Yamaha YZ250 är slö!

jack1234zack

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2013
Hoj
Yamaha YZ250 1991
Hej mi yamaha yz250 1991 är slö som jag vet inte vad den toppar absolut max! 80 km/H men det är omöjligt tex att få den att stegra/ upp på bakhjulet. om jag kör iväg så spinner den lätt om man gasar på men omöjligt att stegra har försökt i en uppförsbacke på asfalt la i ettans växel och rykte med all min kraft och gasade till jag kanske kom 1/2 dm upp har provat med olika växlar och alla möjliga varvtal och hastigheter. han kollat motorn lite kolven vevpartiet och vevstaken ser mycket bra ut. lika så i motorn drev och växlar ser bra ut lamellerna är lite slitna men ser ok ut. körde min brors pw80 den gick upp på bak hjulet på 1ans deräkt på vanlig grus väg min inte min yamaha yz250cc omöjligt att stegra med den stöt dämparna bak och fram är lätta och lite slöa dom med men det ska väll inte ha någon betydelse. Men har någon någon ide vad jag ska göra/ laga om något är trasigt förr att få den lite pigg och rapp. ljud dämparen är kass och läcker men den ska väll vara lika start för det. uppskattar svar och ursäkta om jag gjorde något fel första gången jag postar något i det här forumet

Kan inge om dom modellerna men är det fyr eller två-takt till att börja med?

Kolla upp vad det ska vara för kompression på den och gör ett komptest. Läckande ljuddämpare på en 2takt är inte bra för effekten. Är det andra skador på avgassystemet så få det svetsat. Lite kan de läcka i kröken mot cylindern brukar vara en o-ring där. Tvätta luftfiltret och förgasaren.

Säker på att den inte slirar på kopplingen??
En yz250 ska inte gå att hålla ner första växlarna om det finns fäste. Och är den så pass slut att den inte ens orkar det så skulle den knappast starta.

Ett helt igensotat avgasrör gör den tokslö. Egen erfarenhet.

Kolla upp vad det ska vara för kompression på den och gör ett komptest. Läckande ljuddämpare på en 2takt är inte bra för effekten. Är det andra skador på avgassystemet så få det svetsat. Lite kan de läcka i kröken mot cylindern brukar vara en o-ring där. Tvätta luftfiltret och förgasaren.

avgasröret läcker vid cylindern där det sätter ihop finns ingen o ring kvar där så det kommer ut en lite halv svart sörja som rinner ner längst med motorn

Säker på att den inte slirar på kopplingen??
En yz250 ska inte gå att hålla ner första växlarna om det finns fäste. Och är den så pass slut att den inte ens orkar det så skulle den knappast starta.

Jag tror inte den slirar har kört med 3 olika oljor lika dan med alla.

okej jag ska fixa avgas systemet läckage byta luft filter göra rent förgasaren med bensin sota ut avgas röret och byta lamellerna ska ska jag nog få fart på den :rolleyes: jag ska även fixa vattenpumpen kommer in vatten i oljan. just nu är hela maskinen nedmonterad och ska målas om och fixa med motorn. även cylindern ser fin ut invändigt. Men hur vet man om man behöver byta cylinder fots packningen ? märker man det på något sätt? jag ska även svetsa ramen av på ett ställe för att den har gått av och fixa läkande kylare

okej jag ska fixa avgas systemet läckage byta luft filter göra rent förgasaren med bensin sota ut avgas röret och byta lamellerna ska ska jag nog få fart på den :rolleyes: jag ska även fixa vattenpumpen kommer in vatten i oljan. just nu är hela maskinen nedmonterad och ska målas om och fixa med motorn. även cylindern ser fin ut invändigt. Men hur vet man om man behöver byta cylinder fots packningen ? märker man det på något sätt? jag ska även svetsa ramen av på ett ställe för att den har gått av och fixa läkande kylare

Är den hel så funkar det med packningsklister på båda sidor- fast plockar du ner motorn så byt alla packningar

Hur ser kolven ut? Sot under kolvringarna? Är det nicasil cylinder så håller den mycket länge men kanske dags att köpa Överdimensions kolv. Då måste du få cylindern uppmätt på någon motorfirma för att få det bekräftat.

...är den väldigt lätt att kicka?
Det låter som det har varit dags väldigt länge att byta kolv/ringar...

/J

Tror att det är fel på "the flux capacitor" eller eventuellt så kör du på diesel. Uppförsbacke på asfalt btw? Motardbana eller..

Alltså, är man osäker på om den slirar eller inte behöver man boka tid till hörselundersökning, är man hörselskadad ber jag om ursäkt och rekommenderar att man frågar en hörande polare.

Hur ser kolven ut? Sot under kolvringarna? Är det nicasil cylinder så håller den mycket länge men kanske dags att köpa Överdimensions kolv. Då måste du få cylindern uppmätt på någon motorfirma för att få det bekräftat.
kolven ser bra ut inte något sot uppe på den alls knappt och kolv ringarna ser bra och fina ut inga missfärgningar eller liknande på ringarna

...är den väldigt lätt att kicka?
Det låter som det har varit dags väldigt länge att byta kolv/ringar...

/J

njea ja ganska lätt är det att kicka men jag vill inte byta kolven hällts pga för inte ut motorn ur ramen den sitter fast i svingen där bak på något sätt och cylinder går inte att ta bort för ramen går emot när jag ska lyfta av cylindern. men bara jag får av motorn så ska jag nog byta kolven kolven har 2 missfärgningar på sig ser nästan ut som brännmärken

Är det en sån där YPVS ventil på den?
Hade en likadan en gång och den gick precis som du beskriver.
Fixade ventilen och den gick som ett skott.
Kolla att den öppnar och stänger som den ska.

Är det en sån där YPVS ventil på den?
Hade en likadan en gång och den gick precis som du beskriver.
Fixade ventilen och den gick som ett skott.
Kolla att den öppnar och stänger som den ska.

ja jag tror det finns det på den men jag vet inte riktigt vad YPVS ventiler är för något eller vad dom gör eller vart dom sitter hur vet man om du öppnar och stänger rätt hur lagar man det ifall det är fel på dem ?

EDIT efter snabb google sökning jag den har en YPVS ventil som sitter på cylindern ? hur lagar man den/kontrollerar om den är trasig eller öppnar och stänger fel

edit igen nu vet jag vart den sitter lite halvt vad den har för funktion men hur kontrollerar man om den är trasig eller hur ska den öppna/stänga

Last edited:
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...