Yamaha YZ80 projekt

Jag tycker du ska börja med att rengöra hela skiten, blir ju mycket trevligare både att meka med och att titta på :)
 
Lite uppdäjt!

Provade att sätta dit framfälgen på baknavet för att se hur det blev. Igentligen skulle det behövas en bredare fälg men eftersom detta är ett budgetbygge så får det nog duga som bakhjul (om ingen vill sponsra så klart:rolleyes:). Satte dit ett 120 däck men profilen blev så klart helt fel. Nu saknas det dock framhjul istället. :va

Har fått isär motorn också och kollat igenom den. Det var just växellådan som var det intressanta och den såg riktigt fin ut. Man blir lite imponerad eftersom det troligtvis är ett gäng ungar som misshandlat lådan. Kopplingskorgen har gropar från lamellerna men tänkte sätta dit en extra stållamell (heter det så?) så att lamellerna förskjuts lite. Vänster lageryta som ramlagret sitter runt på vevpartit har gått ner sig 5 hundradelar men det löser loctites cylindrska fastsättning. :mattias

Kolven är rätt tuktad och behöver bytas. Om det blir brotchning eller borrning återstår att se. Vevstaken är lite glapp så den måste bytas. Som packningsmaterial är det nån som har använt tidningspapper, inte konstigt att motorn läckte olja. :D

Bättre bilder kommer på motorgrejerna när dom är rengjorda ordentligt.
 

Bifogat

  • IMG_6557 (Medium).jpg
    IMG_6557 (Medium).jpg
    95.7 KB · Visningar: 119
  • IMG_6569 (Medium).jpg
    IMG_6569 (Medium).jpg
    84 KB · Visningar: 167
  • IMG_6567 (Medium).jpg
    IMG_6567 (Medium).jpg
    95.7 KB · Visningar: 89
  • IMG_6566 (Medium).jpg
    IMG_6566 (Medium).jpg
    84.5 KB · Visningar: 95
  • IMG_6564 (Medium).jpg
    IMG_6564 (Medium).jpg
    93.6 KB · Visningar: 94
  • IMG_6561 (Medium).jpg
    IMG_6561 (Medium).jpg
    85.6 KB · Visningar: 93
  • IMG_6560 (Medium).jpg
    IMG_6560 (Medium).jpg
    92.4 KB · Visningar: 100
  • IMG_6559 (Medium).jpg
    IMG_6559 (Medium).jpg
    66.5 KB · Visningar: 92
Last edited:
Ursäkta dom röriga bilderna men det är lite svårt att hålla städat på bara några kvadratmeter. :näsblod
 

Bifogat

  • IMG_86549 (Medium).jpg
    IMG_86549 (Medium).jpg
    95.5 KB · Visningar: 193
  • IMG_86551 (Medium).jpg
    IMG_86551 (Medium).jpg
    74.8 KB · Visningar: 169
  • IMG_6571 (Medium).jpg
    IMG_6571 (Medium).jpg
    86.4 KB · Visningar: 118
Har skaffat lite grejer till moppen nu. Framgaffeln jag fick tag på kommer jag troligtvis bara använda styrkronorna ifrån. Bakdämparen har jag bara lånat än så länge och kommer från en thundercat 600. Har provmonterat den och provgungat lite och den kändes riktigt bra så jag kommer troligtvis slå till på den. Inte dumt med både justerbar retur och komp. :) Som ni ser på bild 4 så är det väääldigt tight mellan bakdäck och sving... och då är ändå hjulet längst bak i svingen. :näsblod

Kanske inte ser mkt. ut för världen än så länge men blir hojen efter dom idéerna som snurrar i huvet så kan det nog bli bra till slut. :tungan
 

Bifogat

  • 6.jpg
    6.jpg
    72.6 KB · Visningar: 115
  • 5.jpg
    5.jpg
    74.5 KB · Visningar: 108
  • 4.jpg
    4.jpg
    78.2 KB · Visningar: 129
  • 3.jpg
    3.jpg
    109.5 KB · Visningar: 159
  • 2.jpg
    2.jpg
    106.4 KB · Visningar: 158
  • 1.jpg
    1.jpg
    80.6 KB · Visningar: 132
  • 7.jpg
    7.jpg
    95.6 KB · Visningar: 107
Har skaffat lite grejer till moppen nu. Framgaffeln jag fick tag på kommer jag troligtvis bara använda styrkronorna ifrån. Bakdämparen har jag bara lånat än så länge och kommer från en thundercat 600. Har provmonterat den och provgungat lite och den kändes riktigt bra så jag kommer troligtvis slå till på den. Inte dumt med både justerbar retur och komp. :) Som ni ser på bild 4 så är det väääldigt tight mellan bakdäck och sving... och då är ändå hjulet längst bak i svingen. :näsblod

Kanske inte ser mkt. ut för världen än så länge men blir hojen efter dom idéerna som snurrar i huvet så kan det nog bli bra till slut. :tungan

Du borde fixa nån slags lagring till nedre dämparfästet för annars kommer det ganska snabbt nöta upp hålet så att det blir glappt.
 
Du borde fixa nån slags lagring till nedre dämparfästet för annars kommer det ganska snabbt nöta upp hålet så att det blir glappt.

På bilderna har jag vänt svingen upp och ner bara för att det var smidigt för att prova. Igentligen sitter det länkage och grejer som kommer komma dit senare. Men tack för upplysningen.
 
