Yamaha YZ 426 F funderingar och problem.

Zacoo

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2012
Ort
Norrköping
Hoj
Yamaha yz426f -01
Hejsan, är ny här på forumet så kan börja med att presentera mig, ´jag heter Robert bor iÖstergötland, 19år ,

Har precis köpt mig en yamaha 426, det var ett skramlande ljud i motorn när jag var och tittade på den men köpte den endå,

Jag tog hem den bytte kamkedja och kolv, Jag tänkte att det var kamkedjan som skramlade, Men när jag hade lyft bort cylidern och de så kände jag på balansaxeln, och den glappade en aning, så det var ju det som skramlade,

Någon som vart med om liknande? kollade lite på sprängskisser och på dem ser det ut som om det skulle finnas en bricka med ett knap på som man kan byta ifrån kopplings sidan, Någon som vart med om detta?

Sen nästa Problem, jag satte ihop motorn igen, nollade motorn stälde in kammarna efter markeringarna, men sen när allt var klart så var det dåligt med komp i motorn, den orkade knappt dra sig själv, Jag tänkte att det kanske var en kolvring som gått sönder, så rev ner motorn igen, men allt såg jätte fint ut Cylinder,Kolv m.m,
Så satte ihop igen nollade kammarna men samma problem,
Satt där och funderade och kollade på kammarna, Kom fram till att markeringarna inte kan stämma för att när kolven är i topp så har precis insugskammen stängt och avgaskammen öppnar när kolven är på väg ner,
Ja i allafall markeringarna värkar vara helt fel, så ställde dem lite "fel" och satte ihop,

Crossen startade och gick bra, men inte som den ska D.v.s den var lite slöare än orginal, så tänkte fråga om någon av er här har varit med om samma? och hur man isåfall löser detta. kan man ställa kammarna endå på något sätt? mvh /Robert
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Skaffa en verkstadshandbok. Där står allt beskrivet hur man går till väga när man både skruvar isär och plockar ihop motorn. Detta är ett måste att ha när man skruvar med motorer, så länge man inte har rivit ett par sådana innan. Momentnyckel är också en stark rekommendation om du nu inte har en.

Hur som helst, googla "workshop manual" för din modell ;)
 

Kebbekustom

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2009
Ort
Örnsköldsvik / köpmanholmen
Hoj
Yamaha MT-01 -05
känns den slöare än innan måste ju nån av kammarna fortfarande stå nått kugg fel..när kamkedjan sträcks kan drevena förskjutas åt ena eller andra hållet....om du nollar motorn bör du ju se hur kammarna står?
 

mugge

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Aug 2008
Ort
linköping
Hoj
gsx 1100
hur känns vevstaken ? antar att du har monterat rätt med nya packningar oav ?
 

Zacoo

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2012
Ort
Norrköping
Hoj
Yamaha yz426f -01
Jo, jag har monterat allt som det ska efter anvisningar, vevstaken kändes bra glappade inget,
 

soder8605

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2009
Ort
finspång
Hoj
sv1000-04
Kamkejda

Hej när du bytte kedjan bytte du även dreven då annars är risken att det blir fel med ny kedja mot gamla drev kollegan hade likande bekymmer en gång.
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top