Yamaha YZF750R

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Min YZF750 slog över till 6000 mil i helgen. Känns lite vemodigt.
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Nej det är faktiskt Kenny robert Jr's Suzuki RGV500 från nån MC-mässa på avataren. Går den bra? Njae jag är rätt irriterad på den just nu. Tomgången hänger sig på 3500 när jag är ute och kör och motorn vibrerar mycket och tickar högt så det är inte så njutbart att köra. Den behöver nog gås igenom men jag orkar inte med det. Hade tänkt byta till en FZR motor men den blev såld. Har lite andra planer istället men måste vänta på rätt objekt.

Du kan kolla i mitt garage på bilder på min hoj om du vill.
 

jappsåkarn

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2011
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha YZF 750r -97
Ok jag får skylla på att jag har liten laptopskärm och inte såg att det var en Suzuki. :gnissla Den ser ju riktigt fin ut på bilderna, originallack och verkar påkostad. Synd att tomgången ska jävlas, det är samma fel på min och var det innan jag satte i nya motorn så då tänker man ju nästan att det borde vara förgasarna. Om jag gasar så stannar gasen ett tag innan den går ner. Tomgången är ojämn; kan ligga fint på 1200 för att sen stiga till högre, runt 3000 varv precis som din. Detta tror jag händer när den är varm.
 
Gick med
20 Apr 2007
Ort
Halmstad (Ängelholm)
Hoj
YZF750r streetfighter, zx6r -01 Såld
Jag hade tidigare problemet ni beskriver med tomgången, då var det mina insugsgummi som var lite spruckna, därför drog motorn in tjuvluft och fick en förhöjd tomgång när den blev varm.
 

jappsåkarn

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2011
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha YZF 750r -97
Vad kostar en sats nya insugningsgummin och vart kan man köpa? Precis the_other_twin, det är när den är varm som jag märker problemet uppstår. Jobbigt att stanna vid rödljus osv. och när jag trycker in kopplingen för att växla varvar den genast upp till 3000 varv. Har provat ställa ner tomgången men problemet försvinner inte. Så om nya insugningsgummin fungerar skulle ju det vara toppen! :)

En annan fråga till någon som orkar svara; det ska vara 4 L olja i motorn men det verkar bli för mycket eftersom oljenivån i det lilla "mätfönstret" blir för hög. Kollar alltså när motorn är varm och ej igång. Ska man tappa ur lite så det stämmer i "mätfönstret"? Finns det risk med för mycket olja att trycket blir för högt så motorn går sönder?
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Jag kan nämna att jag har bytt insugsgummina i min och det hjälpte inte. har läst på Yamahas forum att detta ska vara ett vanligt fel när insugsventilerna börjar bli slitna. Vet itne hur det går ihop men eftersom jag har provat allt annat inklusive att byta hela förgasarbryggan så börjar jag tro att det stämmer. Du kan lätt testa om insugsgummina är dåliga genom att plocka av tanken, starta motorn och spruta startgas under förgsarna lite här och där. Om tomgången höjs så har du en läcka. Jag köpte mina gummin på Ebay, gav runt 300:- för alla fyra. det är vad ETT gummi kostar original.
4 liter olja ska det inte vara. 3.2 liter om du byter olja + filter, 3 liter om du bara byter oljan och 3.5 liter om du haft isär motorn. Motorn går kinappast sönder för att du har för mycket olja men du kan få för högt tryck så att det trycks ut olja på olika ställen, vilket inte är så kul om man är ute och kör. Sug ur lite olja.
Du bör gå på mätfönstret då det finns lite olika bud på den exakta mängden olja man ska beroende på årsmodellen men mätfönstret visar rätt.
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Jag kan nämna att jag har bytt insugsgummina i min och det hjälpte inte. har läst på Yamahas forum att detta ska vara ett vanligt fel när insugsventilerna börjar bli slitna. Vet itne hur det går ihop men eftersom jag har provat allt annat inklusive att byta hela förgasarbryggan så börjar jag tro att det stämmer.

Min teoretiska gissning är att om insugsventilerna är otäta så trycks luft/bränsleblandningen tillbaka i insuget mellan takterna och blir då dubbelkarburerat vilket blir lite som att köra med choke. Om det är så i praktiken har jag ingen aning om.

Kan nämna att min topp är nerplockad eftersom jag håller på och portar och plastar. Finns lite att förbättra i dessa toppar. Passar på att ge ventilerna en lätt inslipning med slippasta också. Nu ska bara orken infinna sig för att montera ihop allt :)
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Det är just det jag saknar också. Har mekat med förgasarna så mycket så jag bara är trött på det. Så riva toppen känns inge kul alls.
 

jappsåkarn

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2011
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha YZF 750r -97
Jag kan nämna att jag har bytt insugsgummina i min och det hjälpte inte. har läst på Yamahas forum att detta ska vara ett vanligt fel när insugsventilerna börjar bli slitna. Vet itne hur det går ihop men eftersom jag har provat allt annat inklusive att byta hela förgasarbryggan så börjar jag tro att det stämmer. Du kan lätt testa om insugsgummina är dåliga genom att plocka av tanken, starta motorn och spruta startgas under förgsarna lite här och där. Om tomgången höjs så har du en läcka. Jag köpte mina gummin på Ebay, gav runt 300:- för alla fyra. det är vad ETT gummi kostar original.
4 liter olja ska det inte vara. 3.2 liter om du byter olja + filter, 3 liter om du bara byter oljan och 3.5 liter om du haft isär motorn. Motorn går kinappast sönder för att du har för mycket olja men du kan få för högt tryck så att det trycks ut olja på olika ställen, vilket inte är så kul om man är ute och kör. Sug ur lite olja.
Du bör gå på mätfönstret då det finns lite olika bud på den exakta mängden olja man ska beroende på årsmodellen men mätfönstret visar rätt.

Aha där ser man, kanske är insugsventilerna alltså, ska testa det du sa om startgas runt gummina först iallafall, tack för tipset! :tummenupp

Sen det där med oljan vet jag inte vart jag fick fyra liter från, måste ha blandat ihop med något annat, ska genast tappa ur lite. Kör du med helsyntetsolja? Sån där raceolja?
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Det är just det jag saknar också. Har mekat med förgasarna så mycket så jag bara är trött på det. Så riva toppen känns inge kul alls.

Läste din tråd på exup1000. Har du ställt ventilspelet? Om det är nere på noll på insug så kan det ju ge dessa bekymmer. När jag köpte min hoj hade vissa insugsventiler obefintligt spel.
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Nej jag har inte kollat på det. Men ventilerna tickar rätt friskt så det vore kanske ingen dum ide' . Vet inte om jag ska våga ge mig på det själv bara?
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Aha där ser man, kanske är insugsventilerna alltså, ska testa det du sa om startgas runt gummina först iallafall, tack för tipset! :tummenupp

Sen det där med oljan vet jag inte vart jag fick fyra liter från, måste ha blandat ihop med något annat, ska genast tappa ur lite. Kör du med helsyntetsolja? Sån där raceolja?


Jag kör med Ok/Q8's bästa MC olja. Helsyntetisk. Brukar normalt köra på Castrol men fick göra ett nödbyte i höstas.
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Nej jag har inte kollat på det. Men ventilerna tickar rätt friskt så det vore kanske ingen dum ide' . Vet inte om jag ska våga ge mig på det själv bara?

Rätt konstigt om de tickar för i normala fall blir de tystare med tiden eftersom spelet blir mindre. Hur som helst är det absolut värt att kolla upp.

Klart du fixar det själv! Har du manual? Annars tanka från t.ex repair manual club :)
Att bara mäta spelet är ingen konst. Ska du ha av kammarna för att justera får du vara noga med att lossa skruvarna på överfallen jämnt och att du tar av överfallen där ventilerna är stängda först.
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Jo jag har manualen. Har även kollat lite guider och så för det men det verkar vara så mycket skit runt om som ska lossas. Jag tycker min motor tickar mycket samt går orent, speciellt på låg och mellanregister. Eller kanske inte orent men rått på nåt vis, det är inte den fina mjuka gången som det var när jag köpte hojen.



