Yamaha YZ250 är slö!

har tagigt ut kolven nu och kollat på den och det var sprickor i kolven det såg ut att vara helt totalt brännskadad ser ut nästan ut som den är många många år gammal men veven och cyllen och vevpartiet såg ut att vara bra ingen glapp eller liknande

jag har ingen aning om denna kolv passar till din YZ.
men om du letar på kolvtoppen finns det märken som talar om det är rätt storlek.
http://www.ebay.com/itm/Yamaha-YZ25...Parts_Accessories&hash=item5d36dd23c9&vxp=mtr

kolv toppen ? :O den är helt svart så där tror jag ju inte jag hittar något.
Men vilken tror du jag ska ha? av domma mellan b eller c men jag är osäker
A-kolv rekommenderas för nya cylindrar.
B-kolv rekommenderas för använda cylindrar.
C-kolv rekommenderas för mer använda cylindrar.
D-kolv rekommenderas för mer slitna cylindrar.
Jag kollade på flashback och dom sa att det skulle finnas en inristad bokstav i cyllen för att den slits inte jämt hela vägen så det går inte att bara köpa en större kolv och köra på. Så om man sätter i en c kolv i en a cylinder så går det åt helvette efter som c kolven är större en a kolven. Så skrev dom på flashback men jag hittar inte någon inristad bokstav eller någon det ända jag hittar i märkesväg är detta 4DA00 249CM 3
249CM 3

okey, de som pratar om A-D kolvar tror du har ett cylinderlopp av NICASIL och de har rätt i sitt resonemang, det kan skilja hundradelar av en mm mellan storlekarna.Men kolven jag visade dig från EBAY är för cylinderlopp som går att borra. Den är 0,5 mm större än orginalkolven. Kolvtoppen är sotig, svart, men det går att putsa bort, med svinto eller ett fint slip-papper. Under sotet kan det finnas en markering.
Du får ta reda på om din cylinder har nicasil cylinderlopp eller ett i järn som går att borra. (Järn är magnetiskt)
Först när du vet exakt vilken kolv du ska beställer du om du tycker det är värt priset.
Är den här länken rätt för din årsmodell?
http://www.cmsnl.com/yamaha-yz250d1-competition-1992_model9919/partslist/

okey, de som pratar om A-D kolvar tror du har ett cylinderlopp av NICASIL och de har rätt i sitt resonemang, det kan skilja hundradelar av en mm mellan storlekarna.Men kolven jag visade dig från EBAY är för cylinderlopp som går att borra. Den är 0,5 mm större än orginalkolven. Kolvtoppen är sotig, svart, men det går att putsa bort, med svinto eller ett fint slip-papper. Under sotet kan det finnas en markering.
Du får ta reda på om din cylinder har nicasil cylinderlopp eller ett i järn som går att borra. (Järn är magnetiskt)
Först när du vet exakt vilken kolv du ska beställer du om du tycker det är värt priset.
Är den här länken rätt för din årsmodell?
http://www.cmsnl.com/yamaha-yz250d1-competition-1992_model9919/partslist/

Den länken är inte rätt tror jag jag har en 1991 och på länken så stod det 1992 så det är nog fel, men kan jag sätta en magnet i cylinderloppet för att kolla om det är järn efter som det är magnetiskt ?

Ja precis. Läpparna stänger alltså helt? Annars kan du testa att vända på dom. Jag har för övrigt väldigt svårt att tro att du inte ska kunna lyfta ur cylindern med motorn i ramen. Det är inte så att du har försökt lyfta ur den med toppen kvar på cylindern? Då kan det vara omöjligt så ta av toppen först.

Tack för länken! Men ska jag köpa en ny A kolv eller ska jag gå upp en storlek till en b kolv ?

en mekanisk verkstad kan avgöra med ett mätverkyg om du kan använda B kolv. Om du bara köper ny kolv utan att mäta skulle jag använda samma storlek på kolv, dvs A. I nedanstående länk visar säljarna att flera alternativ finns, dvs för borrade cylindrar. Om du har råd och tycker att det är värt det, kosta på dig att borra cylindern med en större kolv. Men rådfråga en verkstad före, för att hämta in proffskunskap om kostnaden, Här finns olika förslag på kolvar, både med ringar och utan. Välj förstås ett paket med ringar!
http://www.ebay.com/sch/i.html?_sacat=0&_from=R40&_nkw=piston+yamaha+yz+250+1991&_sop=15
En cross cykel från -91 har inte särskilt högt värde, utan ta ställning till om det är värt de tusenlappar som du börjar lägga ut. En liknande hoj finns på blocket för dryga 5000.-

en mekanisk verkstad kan avgöra med ett mätverkyg om du kan använda B kolv. Om du bara köper ny kolv utan att mäta skulle jag använda samma storlek på kolv, dvs A. I nedanstående länk visar säljarna att flera alternativ finns, dvs för borrade cylindrar. Om du har råd och tycker att det är värt det, kosta på dig att borra cylindern med en större kolv. Men rådfråga en verkstad före, för att hämta in proffskunskap om kostnaden, Här finns olika förslag på kolvar, både med ringar och utan. Välj förstås ett paket
med ringar!

http://www.ebay.com/sch/i.html?_sacat=0&_from=R40&_nkw=piston+yamaha+yz+250+1991&_sop=15
En cross cykel från -91 har inte särskilt högt värde, utan ta ställning till om det är värt de tusenlappar som du börjar lägga ut. En liknande hoj finns på blocket för dryga 5000.-

Tack för bra svar du har varigt till stor hjälp när det gäller kolven och cyllen. Jag ska försöka att lägga ut så lite som möjligt på den men måste det bytas så måste det. Detta är min första cross har aldrig skruvat på motorer innan. Den va i riktigt dåligt skick det va avdragna och rundade skruvar överallt saknades skruvar lite här och där vissa saker satt löst och mycket vibrerade och va löst. Okey jag satsar på en A kolv och hoppas på det bästa jag tror inte jag kan lämna in den på borrning eller liknande har inte ett guld förråd direkt snarare tvärt om. Just nu har jag monterat ner allt förutom motorn ska försöka att uppdatera tråden till våren hur den fungerar.

hej
jag hittade en serie bilder på renoveringen av en YZ250 motor. Det är många bra tips om vad du bör tänka på under renoveringen:
http://www.dirtrider.com/features/two-stroke-rebuild/

Tack för den länken. Den kommer jag ha nytta av. Men jag upptäckte att på cylindern så är det märkning C men i cylindern satt det en A kolv nu är jag helt bakom flötet ska jag köpa en A kolv som satt i från början eller en C kolv som märkningen visar http://forumbilder.se/CFS0B/c-ma

Om motorn är begagnad finns det inga garantier att det sitter rätt kolv i.
I normala fall sätter man bara A kolv i en helt ny cylinder och byter till B vid nästa byte. Men det kan variera från fabrikat till fabrikat också.
Den enda säkra metoden är att Mäta cylindern och räkna ut vilken kolv du ska ha. För stort kolvspel förkortar radikalt livslängden och för litet spel ökar risken för "Kallnypning" Alltså kolven blir för fort varm i en kall cylinder.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman