Yamaha YZF600R Thundercat sprypning

keann

Ny medlem
Gick med
27 Nov 2003
Hoj
Yamaha YZF600R
Yamaha YZF600R Thundercat strypning

Jag ska uppgradera hojen från 25KW till runt 76KW och undrar var strypningen sitter.
Är det en vanlig brick strypning eller är det flera olika strypningar?
Var sitter dom?

Tack på förhand

Last edited:
detta hittade jag när jag googlade:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?78943-Strypning-Thundercat-600R

kan ju vara mindra munstycke på din också och nån klippt kabel.
när du ändå är i området och pillar på förgasarna så kan du ju kolla in i insuget och se ifall det sitter nån bricka där. "throttel-stopp" är även vanligt, d.v.s. någon slags spärr som gör att du inte kan gasa fullt oftast i form av en skruv som spärrar rörelsen för att öppna spjällen/throttlarna helt.

MVH Phille

Så gott som alla strypta Yamaha sporthojar har brickor i insuget och en kabel till tändningen som ska jordas. Kabeln brukar hänga okopplad så man bara jordar den i chassiet. Munstycken i förgasare har jag inte hört talas om men det är ju lätt att kolla.
På jobbarkompisens XTZ var det bara en skruv som stoppade gasspjället från att gå runt. Superenkelt.

Phille, Killawife: kabeln som man ska jorda, exakt vad gör den? och hur kommer man åt den enklast?
Brickorna är väll bara att ta bort eller måste man ersätta dom med några andra brickor?
Funderar lite samma sak med munstyckena är det bara att ta bort dem eller måste man dit med några grövre munstycken? och var får man tag på dom?

Hadde en Kawa Ninja förrut och på den var det 4 skruvar till insuget och skruv till gasspjället, ganska enkelt.

MVH Simon

Phille, Killawife: kabeln som man ska jorda, exakt vad gör den? och hur kommer man åt den enklast?
Brickorna är väll bara att ta bort eller måste man ersätta dom med några andra brickor?
Funderar lite samma sak med munstyckena är det bara att ta bort dem eller måste man dit med några grövre munstycken? och var får man tag på dom?

Hadde en Kawa Ninja förrut och på den var det 4 skruvar till insuget och skruv till gasspjället, ganska enkelt.

MVH Simon

Har faktiskt aldrig sett den lösningen med en löst hängande kabel, men jag skulle tippa på att det är något med tändningen, t.ex. att den inte justerar tändningen som den ska med kabeln löst hängande.
Generellt sett så är det bara att ta bort brickorna ifrån insuget och gasa på. På vissa hojar har man även reglerat med andra munstycken, men det är rätt sällsynt såvitt jag vet. Men det klart, kör man annat luftfilter och/eller annat bolt/slip-on så kan en ombestyckning vara på sin plats så hojen inte går för snålt.

Skulle det vara så att du behöver nya munstycken så kan du få tag på dessa hos din lokala mc-handlare i princip eller på nätet. Det du behöver veta är vad för förgasare du har (står på förgasarna nånstans) och vilket munstycke som sitter i förgasaren just nu. Säg att orginal-förgasaren har storlek 150 på munstycket och du nu har 140, så är det bara att plocka ut munstycket och be om ett likadant munstycke fast 150 istället hos någon mc-verkstad :) Brukar inte kosta många riksdaler ett sånt där munstycke. Givetvis så måste du ha ett munstycke per förgasare om du nu har flera förgasare!

MVH Phille

Tack för svaret Phille.

Jag ska börja pilla på hojen nästa vecka, köpte hojen i slutet av sesongen ifjol och har bara hunnit köra den en gång.
Men jag tyckte att den kändes pigg för att vara 25KW, men ska givitvis kolla allt ändå. Ska ändå göra service på han och se så allt ser OK ut.

Vet ni var man kan få tag i Service manualen på internet att ladda hem till Thundercat?

MVH Simon

Tackar åter igen Phille! Satt och kollade på presis den på adlibris, kanon.
Ska sätta mig ner och bläddra igenom den och se om den ger mig några tips.

Hadde varit kul att höra från nån som verkligen har strypt av en Thundercat, han/hon har säkert några bra tips.
MVH Simon

Någon som vet var man kan få tag i ett EL(kabel)-Schema till Thundercatten?
Även sprängskisser hadde varit toppen.

MVH Simon

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey