Yamaha XT600K - Projekt X

Lite smått irriterande att de flesta mätarna verkar vara kalibrerade för 19" och 2:1.
XT:n har ju 21" framhjul.

Skulle ju iofs kunna köra med en digital mätare istället för mekanisk. Dessa går ju oftast att ställa in när det gäller hjulstorlek.

Edit: Fast spelar storleken på framhjulet någon roll egentligen?
Visst byter du till annan hjulstorlek på just din hoj spelar det roll, men byter man mätare så....?

Alla vanliga mekaniska mätarna kräver ju samma rotation in i mätaren. oftast 1400 rpm vid 60 km/h eller 2240 rpm vid 60 mph.
Det som skiljer är ju utväxlingen nere vid axeln på hjulet eller tänker jag fel nu..?
 
Last edited:
Vet inte om det kan vara till nån hjälp. Men kontakta Lqt Racing, Martin som han heter är distributör för AceWell-mätare och han drev även Mcbudet Stockholm. Kolla med honom om han har någon gammal mätare till XT. ;)
 
Jo, går jag digitalmätare så är det enklare då dessa fungerar med magnet och man kan anpassa sig efter hjulstorlek.
Skulle iofs kunna vara en vettig idé, men jag är inte riktigt redo för att lägga 2 stora på en Acewell mätare just nu. Lite billigare än så får den allt vara.
DanMoto har ju en smal/liten variant för dryga 700:- Som skulle funka ifall man ändrade färg på den bara.

Får se hur jag gör där. Har ett bud ute på en original på E-bay just nu. Går denna inte hem så får jag se vad jag gör.
 
Nä, jag tänkte mest på xt-mätare. Han kanske har en begagnad liggandes ;)
 
Martin har ju haft en del xt-hojar genom mcbudet. Osäker dock på om han har några delar kvar men man kan alltid kolla :)
 
Köp valfri cykel mätare från 59:- o uppåt det fungerar utmärkt o blir godkänt i besiktning jag har det på alla hojarna..
 
Köp valfri cykel mätare från 59:- o uppåt det fungerar utmärkt o blir godkänt i besiktning jag har det på alla hojarna..
Så länge den är belyst och belysningen startar i samband med att hojen startas har jag för mig.

Jag har en universalmätare på ingång från Kina.
Den är mekanisk, har indikering för helljus, blinkers, neutral och blev billig, 135:- med frakt.
Skall testa den, funkar inte det så löser jag det sen.
 
Funkar det inte så vet du var denna finns. :)

139758686207967900_resized.jpg
 
Frambromsskivan till motardhjulen är hemma.
Noterade dock en liten fail i min plan att ha bromsskivor färdiga på däcken för snabbt byte.
Hade inga bultar att fästa skivan med, de sitter ju på off-road däcken....hhmmm...
:va
Får väl köpa nya då. :tungan

Bakskiva tänkte jag ta från Wemoto när jag samlat på mig lite prylar att beställa igen.

Stödbrytaren bråkade lite när jag var ute och tankade idag. Lite lagom att den skulle hålla på när man har kö bakom och kickar igång hojen för att den sedan skall självdö när man fäller upp stödet.
Lite 5-56 hemma i garaget löste dock problemet. Kollade även upp att ifall det skiter sig helt så kan jag bara koppla ihop sladdarna till stödbrytaren under sadeln för att kunna ta mig hem.

Och för tillfället så kör jag med en gammal cykeldator som hastighetsmätare. Funkar faktiskt över förväntan. Men den känns fel på denna hoj ändå.
 
Nya mätaren damp in.
Dags att rodda lite el....:gnissla
Klart det inte gick smidigt.
Den nya mätaren har ju lite annan uppsättning kablar jämfört med XT:n.
Läsa elschema och det mesta funkade
Neutrallampan strulade till det då mätaren så har man en jord & en kabel till neutrallampan. Så icke XT:n som vill ha sakerna på en egen slinga för neutralen och inte dela jorden med resten av lamporna.
Hade jag kommit åt innanmätet i mätern hade det varit enkelt men nu hade de pressat fast ovandelen så man inte kom åt.
Lite finurlande och till slut rent våld senare så lossnade mätarglaset och jag kunde få ut innehållet samt löda dit en till kabel till neutrallampan.

Sprayade utsidan av mätaren med Plastidip för att dölja min "lilla" åverkan. Den skall ändå inte vara snygg, den skall klara besiktningen.
Nu återstår bara att se ifall mätaren överlevde behandlingen.
Samt ifall utväxlingen på mätaren är rätt för XT:n.

