Yamaha XT350 ventiljustering

Henraisse

Medlem
Gick med
25 May 2009
Hoj
Yamaha YZF-R6 -02
För en månad sen så köpte jag en Yamaha XT350(87:a) för att ta mellanklasskortet på. Vi hade en bra bit att köra hem den, och den gjorde knappt 110 på motorvägen. Detta känns väldigt klent då den ska vara på 23 kW. Min farsa sa att det var fel på kompressionen, vilket låter troligt, då min 125:a går lika fort. Han sa att man borde justera ventilerna. Finns det nåt sätt att ta reda på om det är ventilerna som borde justeras, och hur gör man det på en sån?

Hej. Kompressionen är lätt att testa genom att skruva ut tändstiftet och stoppa ned en kompressionsmätare. Vrid gasen i botten - tändningen av och dra runt motorn med starten eller kicka ett antal ggr. Du kan sluta dra runt motorn när inte nålen på manometern stiger längre.

Om du ska kolla ventilspelet så skruvar du lös ventilkåpan om det inte finns särskilda pluggar på toppen att lossa. På tändningskåpan, höger eller vänster sida på motorn bör det finnas två lock att lossa. I det större så drar du runt motorn tills en markering i det övre hålet stämmer överens med en markering i kåpan. Den första markeringen som kommer är vanligen tändningen, kan vara markerad med ett I eller nåt. Men strax efter kommer en till markering och det är den du ska ställa in motorn på. Om det inte finns nåt "lock" så drar du runt motorn tills den gjort ett kompressionsslag och ventilerna är avlastade. Nockarna på kammarna ska vara vända ifrån ventilerna. Mellan kam och ventil(tryckare) mäter du nu spelet med ett bladmått på både insug och avgassida.

Kontrollera innan vilken rotationsriktning du har på motorn, kicka och kolla hur den snurrar genom kåpan.

Kontrollera vad rätt mått ska vara för insug/avgas - mät.
Justera om det går på lilla skruven som brukar sitta på vipparmen. Om du inte har vippor så måste du shimsa in rätt spel.
Jag vet inte vilken typ du har eller vilka mått som gäller.

Är hojen lättstartad ? Går den bra i hela registret ? Svarar den bra på gasen ? Det är inte alltid så bra att stirra sig blind på toppfart, känns den pigg i övrigt ? Förgasaröversyn brukar göra bot på det mycket...
Offroadmoppar brukar inte vara så snabba rakt fram...

Lycka till

Last edited:
Du står inför ett avgörande vägval i ditt mc-liv och har två alternativ:

-Lämna din mc till en verkstad för en ordentlig service. Kostar en del, de har inte tid att vara ultrapetiga, du kan få vänta för länge men det ger trygghet i tillvaron.

-Du skaffar en bra verkstadshandbok till just din maskin och avsedd för amatörer (Haynes o Clymer gör bra grejer) och sköter servicen själv. Sparar väntetid och pengar men kräver noggrannhet och en dos tålamod. Skoj är det också, förresten.

När det gäller din båges prestanda, är det ingen idé att öht fundera på fel/åtgärder innan du vet att alla specifikationer är återställda till fabriksutförande = en ordentlig service.

Lycka till med XT och kk!

Jag hyrde en sån på medeltiden, dvs den var NY och toppade 110km/h.

Så jag tycker det är ok för en förmodligen orenoverad 22 år gammal trailbike.

Jag hyrde en sån på medeltiden, dvs den var NY och toppade 110km/h.

Så jag tycker det är ok för en förmodligen orenoverad 22 år gammal trailbike.

Gammla offroadare går inte fort:näsblod min DR600 går max ca145kmh inte mycket mer än en ostrypt 125cc

Min 250 gör nästan 100...

Jag tror jag hittade felet. När vi köpte den så spottade den på höga varv och verkade vara allmänt klenare än den borde vara, och först trodde vi att det var kompressionen det var fel på.

MEN...

när vi skulle öppna förgasaren så såg vi först och främst att gummimojen som ska täta mellan cylindern och förgasaren va snustorr, och förmodligen gav en massa tjyvluft, och sen att förgasarmembranet var trasigt. Fader min verkade då ganska övertygad om vad felet var. Tack för all hjälp :)

Last edited:
  • Gilla
Reaktioner: TRS
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back