Yamaha XTZ750 Super Ténéré

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Det hjälper ju att han har x antal hektar ängsmark att bröta runt på också.
Är all mark hans? Jag tycker han borde anlägga en riktig hojslinga runt ägorna. Ser läbbigt ut när han kör på skrå nedför grässlänterna, man bara väntar på framhjulssläppet...
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Vad har ni för åsikter om denna drömhoj? Jag har kommit fram till att jag villhöver en xtz750. Med originalmotorn, inte 850 (ja den har också förgasare) eller 900. Förgasare, så läckert ju. Analog PowerCommander i munstyckslådan.

Den är tung naturligtvis.
Trött med sina 69 hästar, eller?
Vridet ligger högt upp i registret.
Måste varvas, är det så och hur är den runt 1500-2500 varv. Inte tdm900ans bästa gren på högre växlar.
Stort steg mellan låg etta och hög tvåa, är det så illa?
Klonkig tvåa eller alla växlar?
Vibrationer?
Långa dagsetapper eller outhärdlig efter 30 mil?
Bromsar, duger dom?
Oljeförbrukning, hög på 850 sägs det.
Kända fel? Kopplingskorgen?
Irriterande grejer som stör?

Körställning beror ju på hur man är konstruerad. Jag är 189 och sitter bra på min TDM.
Jag har inte provsuttit någon xtz750, knappt sett någon i verkligheten.
Finns det någon till salu?
 

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Ort
Inland
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
Bromsarna är skit. Rejält underdimensionerade.
Men det går ju att lösa genom konvertering till större.

Tycker inte man måste varva så grönjäkligt, utan tar man den för vad den är så är det en väldigt sympatisk kompis.
Längsta sittningen i en stöt för egen del är 23 mil, sen var jag tvungen att tanka.
Plastdelar börjar bli svåra nu, med tanke på att det börjar bli sprött som sitter på.
Annars så är ju förgasarna en källa till bekymmer för många. Men byt emulsionsrör och gör en översyn då och då så lär det hålla rätt ok.

Jag gillar den väldigt mycket och har använt min till lite allt möjligt.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag hade en XTZ750 ett tag och tyckte att motorkaraktären var "uppochner". Kör jag på löst underlag vill jag ha knuff i botten och inte behöva blåköra för att maskinen ska reagera.
Säger jag och har en tvåtaktare för enduro...
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Bromsarna är skit. Rejält underdimensionerade.
Men det går ju att lösa genom konvertering till större.

Tycker inte man måste varva så grönjäkligt, utan tar man den för vad den är så är det en väldigt sympatisk kompis.
Längsta sittningen i en stöt för egen del är 23 mil, sen var jag tvungen att tanka.
Plastdelar börjar bli svåra nu, med tanke på att det börjar bli sprött som sitter på.
Annars så är ju förgasarna en källa till bekymmer för många. Men byt emulsionsrör och gör en översyn då och då så lär det hålla rätt ok.

Jag gillar den väldigt mycket och har använt min till lite allt möjligt.
Tack för svar! Kul att du gillar den.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Kort sammanfattning:

Fint ljud som fan.
Törstig som en kamel, uppåt litern om man kör hårt (har jag hört).
Bra drag för sin tid, gör nog närapå 200 knyck och lämnar Honda AT bakom sig i ett grusmoln.
En ikon designmässigt, mer klassiker blir det faktiskt inte.
Äkta Yamahakvalitet inifrån och ut.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Kort sammanfattning:

Fint ljud som fan.
Törstig som en kamel, uppåt litern om man kör hårt (har jag hört).
Bra drag för sin tid, gör nog närapå 200 knyck och lämnar Honda AT bakom sig i ett grusmoln.
En ikon designmässigt, mer klassiker blir det faktiskt inte.
Äkta Yamahakvalitet inifrån och ut.
Törstig låter tråkigt. Får kolla några tester. Stod 0,6 i någon spec som en snitt siffra.
Det beror väl lite på däck och om man gasar hårt på mjuka och blöta grusvägar. Å andra sidan får man valuta för bensinpengarna då. Hårdare grusvägar, moderat gasande och 50/50 däck som håller lite längre på asfalt.

Tack för svar!
 

mzkjelle660

Sporthojsnörd
Gick med
10 Dec 2019
Ort
Falun
Hoj
08 Yamaha Wr250R, 04 Bmw f650 Dakar , HL500
Chassit är rent ut sagt besvärande undermåligt. På tjälskottsvägar behöver man hela körbanan då hojen inte alltid går där man styr och flyttar sig i sidled vid möte med lastbil. Märks inte så mycket på grusvägar. Cykelpump till framgaffel är största boven till problemet med väghållningen, hjälpte inte med progressiva fjädrar. Jag lade ut annons på min direkt efter jag provkört en BMW 800 gs.


Skickat från min iPad med Tapatalk
 

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Ort
Inland
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
Sen att den bara kostar 800:- ungefär per år i helförsäkring inkl XL-tillägget hos Svedea gör att den inte spelar så stor roll om den knuffas ner till tredjehoj.
Min har varit lite sjuk i motorn men med lite ventilkärlek så tror jag att den börjar få ordning på sig.
Jo just det ja, chassi! Kika efter sprickor på ramen som går ner bakom motorn. Har sett att det behövts förstärkas hos vissa.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Postade denna video i en annan tråd tidigare.
Gammalt är coolt, men nytt är oftast bättre.

Jo jag såg den. Folk har olika åsikter beroende på om de fortfarande äger den, om de bytte mot något bättre eller om de har en youtube-kanal. Helt ok. Det var därför jag frågade här. Läste några tester och provkörningar från 80-90-talet då modellen var ny.
Jag förstår att det kommit bättre hojar sedan dess och att åsikterna ändrats sedan dess. Men 0,64 i 120 gäller fortfarande i stort sett.
Jag vill inte lägga pengarna på en 1-3 år gammal hoj även om den är bättre. Jag har andra hojar att lufta också. Ingen av dessa är bäst på något men jag gillar dom och dom duger till olika användningsområden.

Så jag får vänta till jag ser priser, testa körställning och om mina Oxtar i storlek 46 går att växla med. Det ska vara trångt säger en del.

Bra svar här. Tack alla. :)
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jo jag såg den. Folk har olika åsikter beroende på om de fortfarande äger den, om de bytte mot något bättre eller om de har en youtube-kanal. Helt ok. Det var därför jag frågade här. Läste några tester och provkörningar från 80-90-talet då modellen var ny.
Jag förstår att det kommit bättre hojar sedan dess och att åsikterna ändrats sedan dess. Men 0,64 i 120 gäller fortfarande i stort sett.
Jag vill inte lägga pengarna på en 1-3 år gammal hoj även om den är bättre. Jag har andra hojar att lufta också. Ingen av dessa är bäst på något men jag gillar dom och dom duger till olika användningsområden.

Så jag får vänta till jag ser priser, testa körställning och om mina Oxtar i storlek 46 går att växla med. Det ska vara trångt säger en del.

Bra svar här. Tack alla. :)
Gillar gammalt jag med, mest för att jag kan äga flera hojar som samma summa som en ny.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Super Teneren är en stilikon.
Den är så makalöst snygg i sin förstautgåva, färgsatt som hommage till de två mest framgångsrika Dakarteamen just då: Yamaha Scout (Chesterfield) och Yamaha-Sonauto (Gauloises).

Just -89an är den enda åtråvärda modellen, som dessutom har svartlackerade fälgbanor!

Ingen teknisk utveckling skedde efter presentationen. Det var bara färgschemorna som blev fulare och fulare.
Metallic, lila pearl, streck, linjer och fält planlöst utslängda på hojen. All magi är borta.

En hoj man skall ha haft. Jag har haft en.

wI7h9mN.jpg


Den är trist.

Tyvärr, den är verkligen tråkig. Det är motorkaraktären jag inte trivs med.
180° vevtappsförskjutning är ett sömnpiller. Kraftutveckligen är helt linjär och motorn brummar på helt utan ambition. Det saknas inte kraft, men allt måste hämtas uppe i den absoluta toppen av varvtalsskalan.
XRV 750s motor känns livlig, arbetsvillig och hetsig i jämförelse, och det säger vääääldigt mycket.

Jag sålde den, och jag ångrar det så klart. Men vad skulle jag ha den till? Uppvisningskörning in till torget och låta andra säga Ahhh! och Ohhhh! vilken fin Super Tenere?

Den var helt enkelt för fin. Det blev ett investeringsobjekt som jag var rädd att skada, och jag vet om att jag är vårdslös, så den fick gå.

Modellen har några enkla typfel. Om man förstår vilka och varför blir det lättare att åtgärda det som går och leva med det som inte går att fixa.

X Bränsleförbrukningen kan vara skyhög och de flesta Super Tenere går våldsamt fett.
Det har redan nämnts att emulsionsrör och nålar slits, men varför?
Det beror på att förgasarna inte har traditionella trottlar - utan tunna, flimsiga flatslider som inte är stabila i returpulsen från ventilstängningarna. Sliderna står alltså och flaxar som en gardin i ett vinddrag, med påföljden att nålen närmast fräser ut emulsionsröret så länge man inte hissar fullt.
Räkna med förgasarrenovering på vilken XTZ750 du än köper, och att man får byta emulsionsrör och nålar typ varannan vinter, beroende på hur mycket man kör.

