Yamaha YZF750R

JonteB

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2008
Ort
Linköping
Hoj
Ingen....Föredettingar: Aprilia RSV Mille R -02, Yamaha YZF750R -94
Jaha nu har även jag köpt mig en YZF750R -94. Då det här är min förstahoj så är jag helt upprymd över fartresurserna :D

Om det är någon kille från växjö/linköping som känner på sig att han sålt sin hojj till en kille i mjölby för 2 månader sen får jättegärna höra av sig till mig då jag vill veta lite mer exakt vad som är gjort med hojjen. (den nämnda killen i mjölby visste inte mycket när jag köpte den av honom).

Den är gråsvart med lila fälgar och har gått 5,1k mil....den verkar inte dra ett uns olja och misstänker därför diverse renoveringar. (skulle vara jättekul om jag kunde få lite mer bakrundsfakta så jag kan köra utan oro för haverier :))

Mvh en lycklig 750r ägare :)
 

JonteB

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2008
Ort
Linköping
Hoj
Ingen....Föredettingar: Aprilia RSV Mille R -02, Yamaha YZF750R -94
När jag endå är igång och skriver....Vart hittar man ett dugligt slipon till rimlig peng? Orginal tycker jag förvisso är blankt och fint men det är dels åt helvete för stort och dels så låter det inte så mycket (högljudt är ju alltid häftigast :D)

Jag letar alltså efter ett mindre slipon, gärna begagnat men även tips på affärer mottages :)

PS. nu är jag slö och har inte sökt tillräckligt (skyller på tidpunkten på dygnet då detta skrevs :D)
 

Zam

jensen.nu:929
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Honda VTR SP-2, BMW R nineT
När jag endå är igång och skriver....Vart hittar man ett dugligt slipon till rimlig peng? Orginal tycker jag förvisso är blankt och fint men det är dels åt helvete för stort och dels så låter det inte så mycket (högljudt är ju alltid häftigast :D)

Jag letar alltså efter ett mindre slipon, gärna begagnat men även tips på affärer mottages :)

PS. nu är jag slö och har inte sökt tillräckligt (skyller på tidpunkten på dygnet då detta skrevs :D)
http://cgi.ebay.co.uk/SCORPION-RACE...em&pt=UK_Motorcycle_Parts&hash=item4cefddeb18

eller kanske ett billigt helsystem?
http://cgi.ebay.co.uk/YAMAHA-YZF750...em&pt=UK_Motorcycle_Parts&hash=item20b1118de7
 

JonteB

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2008
Ort
Linköping
Hoj
Ingen....Föredettingar: Aprilia RSV Mille R -02, Yamaha YZF750R -94
Jag såg faktiskt det där helsystemet när jag gjorde lite research...det fimpar alltså helt allt som har med Exup att göra. Det visste inte jag att man kunde göra :)....
Ja men det är alltså ebay och blocket som gäller (även fast utbudet kanske inte var imponerande stort :O).
Jag letar efter något kort och ovalt (som finns till samtliga nya sporthojar men bara på en enda sida jag hittat till våra :S).
Tack för svaren :)

Btw limez så hittade jag din mekskola på youtube häromdagen :D....mycket lärorikt! nu kan jag tillochmed fälla upp och ner stödet :D
 

farbror mumma

Medlem
Gick med
24 Apr 2004
Ort
VALLENTUNA
Hoj
Cbr600rr yzf750r
Jaha nu har även jag köpt mig en YZF750R -94. Då det här är min förstahoj så är jag helt upprymd över fartresurserna :D

Om det är någon kille från växjö/linköping som känner på sig att han sålt sin hojj till en kille i mjölby för 2 månader sen får jättegärna höra av sig till mig då jag vill veta lite mer exakt vad som är gjort med hojjen. (den nämnda killen i mjölby visste inte mycket när jag köpte den av honom).

Den är gråsvart med lila fälgar och har gått 5,1k mil....den verkar inte dra ett uns olja och misstänker därför diverse renoveringar. (skulle vara jättekul om jag kunde få lite mer bakrundsfakta så jag kan köra utan oro för haverier :))

Mvh en lycklig 750r ägare :)

Aha det var en yzf 750r det blev.:tummenupp Det är en perfekt hoj att bygga fighter av .snygg ram usb gaffel , snygg sving , sexkolvsok fram. Lägger upp en bild på polarens 750r som vi håller på att bygga fighter av.:)
 

Bifogat

  • DSC00153.jpg
    DSC00153.jpg
    228.4 KB · Visningar: 107

VW über alles

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2006
Ort
Norrbotten
Hoj
Yamaha FZR-600 ( 1990 )
Få tag i YZF-750 R/SP på PDF ????

Jag har ju Haynes rep-bok vilket är bibeln för oss på PDF om ngn saknar den.