Fick även för mig att byta framlampan medans jag var igång. Hade ju framlampan jag tänkte ha till R6:an liggandes på bordet.
Borde ju funka på XT:n också tänkte jag.
Fixade hållare och lite annat.
Det hela stannade av lite när jag skulle montera i H4:a lampan i lamphuset.
Hur fan skall man få dit den...:va
Det finns ju ingenstans att säkra fast den samt att hållarens "hål" sitter fel för H4-lampor.
Var tvungen att dubbelkolla att det var H4 som skulle sitta där och det är det som sägs hos återförsäljaren.
Hhhmmm....:va
När man känner sig som en 2-åring som försöker banka ned en fyrkantig kloss i ett runt hål är det dags att ge upp för dagen...
 
Efter mycket om och men, samt lite filande så sitter H4-lampan i fästet.
Fråga inte mig hur fan den egentligen skall sitta där :3freak
Konstruktionen i själva lampan är inte direkt...erhm...bra. Det eller så finns det tillverkningstoleranser som diffar lite väl mycket från fabrik.
Nåväl...

Lampan sitter för högt upp, jag vet. Satt mest dit den för att ha den för besiktningen. Skall se över sladdarna och fästet efter att den besiktigats.
Den skall ned en 5 cm och alla sladdarna skall gömmas undan i en liten svart låda bakom lampan.
Skall minska ned mängden stora kontakter också, samt korta lite kablar.

Hastighetsmätaren fungerar helt ok. Testkörde den med en cykeldator som var inställd med framhjulets storlek. Nya mätaren visar 60 km/h när cykeldatorn visar 55 km/h. Vid 90 km/h på nya mätaren så visar cykeldatorn 82 km/h.
Så det får ses som godkänt.

På tal om besiktning så fixade jag allt och tänkte åka upp för efterbesiktningen. När jag lyfter benet över hojen så sparkar jag loss ena blinkersen bak så den hänger i trådarna.
:huvet
Det var iofs en blinkers som inte är tänkt att sitta där i framtiden. Så förlusten av den gör inget. Det var mest smått jobbigt bara.
Tar nog den där efterkontrollen någon annan dag känns det som.

XT600_1.jpgXT600_2.jpg
 
Jag har en universalmätare på ingång från Kina.
Den är mekanisk, har indikering för helljus, blinkers, neutral och blev billig, 135:- med frakt.
Skall testa den, funkar inte det så löser jag det sen.

Vart har du hittat den? Jag har sökt liknande både på Ebay och Alibaba till mitt bygge men icke? Jag tycker ändå jag har svart bälte i Ebay...
 
Vart har du hittat den? Jag har sökt liknande både på Ebay och Alibaba till mitt bygge men icke? Jag tycker ändå jag har svart bälte i Ebay...
Finns på E-bay... :tungan
Kommer inte ihåg exakt vad jag sökte på men unviversal, speedo, speedometer, tacho, tachometer, odometer, gauge eller nått sånt.

Nu var den förresten besiktigad och får framföras ute i trafiken igen.
XT600_1.jpg

XT600_2.jpg

Nu skall jag bara bygga om den...:rolleyes:
Fast först skall jag nog pilla lite på R6:an så den kan börja rulla igen.
 
Finns på E-bay... :tungan
Kommer inte ihåg exakt vad jag sökte på men unviversal, speedo, speedometer, tacho, tachometer, odometer, gauge eller nått sånt.

Nu var den förresten besiktigad och får framföras ute i trafiken igen.
View attachment 404980

View attachment 404981

Nu skall jag bara bygga om den...:rolleyes:
Fast först skall jag nog pilla lite på R6:an så den kan börja rulla igen.

Härligt Wiseguy ;)
 
Har inte orkat flytta ned framlampan ännu. :rolleyes:
Skall fixa det strax....

Däremot rensade jag baken lite och satte på nya blinkers runt om.
Skall ta och hitta någon snygg bakdel till den snart också.

Monterade på en ny ljuddämpare jag hade liggandes.
Borde egentligen korta av den lite, men det var en sådan där jobbig variant där ändstycket inte gick att lossa snyggt. Den andra änden går att lossa men man kan inte korta där då innerröret är lite bredare på slutet och kapar man det passar det inte mot det andra röret.
Får se om jag gör något åt det senare..

Slängde även på 17-tummarna.

2014-06-01.jpg
 

Vafalls!! Har du skjutspinnar på din?
Aha, är det såna som ska sitta i de tomma skruvhålen bak på ramen alltså?
Jag har undrat så länge (:rodnar) jag haft den varför den är reggad för två passagerare (och har ju en ganska lång sadel) men innehar risken för att passagerarens fötter ska stoppa bakhjulets framfärd...:näsblod
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top