X Underdimensionerad laddningsregulator. Byt innan den brinner, med ändå värre följdskador som resultat.
Yamahas återkallningsfix var att sätta en aluplatta mellan regulatorn och ramen för på så vis leda bort mer värme.
Detta räcker inte. Byt till vettig eftermarknadsregulator.

X Konstig körställning. Megatanken skjuter dig bort från idealpositionen. Tänk att du kör en koj från passagerarplats.
Så känns sittställningen, och ungefär så bra blir precisionen i körningen.
Delvis en vanesak, och delvis något som kan korrigeras något med styrhöjare/bakflyttat styre.
Men det blir aldrig riktigt bra. Stående körställning krånglar den med, och dessutom är inte fotpinnarna symmetriska.
Höger fotpinne sitter förskjuten 5 cm utåt för att ge plats åt avgassystemet.
Även detta till viss del en vanesak, men det känns riktigt avigt första gången man kommer ombord.
En sak jag INTE kunde vänja mig vid var vilopositionen för fotbromsen.
Jag är beroende av att kunna köra med fotbladet ovanpå bromsen utan ingrepp eftersom jag arbetar mycket med bakbromsen i min körning - men det gick inte att justera om den till ens något som liknade en sådan position.

Montera av, såga hack i översidan av armen, värma, böja, provmontera, böja om, svetsa.

Avståndet mellan förarplats och kåpa ställer till det med turbulensen. Jag är också lång, 187 och jag har kört STn med originalglas, förhöjt glas och förhöjt glas med ytterligare förlängning. Inget funkar tillfredsfällande för mig.
Skallen skakar över 100. Förmodligen går även denna modell bäst helt utan glas.

Jo, tanken är stor. Större än man tror. Större än dom säger.
Officiell tankvolym är 26 liter, men det beror på att designavdelningen bestämde storleken på utsidan av tanken och marknadsavdelningen bestämde insidan.

Man fick helt enkelt hicka när man fattade att tanken rymde 31 liter och lite till.
"750" var stort på den tiden, och marknaden var inte riktigt mogen för ett så topptungt monster som SuperTeneren hotade att bli.
Man reducerade tankvolymen med nästan 5 liter genom att stoppa i en "sleeve", en rörstos som dels tjänar som skvalpskydd - men framförallt skapar en jättelik luftkudde upptill i tanken.
Nå, en körnare mot skvalpskyddet och några välriktade slag så har man punkterat den tänkta luftkudden och kan tanka fullt. Fullfullt är mer än 31 liter.
Tips: Ställ inte på sidostället, låt inte stå i solen, kör mjuuuukt de första milen.


X Den klonkiga lådan är inget jag hade ont av. Vet man vad det beror på så tänker man inte mer på det.
På grund av ambitionen att hålla motorns yttermått kompakta så ligger vevaxeln rejält under växellådan i höjd, och lådans första axel ligger därför snett ovanför vevaxeln. Detta medförde att motorvarvtalet inte kunde växlas ner riktigt lika mycket som är brukligt. Förstaaxeln i lådan roterar alltså med en högre ingångshastighet än normalt.

X Ventiljusteringsintervallet om 4.400 mil är helt ute i det blå.
Dom måste kollas regelbundet, och ofta justeras mycket tidigare än så.
10 ventiler, tryckare och shims under kammarna...
Luftfiltren (2) är dyra och speciella. Detta bidrar till att spelet på insugssidan ofta går ner sig snabbare än manualen tror.



X Orkar man köra 30 mil på en dag? Absolut. Och 245mil på ett dygn också.


40701BBG1500SE2017-04-01Yamaha XTZ7502449



Jag är kluven inför XTZ 750. Den har stått på "att äga-listan" sedan den kom.
Jag har ägt den, och jag vill ha tillbaks den.
XRV 750 har jag haft flera stycken, och det är en mycket bättre hoj på alla sätt.
Men det är SuperTeneren jag vill ha hem igen.
 

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Ort
Inland
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
Amen till ovanstående.
Nuläge, förresten.
Fast regulatorn är mest som backup.
Alla andra grejerna har jag dock kollat på.
Men det där tankslaget verkar intressant, fast tusan vet hur långa körnare du har hemma.

IMG_20220205_152426.jpg
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Du är en klippa!
Jag har ändrat mig. Ska inte äga någon.
Gillar den fortfarande. Särskilt den blå-vita.
Tack!
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
De roligaste hojarna (bilarna etc) är ju faktiskt de man egentligen åtrår men innerst inne vet att man aldrig kommer att köpa… varför sumpa en dröm liksom.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top