Ligger du och vilar i julstöket?
Händer lite grann hela tiden. Nu har jag i princip ett rullande chassi men väntar bara på en beggad bromsskiva som jag har beställt. Vill få dit den innan jag lägger upp fler bilder så att man får en bättre helhetsbild av hur hojen kommer se ut.
 
Last edited:
Lånar tråden lite om det är funkis?
Jag har också startat ett mindre projekt, bygger på en rm80 -96a.
Har redan bytat till en låghjulssving men behöver gaffelben 640-700mm med en diameter på 35mm, fälgar 10"-12" samt bakdämpare 250mm-300mm.
Hojta gärna till om det är ngt ni kan sälja.

Lycka till med projektet trådstartarn! Vi fick min till at gå igår på punkterade däck, skräckupplevelse minst sagt...

Mvh, Jens D.
 
Lånar tråden lite om det är funkis?
Jag har också startat ett mindre projekt, bygger på en rm80 -96a.
Har redan bytat till en låghjulssving men behöver gaffelben 640-700mm med en diameter på 35mm, fälgar 10"-12" samt bakdämpare 250mm-300mm.
Hojta gärna till om det är ngt ni kan sälja.

Lycka till med projektet trådstartarn! Vi fick min till at gå igår på punkterade däck, skräckupplevelse minst sagt...

Mvh, Jens D.
Blev du ispererad av mitt bygge eller? :tungan

Låter som du kan skaffa alla grejer från en fiddy. Bakdämparna brukar ligga på runt 280 mm c-c. Där får du även tag på 10 och 12" hjul (satsa på 12 i så fall) och gafflarna brukar ligga mellan 600-700 mm. Kolla www.fiddy.se , där har du många bra länkar och en annonsdel mm. Släng gärna upp bilder på bygget, alltid skoj med inspiration.
 
Har skaffat lite grejer till moppen nu. Framgaffeln jag fick tag på kommer jag troligtvis bara använda styrkronorna ifrån. Bakdämparen har jag bara lånat än så länge och kommer från en thundercat 600. Har provmonterat den och provgungat lite och den kändes riktigt bra så jag kommer troligtvis slå till på den. Inte dumt med både justerbar retur och komp. :) Som ni ser på bild 4 så är det väääldigt tight mellan bakdäck och sving... och då är ändå hjulet längst bak i svingen. :näsblod

Kanske inte ser mkt. ut för världen än så länge men blir hojen efter dom idéerna som snurrar i huvet så kan det nog bli bra till slut. :tungan

Finns nog risk att däck kommer att nöta i då det blir lite snurr där..?
 
Blev du ispererad av mitt bygge eller? :tungan

Låter som du kan skaffa alla grejer från en fiddy. Bakdämparna brukar ligga på runt 280 mm c-c. Där får du även tag på 10 och 12" hjul (satsa på 12 i så fall) och gafflarna brukar ligga mellan 600-700 mm. Kolla www.fiddy.se , där har du många bra länkar och en annonsdel mm. Släng gärna upp bilder på bygget, alltid skoj med inspiration.

Jag blev faktiskt inspirerad av dig, men har helt klart haft tankar i de banorna tidigare. Dom flesta jag vet kör dock på nyare 65cc, bättre utgångsobjekt.

Jo, tanken är att norpa fiddydelar. Står och funderar på 12or eller 10or, körde 10" & slicks förra vintern med min gammla fiddy inomhus (ska gå på asfaltsbanor), greppade riktigt fint. Jag är mer för RR stilen med knäpucken som mätstock, vet inte hur långt ner jag kommer med 12".

Sedan har jag fått erbjudande om att köpa 10" bak samt 12" fram, vet dock inte hur det är på asfalten. Någon som har erfarenhet?

Mvh, Jens D.

EDIT: fellsttavning
 
Last edited:
Jag blev faktiskt inspirerad av dig, men har helt klart haft tankar i de banorna tidigare. Dom flesta jag vet kör dock på nyare 65cc, bättre utgångsobjekt.

Jo, tanken är att norpa fiddydelar. Står och funderar på 12or eller 10or, körde 10" & slicks förra vintern med min gammla fiddy inomhus (ska gå på asfaltsbanor), greppade riktigt fint. Jag är mer för RR stilen med knäpucken som mätstock, vet inte hur långt ner jag kommer med 12".

Sedan har jag fått erbjudande om att köpa 10" bak samt 12" fram, vet dock inte hur det är på asfalten. Någon som har erfarenhet?

Mvh, Jens D.

EDIT: fellsttavning
RR-stil med 12" borde inte va nå problem med riktiga däck. Vissa kör ju med knäskrap på stormotarder.

Ju mer du sänker hojen med småhjul å grejer destå tidigare skrapar fotpinnarna i. Vet inte hur stort problemet är eftersom hojen är så pass smal men vissa motardåkare flyttar t.o.m. upp fotpinnarna.

Tar du en gaffel och framhjul från en fiddy så blir crossen lägre jämfört mot fiddyn eftersom läget för kronorna på crossen sitter högre upp i föhållande till resten av hojen.

Sen kommer du få köra på mindre bakdrev för samma toppfart.

Kanske inte så vesäntlig info men iaf nått att tänka på. :tungan
 
Nyheter
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

Back
Top