Yamaha YZ250 är slö!

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Avgasporten (YPVS) brukar ha en lucka på höger sida av cylindern. Den brukar påverkas av en arm som öppnar porten allteftersom motorvarvet ökar. Om du skruvar bort den lilla kåpan och ser om det händer något när du varvar så borde ypvs:en funka. Sen gäller det att avgasporten är rätt inställd, den ska vara stängd på lågvarv och öppna när motorn varvar. Har själv kört 250 2-t med felställd avgasport och hojen var precis som du beskriver, normalstark i botten men inget klipp på topp. För att se om avgasporten lirar rätt kan du med avstängd motor kika in i utblåset på cylindern samtidigt som du lyfter i armen. Se sen till att avgasrör och annat är tätt.
 

Ingoberra

Leg Byfåne
Gick med
19 Jul 2003
Ort
Sandviken
Hoj
24 växlad Trek
En 91a tror jag inte har en fungerande ypvs såvida den inte är lagad eller renoverad nån gång.
 

jack1234zack

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2013
Ort
kungälv
Hoj
Yamaha YZ250 1991
Avgasporten (YPVS) brukar ha en lucka på höger sida av cylindern. Den brukar påverkas av en arm som öppnar porten allteftersom motorvarvet ökar. Om du skruvar bort den lilla kåpan och ser om det händer något när du varvar så borde ypvs:en funka. Sen gäller det att avgasporten är rätt inställd, den ska vara stängd på lågvarv och öppna när motorn varvar. Har själv kört 250 2-t med felställd avgasport och hojen var precis som du beskriver, normalstark i botten men inget klipp på topp. För att se om avgasporten lirar rätt kan du med avstängd motor kika in i utblåset på cylindern samtidigt som du lyfter i armen. Se sen till att avgasrör och annat är tätt.

okej då är det ju nästan sol klart att det Är YPVS EN som krånglar när jag kickar så händer det inte något med den har skälv kollat innanför den luckan allt är hopklibbat med kål svart olja så när jag varvar så ska den öppna sig då fungerar den ?
 

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Ja armen styrs av en centrifugalgrunka nere i motorn och öppnar ypvs:en vid högvarv. Finns många olika konstruktioner på avgasportar men de Yamaha som jag skruvat på har varit ganska enkla att förstå sig på. Skulle inte armen lyfta som den ska kan det också vara fel på centrifugalgrunkan nere i motorn.
 

jack1234zack

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2013
Ort
kungälv
Hoj
Yamaha YZ250 1991
Ja armen styrs av en centrifugalgrunka nere i motorn och öppnar ypvs:en vid högvarv. Finns många olika konstruktioner på avgasportar men de Yamaha som jag skruvat på har varit ganska enkla att förstå sig på. Skulle inte armen lyfta som den ska kan det också vara fel på centrifugalgrunkan nere i motorn.

okej tack fan! jag tror jag inte jag kommer skruva isär motorn något våldsamt och inspektera. det här är min första cross och den första motorn jag har skruvat på. Men jag vet ganska mycket en då måste jag skruva isär hela motorn för att komma åt centrifugalgrunkan ? eller räcker det med kåpan över koplingkorgen och alla drev?,.,.,. är det farligt för motorn att köra med den trasig?
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
njea ja ganska lätt är det att kicka men jag vill inte byta kolven hällts pga för inte ut motorn ur ramen den sitter fast i svingen där bak på något sätt och cylinder går inte att ta bort för ramen går emot när jag ska lyfta av cylindern. men bara jag får av motorn så ska jag nog byta kolven kolven har 2 missfärgningar på sig ser nästan ut som brännmärken
Du behöver inte ta ur motorn ur ramen för att byta kolv.
 

FjordHunter

Adventurer
Gick med
4 Mar 2010
Ort
Sundsvall
Hoj
XTZ750 -97, RMX250 -99, XS750 -77 Caféracer
Reedventilen är väll den dära som sitter i insuget ? Den ser inte ut att vara några fel på
Ja precis. Läpparna stänger alltså helt? Annars kan du testa att vända på dom. Jag har för övrigt väldigt svårt att tro att du inte ska kunna lyfta ur cylindern med motorn i ramen. Det är inte så att du har försökt lyfta ur den med toppen kvar på cylindern? Då kan det vara omöjligt så ta av toppen först.
 

jack1234zack

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2013
Ort
kungälv
Hoj
Yamaha YZ250 1991
Ja precis. Läpparna stänger alltså helt? Annars kan du testa att vända på dom. Jag har för övrigt väldigt svårt att tro att du inte ska kunna lyfta ur cylindern med motorn i ramen. Det är inte så att du har försökt lyfta ur den med toppen kvar på cylindern? Då kan det vara omöjligt så ta av toppen först.