Jaa TACK , Den vill jag ha !! :tummenupp


Finns ingenting å den länken ! :huvet

"Haynes Service & Repair Manual" is here once again:
http://sprend.com/download.jsp?fileid=226JA8U4jPC8gBCSa39p

Jag har även "Yamaha Parts Catalogue -94" (Hojens alla sprängskisser med partnummer) och Yamaha Sales brochyres 93-96 om någon vill ha...

Vill ha vill ha vill ha....
MEN inget finns på den angivna länken ! :huvet


Finns inget på den länken heller.... :huvet

Jag har Haynes i PDF format.

Jaa TACK !!



Någon som kan hjälpa mig få tag i ovanstående grejer ?


.
 

Zam

jensen.nu:929
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Honda VTR SP-2, BMW R nineT
Undrar om inte jag har kvar min Haynes bok till yzf750 någonstans. Är det nån som är intresserad så kan jag leta upp den. Jag nöjer mig med frakt och typ bensinpengar till närmaste postkontor, om jag nu hittar den.
 

VW über alles

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2006
Ort
Norrbotten
Hoj
Yamaha FZR-600 ( 1990 )
Skillnader mellan årsmodeller ??

Skiljer det något i detalj mellan årsmodellerna ?

Förbättringar / Förstärkningar / Elsystem / Växellåda / Motor / Fjädring osv.... :confused: :confused:


:hojcbr
 

JonteB

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2008
Ort
Linköping
Hoj
Ingen....Föredettingar: Aprilia RSV Mille R -02, Yamaha YZF750R -94
Det blev öhlinsdämpare bak på 95- tror jag. Någon mer som kan fylla på något? :)

Aha det var en yzf 750r det blev.:tummenupp Det är en perfekt hoj att bygga fighter av .snygg ram usb gaffel , snygg sving , sexkolvsok fram. Lägger upp en bild på polarens 750r som vi håller på att bygga fighter av.:)

Ja en 750r fick det bli....det var faktiskt ganska exakt så jag tänkte också, inga konstiga luftintag eller liknande i ramen och USD-gafflar vilket är rätt porrigt tycker jag. Sexkolvsoken tror jag inte man ska stirra sig blind på, verkar inte vara "top-notch", fast o andra sidan så kör jag som en riktig kärring :D , så jag märker ingenting av att de tydligen ska vara halvdana.
 
Last edited:

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Beklagar att jag fått felaktig information.
 

Az0nic

I live to ride
Gick med
22 Jun 2010
Ort
Halmstad
Hoj
Yamaha YZF750R -95 Yamaha YZF R1 -01
Tjena. Har nyligen lämnat in motorn på min yzf750r -95 för ventilrenovering, valde att montera bort motorn själv.
Nu när jag har fått tillbaka motorn och ska montera gaswire så stöter jag på ett problem, när man gasar åker inte gasen tillbaka pronto som den skall göra, utan den smyger tillbaka sakta en liten bit, och sen måste man tvinga tillbaka den sista biten, det verkar inte vara i förgasarna problemet sitter, för gasar man (på själva förgasarna) utan att ha wire i så går det som smort, även när jag drar wiren fram och tillbaka i höljet känns det som att den inte kärvar någonting.

Fick tips om att ta bort returwiren, vilket jag provade, men problemet kvarstår.

Tror ni jag måste byta wire/hölje + handtag eller har någon tips?

Har letat runt efter gashandtag och wire men hittar inte till yzf750r någonstans, vet någon om det är likadant på någon annan modell?
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Jag har samma probem med min gas. Det är lite jobbigt. Jag plockade av vajern och smorde upp den men det hjälpte inte.
 

Az0nic

I live to ride
Gick med
22 Jun 2010
Ort
Halmstad
Hoj
Yamaha YZF750R -95 Yamaha YZF R1 -01
Vet du om gashandtaget / wire är likvärdigt på någon annan modell?
Vad kan det kosta om man skulle beställa från yamaha måntro...?
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Det är säkert samma som på YZF1000, då dessa är i mångt och mycket lika som YZF750R. Tyvärr är det inget positivt då gaswiren till denna kostar 915:- på Lelles. Sjukt mycket pengar för en liten vajerjävel..

En ide kan annars vara att lämna in gaswiren till nån Moppe eller crossfirma som renoverar den elelr helt enkelt tillverkar en. Det brukar bara kosta nån hundring. Jag har tidigare testat att göra det själv på en RD350 men det höll inte då kopplingarna måste lödas med gassvets och inte en liten fjuttig lödkolv.

Jag fick en trevlig överraskning igår när jag mekade med hojen innan besiktning och helljuset valde det ytterst olämpliga tillfället att lägga av(trasig elkontroll). Fick lura mig igenom besiktningen med ljustutan. Tyvärr så hade även bakljuset och skyltbelysningen lagt av, antagligen som en följd av den trasig aelkontrollen men den snälla besiktningsmannen gav mig ett par timmars frist att fixa det hela. Så efter lite kabeldragning och lödning så har jag baklyse igen och en besiktigad hoj :)

Efter midsommar blir det till att Xenonkonvertera och koppla in båda framlysena samt att fixa gasvajern då.
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top