Yamaha yz250f konstigt fel

HondaHasse

Ny medlem
Gick med
25 Dec 2014
Hoj
2006 Yamaha YZ250F
Hej!

Jag har en Yamaha yz250f troligtvis 2007 som tappar gnistan då och då. Problemet startade när efter jag tog bort ventilkåpan. Då flyttade jag undan kabelhärvor och drog ur tändhatten.

När jag för två veckor sedan körde på banan var den svårstartad. Förr startade den på första kicken men nu var den omöjlig. Fick ingång den och körde i ca 10 min och sen stendöd, ingen gnista. Men det roliga är att om man tar ur och sedan sätter på tändhatten kan den starta direkt men ibland kan det räcka att man tycker riktigt hårt på tändspolen/tändhatten. Då tycker jag ju att det borde vara något fel i tändspolen/tändhatten.

Vad tror ni om detta?

Last edited:
På tändspolen står det Denzo 129700-4740 J0474. Är det någon som vet om det är original eller om man kan översätta det till Yamahas egna tändspole om den inte är original? Eller om någon har en tändspole liggandes

Klipp av tändkabeln en cm o sätt tillbaka tändhatten först ett vanligt fel är glapp i tändhatten.

På nyare YZ250F är det ett känt fel att tändhatten poppar upp "av sig själv". Det finns t.o.m. en specialdesignad aluminiumplåt som ska hålla ner tändhatten. Felet brukar yttra sig som att den går på lägre varvtal, men inte på höga.

Steg ett är att kontrollera så att dräneringskanalen till tändstiftet inte är igensatt. Och säkerställa att man tryckt ner tändhatten hela vägen.

Nej inte klippa av..
Du skruvar av tändhatten o klipper av 1cm så du får ny tändkabeln att gänga in tändhatten i.. Det kan bli glapp när hojen är några år

Du menar att klippa av en cm på tändkabeln och sedan skarva ihop kablarna igen?

Går inte på denna. Det är kombinerad tändspol och tändhatt och då har den två tunna kablar son är lödda på stift.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti