakinnerskärm, tändningslås liggande?
 

Erics 1000s

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2x R-1000
Igår blev toppen färdig. Har plastat insugskanalerna, snyggat till och polerat förbränningsrum, tagit bort kanter och polerat avgaskanaler, snyggat till och slipat in ventiler m.m.

Nu återstår det fantastiskt roliga arbetet att rengöra toppen och montera 20 kantareller :crash

Utan att vara överoptimistisk tror jag att detta ger ca 10% i toppeffekt och lite mer i mellanregistret. Det får rövdynon avgöra. Utelämnar medvetet vissa bildvinklar :angel

View attachment 393109View attachment 393110View attachment 393111View attachment 393112View attachment 393113

Mycket pyssel där du!

Sitter själv med samma jobb med mitt vinterprojekt.
Blir lite fundersam när du slipat ventilerna (även om nu V-manualen tar upp detta) Ventilerna är ju belagda (Stellit) och förmodligen även härdade. Vid slipning försvinner härdningen och det finns risk att ventilen sliter ner sig rätt snabbt (ventiltallriken/tätytan) speciellt på insug. Idag är det mkt få motorbyggare som slipar ventilerna med pasta/indianpinne efter mirafräs el liknande på moderna motorer.

Min maskin hade absolut "0" i ventilspel på insug och komp endast på 1,5 cyl och den gick heller inte att få igång! Alla insugsventiler hade krypit ihop och fått kanter, sätena verkar dock fräsbara m Mira. Som alltid svårt att veta hur långt motor/hoj har gått, verkar vara en allmän sjuka i landet att mätarna stannar på runt 4000 mil som på min maskin - även om hojen är 15 - 25 år gammal....!

En tanke som dök upp är OM det faktiskt behövs blytillsats i bränslet?
Motorn är ju int riktigt konstruerad för den så kallade vätskan som mackarna kallar för "bensin" och bly både smörjer & kyler vilket behövs spec för ventilerna. Kul om någon som haft en YZF än längre tid kunde uttala sig om ventilspelet tenderar att ändra sig mer än normalt (visst, vid 4K justeringsintervall är det kanske svårt att se ngn tendens?)

Ang toppjobb så köpte jag en ny/beg topp i Tyskland och den hade ungefär samma slitage som den som satt på. Min plan är att få ihop en juste topp av dessa 2 och då fräsa säten samt läga i nya insugsventiler & tätningar. Sitter det någon med bra tips på var originaldelarna är prisvärda (förutom CMSNL/BE och t ex. Motorsport.com) så dela gärna. Alternativdelar har jag redan koll på.


Mvh

/Eric
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Mycket pyssel där du!

Sitter själv med samma jobb med mitt vinterprojekt.
Blir lite fundersam när du slipat ventilerna (även om nu V-manualen tar upp detta) Ventilerna är ju belagda (Stellit) och förmodligen även härdade. Vid slipning försvinner härdningen och det finns risk att ventilen sliter ner sig rätt snabbt (ventiltallriken/tätytan) speciellt på insug. Idag är det mkt få motorbyggare som slipar ventilerna med pasta/indianpinne efter mirafräs el liknande på moderna motorer.

Ang toppjobb så köpte jag en ny/beg topp i Tyskland och den hade ungefär samma slitage som den som satt på. Min plan är att få ihop en juste topp av dessa 2 och då fräsa säten samt läga i nya insugsventiler & tätningar. Sitter det någon med bra tips på var originaldelarna är prisvärda (förutom CMSNL/BE och t ex. Motorsport.com) så dela gärna. Alternativdelar har jag redan koll på.


Mvh

/Eric

Jo det tog bra mycket längre tid än planerat, men å andra sidan gjorde jag det långsamt för att lära mig så mycket som möjligt och inte göra fel.

Jag valde att slipa in den eftersom det är med i manualen. Om det nu finns nån beläggning på insugsventilerna så var den redan borta :gnissla
Är det inte stålventiler på insug?

ronniesmailorder.com hade billigast emulsionsrör till min så kolla där!
 

Erics 1000s

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2x R-1000
Ok tack för update,

Osäker på insugen är i stål - Yamaha har en "egen" beläggning på sina ventiler men den slits ju ner oavsett med tidens tand... Den firma http://mattebusa.se/wp/ som skall fräsa mina säten lämnar bort ventilerna för att få den kolbelagda vilket sker under mkt högt tryck & värme för att de skall hålla länge. Tror oavsett att lite extra tillsats av "bly" i tanken ger lite längre liv åt toppen på dessa äldre hojar nu när man inte längre får bensin utan "drivmedelsbränsle" på mackarna.

Det är ju ett jättejobb att fräsa & slipa in 20 ventiler och sen shimsa in dem - inget varken mekanikern/firman (samt plånboken) ell om man gör det själv längtar efter direkt. Därav tänke jag byta insugen till nya ventiler men det springer ju i väg i renoveringsbudgeten då de inte är gratis.


Ang förgasarna & slitage så tror jag ägaren till hojen (el klåparverkstaden som gjort jobbet?) står för det största felen på min maskin. Huvudmunstycken var felskiftade på ytter resp inner förgasarna och ett försök till justering av luftskruven innebar nu att följande justering gällde: 4 varv, 2,2 varv resp 3 varv och 2 varv på istf 2v som det skall vara på samtliga. En dundertabbe var att de använt ngt silicon som "extra tätning" av flottörhuset vilket du kan se resultatet av på bif bilder....

mikuni-1b.jpg Miknui-2b.jpg

Om man vill att hojen skall fungera som tänkt – använd rätt saker el BYT till nya packningar ;-)
 

Bifogat

  • DSC_0953.jpg
    DSC_0953.jpg
    252 KB · Visningar: 72
  • DSC_0952.jpg
    DSC_0952.jpg
    248.6 KB · Visningar: 104
  • mikuni-1.jpg
    mikuni-1.jpg
    65.9 KB · Visningar: 65
  • Mikuni-2.jpg
    Mikuni-2.jpg
    90.8 KB · Visningar: 71
Last edited:
Gick med
20 Apr 2007
Ort
Halmstad (Ängelholm)
Hoj
YZF750r streetfighter, zx6r -01 Såld
någon som köpt kina broms och kopplings handtag på ebay? tänker mest på hur det är med hydralkopplingen så att man inte får handtag för vajerkoppling
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
De brukar ju ange vilken hoj handtagen är till och köper man bara till rätt så passar de. Kopplingshandtagen jag köpt har funkat klockrent faktiskt men det har varit en annan historia med bromshandtagen, två har varit för djupa hål i för bromspinnen så jag har fått byta till en längre. Ett handtag lossnade en liten kula i vid första användningen och sen funkade inte justeringen så bra längre.
 

Erics 1000s

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2x R-1000
Förgasarrenovering: Nya emulsionsrör/needle jet + EV nålar & packningar

Jo,

Håller ju på med ett vinterprojekt som redan kostat dubbelt så mycket i reservdelar som själva inköpet(!) Men, det är ju en kul hoj att pyssla med och kostar ju knappt nåt att använda jämfört med mina andra hojar.

Vet inte om det finns fler som har en lite seriösare inställning när det kommer till renovering el vinterservice? Om det är så har jag snokat rätt på förgasardelar som jag uppfattar säljas till OK pris. Att byta till nya emulsionsrör/needle-jets blir ju nödvändigt om hojen gått lite långt eller i stadstrafik med mkt gaspåslag etc. Efter åren nöts nålen och skapar ett ovalt hål i e-röret med ojämn motorgång som påföljd i mellanregister t ex.

needle jet YZF 750.jpg
factory pro US.jpg
Bild på slitet rör (från factory pro US som säljer nickelpläterade rör)


Hursom är originalinköp löjligt kostsamt med 28€ per st på CMSNL-siten som ändå är rätt ok f originaldelar. Har fått napp i England på en kontakt som tar hem Mikuni original fr USA till en kostnad av ca 60£ för ett helt set (4st). Nålarna har jag inte fått klart för men det är främst emulsionsrörern som slits OM man nu inte har Dynojetkit i där nålarna går ner sig efter 1000 mil el nåt... Har även en kontakt på kompletta set o-ringar/packningar (kompl 66 delar el de mest vitala: 32st) till hela förgasarbryggan, rätt bra att byta efter + 15 år om du ända skall få hojen att gå som tänkt, de kostar lite mindre än rören f 32 kitet.

Och nej - det är inga pengar "över" till eget pensionssparande i detta utan OM det är ngn som vill friska upp sin YZF f rimliga slantar så hör av dig före jul då jag lägger min beställning.

/Eric
 
Last edited:

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Jag beställde emulsionsrör på daves performance från England tror jag det hette för £56. Är det samma du har hittat?
Kolla upp om nålarna är slitna! Det satt dynojet i min innan och de nålarna hade grova hack på sig.
 

Erics 1000s

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2x R-1000
Jag beställde emulsionsrör på daves performance från England tror jag det hette för £56. Är det samma du har hittat?
Kolla upp om nålarna är slitna! Det satt dynojet i min innan och de nålarna hade grova hack på sig.


Jo,
Skulle tro att de är samma leverantör i US som ligger i botten & där din säljare köpte dina rör. Det är nu personen bakom ngt YZF/FZR forum i UK som erbjuder detta och f 52£ + frakt är priset som sägs gälla (därav ca 60£ totalt). Kostar ju inget i skillnad på att skicka 4 uppsättningar eller 1.

Vet ju inte hur många YZF-ägare som läser här och dessutom kan vara intresserade av att få lite bättre snurr på sin maskin. Men att för runt 1000-lappen få nya rör och alla vitala o-ringar är oavsett hur man än letar å räknar ett helt ok pris för en radfyra.
 

Erics 1000s

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2x R-1000
Se gärna över din gamla broms

Först - det blir ALDRIG billigt att köpa ngt gammal kul objekt f renovering!
Förmodligen är det ändå värt allt besvär och förhoppningsvis har man fått lite terapitid i garaget under tiden.

Allt går att fixa med nya delar el mer verkstadstid. Nu honat cylinderloppen och med nya kolvringar ger det lite bättre förutsättningar för bra komp och låg oljeförbrukning. Att sen lägga in nya ventiler, tätningar och shimsa in alla 20v är avkopplande och kul. Speciellt när man inte bara måste få igång hojen om sommaren skulle knacka på dörren i förtid. Nu finns det gott om tid över liksom.

Se över din broms,
Har själv ett medfött behov att ta isär allt och göra i ordning vilket oftast bjuder på lite nya överraskningar. Tips till alla som rullar på gammalt järn oavsett märke är att ta isär broms-systemet helt. Det räcker inte med att byta bromsvätska el spola systemet, det BLIR ärgit och skitigt med åren vilket påverkar bromsfunktionen förr el senare! Jag böt till nya packningar i bromspumpen etc. men att ta lite extra tid till att polera kolvarna, smörja in glidytor å packningar med nytt siliconfett är en god investering och ökar förtroendet för hydrauliken. Som bonus rullar hjulen betydligt lättare nu när inget kärvar:tummenupp


Bif lite bilder på hur det såg ut i mitt system och förmodligen i många av hojarna som passerat de 20 första levnadsåren(?)

Pumpen före renovering
DSC_0941.jpg



Bromsoken uppskattar en rengöring efter 10 000-tals tryck under 20 bast
DSC_0944.jpg



Jo - bakbromsen såg i det närmaste lika illa ut som fram så den är också upppiffad nu.


Delar finns det ju gott om på Ebay och priserna för nya ersättningspackningar etc. är betydligt rimligare idag än de var för bara 10 år sen.


/Eric
 

Erics 1000s

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2x R-1000
Inte mycket liv här inte...?

Dags f första turen?
Idag kika vårsolen in m full kraft och kanske du som sitter på en YZF i garaget har behov av lite prylar före start?

Har totalrenoverat min 750 och har fått lite över som tex:
  • Snällt justerad kylare
  • Tanklock m nyckel
  • Tändningslås t ovanstående
  • Topplock inkl kammar & polerade ventiler, 97% kompl
  • Gaffelrör yttre + nedre del Vä & Hö (bromsoksfäste & hjulaxel)

Delarna passar 93 - 98 förutom kylet som är första generationen. Pris = självkostnad

topplock 1.JPG

Är det så att din hoj behöver ventiljustering inkl shimsning (hojar m 7,48mm shims = många) så går det att ordna, pris = rimligt.

Intr = hör av dig

/E
 

Foppa.F

Medlem
Gick med
7 Apr 2013
Ort
Bollnäs
Hoj
GSXR 1000 K7
Grattis till mig !!!
Köpte en -94 YZF 750r idag.. Lite att göra på den men priset blev rätt.
Rullade 16 mil idag!!
 

Erics 1000s

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2x R-1000
Kul,

Själv förvånad att man kan få mycket körglädje för så förhållandevis små pengar. Dessutom busbillig att försäkra & driva, delar finns hur mkt som helst av, både nytt & aningens använt.
 

Foppa.F

Medlem
Gick med
7 Apr 2013
Ort
Bollnäs
Hoj
GSXR 1000 K7
Ja,billig i köp och dessutom 25kw reggad :tummenupp
Aha,jag söker vajrar mellan servon och Exup:n.. Förslag på var man kan få tag i dessa?
/Foppa
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Enklast är att göra egna med de gamla höljena. Annars dyker det upp på Ebay ibland.
 

montöga

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2009
Ort
Västerås
Hoj
93, Yamaha , yzf 750r. K6 gixxer 750
Hej! Tack Erics 1000s för hjälpen vid fix av nya packningar samt nya emulsionsrör, nu är grejerna på plats o jäklar va lättstartad hon vart:tummenupp.

Nån som har koll på vilken bestyckning det ska vara? om jag inte minns fel så stod det 122 på 2ans och 3ans, 126 på 1an och 4an, men 2an o 3an ska väl ha större munstycken?
Jag skiftade iallafall(hoppas jag gjorde rätt).

Tips på vart man kan köpa kraschpuckar mottages gärna.

/ Peter
 

Foppa.F

Medlem
Gick med
7 Apr 2013
Ort
Bollnäs
Hoj
GSXR 1000 K7
Kvällspysslet är klart.. Monterade ditt Exup:n som saknades på cykeln jag köpte... Provstart.. Lät som en hög med muttrar låg lösa i kollektorn.. Bort med Exup o ser då att den fasta "lagerdelen" i grenröret saknas,så det blev byte av hela grenröret.. Men nu är det på plats! Får vajer per post i morgon,skall bli intressant o se om det blir någon skillnad.. :)
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top