Stort misstag av mig tog inte av toppen men dom där läpparna vet vilka du menar tror jag ska dom vara stängde hela tiden eller hur fungerar dom?,.,.,. nåja det ända jag oroar mig för stort är det där med ypvs.en jag har studerat armen och lyft den manuellt och det går bra och den har inte gått av har läst någon annan som har en yz125a och har samma problem och alla rekommenderade att laga det eller köra med den öppen konstant. Men hur får man den öppen konstant? så fort man släpper armen så fjädrar den ju bara till baka. ;(
 

tobbeblårök

MCHK-Racing på sporthoj (moderator)
Gick med
14 Dec 2011
Ort
örebro
Hoj
suzuki RGV 250 pepsi
jag kan ha en bättre begagnad ypvs ventil till en yz250. Skulle de glappa upp i mittenskarven går de nästan aldrig att få helt okey igen. Den jag har är i bra skick. Jag sänder dig en bild senare.
 

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Om man tar bort avgasporten helt kommer utblåset alltid vara helt öppet vilket kommer att ge hojen ett svårkört effektregister. Svag botten och stark på topp, precis som de tidiga 80-talscrossarna som saknade avgasport. Om det är fel på centrifugalgrunkan nere i motorn räcker det att tömma ut kylarvätskan, ta bort avgasrör, kick mm och öppna höger kopplingskåpa. Jag skulle nog gissa på att det är själva porten i utblåset som inte är rättställd. Starta och se om armen rör sig, gör den det är det bara att ta bort avgasröret och kolla in i utblåset hur det rör sig där (med stängd motor) :brinnerup Finns säkert flera lägen som gör att man kan justera armen att öppna olika tidigt.
 

jack1234zack

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2013
Ort
kungälv
Hoj
Yamaha YZ250 1991
Om man tar bort avgasporten helt kommer utblåset alltid vara helt öppet vilket kommer att ge hojen ett svårkört effektregister. Svag botten och stark på topp, precis som de tidiga 80-talscrossarna som saknade avgasport. Om det är fel på centrifugalgrunkan nere i motorn räcker det att tömma ut kylarvätskan, ta bort avgasrör, kick mm och öppna höger kopplingskåpa. Jag skulle nog gissa på att det är själva porten i utblåset som inte är rättställd. Starta och se om armen rör sig, gör den det är det bara att ta bort avgasröret och kolla in i utblåset hur det rör sig där (med stängd motor) :brinnerup Finns säkert flera lägen som gör att man kan justera armen att öppna olika tidigt.

okej tack! ska ta bort kåpan och kolla i motorn om jag ser något konstigt. om jag stänger av motorn och tar bort avgasröret och drar i armen manuellt ska något röra sig i utblåset då ?
 
Last edited:

jack1234zack

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2013
Ort
kungälv
Hoj
Yamaha YZ250 1991
jag kan ha en bättre begagnad ypvs ventil till en yz250. Skulle de glappa upp i mittenskarven går de nästan aldrig att få helt okey igen. Den jag har är i bra skick. Jag sänder dig en bild senare.

Det glappar inte i mittenskruven tror jag men jag ska försöka att laga/ inspektera felet först. Tack
 

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Här är en video hur den rör sig om jag drar i den manuellt http://www.youtube.com/watch?v=_hhee5e4pKI&feature=youtu.be

På filmen ser allt ut att lira rätt. Prova nu att montera avgasröret och starta för att se om armen rör sig efter varvtalet. Om den gör det funkar avgasporten nog. Ser ganska kletigt ut runt motorn, en 2-takt är väldigt känslig när det gäller avgassidan. Se till att avgasröret är tätt och inte allt för buckligt.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Det går utmärkt att plocka ur ventilen tillfälligt (alltså den delen som går in i avgasknalen) och se om den går bättre på topp, för att lokalisera problemet så vet man om den behöver åtgärdas.
Däremot ser ju kolven ut att ha stora märken i sig igenom avgasporten iaf?
Skulle absolut ta och göra ett komptest.

Eddit: börja med att tvätta upp allt dock....
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
njea ja ganska lätt är det att kicka men jag vill inte byta kolven hällts pga för inte ut motorn ur ramen den sitter fast i svingen där bak på något sätt och cylinder går inte att ta bort för ramen går emot när jag ska lyfta av cylindern. men bara jag får av motorn så ska jag nog byta kolven kolven har 2 missfärgningar på sig ser nästan ut som brännmärken

Eller så skruvar man bort ALU.fästet som sitter mellan toppen och ramen trollet! :fakta

sitter med fästet är i 2 delar och sitter med 3 genomgående bultar 2 i ramen och 1 i toppen...
 
Last edited:
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top