Rätt konstigt om de tickar för i normala fall blir de tystare med tiden eftersom spelet blir mindre. Hur som helst är det absolut värt att kolla upp.

Klart du fixar det själv! Har du manual? Annars tanka från t.ex repair manual club :)
Att bara mäta spelet är ingen konst. Ska du ha av kammarna för att justera får du vara noga med att lossa skruvarna på överfallen jämnt och att du tar av överfallen där ventilerna är stängda först.
 
Gick med
20 Apr 2007
Ort
Halmstad (Ängelholm)
Hoj
YZF750r streetfighter, zx6r -01 Såld
Har ett ganska irriterande problem med min hoj, DEN STARTAR INTE! Har inte haft igång den på två år, för att jag plockade ner den och svetsade ramen bla, bla.... Eftersom jag hade av motorn så lämnades den in och gjordes ventiljustering på nu i september förra året och har precis haft inne förgasaren på rengöring.

Nu till problemet allting går runt och låter som det ska när jag trycker på starten, men den tänder inte, hostar till en gång men inte mer:( batteriet är helt nytt och tändstiften är tre år gamla men har ju inte används sen dess.

Vad kan problemet vara?
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Jo jag har manualen. Har även kollat lite guider och så för det men det verkar vara så mycket skit runt om som ska lossas. Jag tycker min motor tickar mycket samt går orent, speciellt på låg och mellanregister. Eller kanske inte orent men rått på nåt vis, det är inte den fina mjuka gången som det var när jag köpte hojen.

Utöver förgasarna som du redan haft av så är det bara tändspolarna och den svarta plattan som ska av vad jag kan minnas. Det är en barnlek!
Hade du bytt emulsionsrör i förgasarna? De kan mycket väl vara slitna. Har läst att de slits ännu mer om man kör med Dynojet.

Har ett ganska irriterande problem med min hoj, DEN STARTAR INTE! Har inte haft igång den på två år, för att jag plockade ner den och svetsade ramen bla, bla.... Eftersom jag hade av motorn så lämnades den in och gjordes ventiljustering på nu i september förra året och har precis haft inne förgasaren på rengöring.

Nu till problemet allting går runt och låter som det ska när jag trycker på starten, men den tänder inte, hostar till en gång men inte mer:( batteriet är helt nytt och tändstiften är tre år gamla men har ju inte används sen dess.

Vad kan problemet vara?

Börja med att hälla över den gamla bensinen i bilen, dränera förgasarna och häll i ny fräsh bensin. Spruta lite startgas/bromsrengöring i luftintaget. Det borde få den att morra :)
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Utöver förgasarna som du redan haft av så är det bara tändspolarna och den svarta plattan som ska av vad jag kan minnas. Det är en barnlek!
Hade du bytt emulsionsrör i förgasarna? De kan mycket väl vara slitna. Har läst att de slits ännu mer om man kör med Dynojet.

Jag har bytt hela förgasarbryggan till en som var helt original. Det hjälpte inte så jag monterade ett helt nytt dynojetkit. Jag ska kolla ventilspelen.


Angående att hojen inte startar så had ejag samma preoblem med med för några år sen, fick köra med startgas för att den skulle spotta igång och suga bensin.
 

jappsåkarn

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2011
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha YZF 750r -97
Besiktade min igår, fick ombesiktning pga. framlyktorna. :mad: Självklart skall jag inte blända någon i trafiken, det är ju helt rätt. Inga problem tänkte jag, bara att ställa in strålkastarna med dom två skruvarna där framme vid instrumentpanelen och justera väl framme vid bilprovningen på ombesiktningen.

Det första jag upptäcker när jag kommit hem är att en skruv fattas -det finns bara möjlighet att ställa in den ena lyktan. Försöker skruva ner den iallafall men det händer ingenting!? Riktade strålkastarna mot garagedörren men hur mycket jag än skruvar så händer inget. Några ideer? Antar jag måste lämna in den men det känns löjligt för en sån sak. :confused: Hade lysena på när jag skruvade, kan det ha varit det som var problemet? Måste strömmen vara av för att det ska gå att justera?
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top