Yamaha xs 500

skyffel

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2012
Hoj
Letar
Hej!
Jag funderar på att köpa en XS 500 från 1977 och bygga caféracer med. Nu till ämnet, jag söker och söker men hittar inte så mycket information om hojen förutom effekt och vikt osv.

Hur är kvalitén på den hojen? Vågar man köpa en som har gått 6000 mil?
Några viktiga saker att tänka på? Svagheter?

Det är en mer än 30 år gammal japans hoj. Delar finns att få tag på, till och med genom Yamaha handlare i många fall.
6000 mil är en del, speciellt om den haft många ägare som kanske inte skött om den "by the book". Har den haft samma ägare i 20 år är chansen större att den mår bra, dock ingen garanti. Min SR500 hade haft samma ägare sen innan jag föddes och den var i bedrövligt skick, estetiskt som mekaniskt.

Läcker/drar den olja? (ryker den blått vid start)
Rasslar det en massa om motorn, kamkjedjan kan ge ifrån sig en hel del ljud, inte att förväxla med tok-slut motor.
Är kamkjedjan+spännare bytta? Det är en vanlig svag punkt på de gamla hojarna.
Kolla hjullager, svinglager, styrlager.
Dämparna brukar ge med sig med åldern, kostar en 1000-lapp för ett nytt par no-name.
Kolla drivpaketet och däcken. Är dreven slitna? Är däcken slitna/hårda/torrspruckna?
Kolla bromsarna, ser slangarna bra ut? Troligtvis behövs de bytas om det inte är stålomspunnet.

Hur är skicket i övrigt? Är lacken fin (kanske inte spelar roll om du ska bygga om)?
Originaldelar? Börjar bli hårdvara även för gamla japaner, inte alla vill ha dubbellyse och miniblinkers.

PRIS?!!

Är det värt att spara ihop ett par tusingar till för att köpa något man tycker är snyggare? En CB500 med ekerfälgar och en del patina går att hitta för under 10K, ibland säljs även fina, orenoverade originalare för rena struntsummor.

Tjööp!

Den var ute höstas för samma pris. (6 500:-)

6926976837.jpg

Kan bli:

XS500_01.jpg

Jag är lite sugen på den, men jag måste få ihop
några av mina pågående projekt innan jag kan
tillåta mig att köpa på mig fler objekt.
Jävla skit! :mad:

Vad gäller skicket är det viktigaste att motor/växellåda funkar bra.
Allt annat som Fisken räknar upp är sånt som man får räkna med att
eventuellt behöva byta även på en 20 år yngre hoj med samma miltal.

Ser finfin ut för det priset! :tummenupp

/e

edit=>skicket och dess aspekter....

Last edited:
Stort tack för svaren! Mycket givande, påtal om den hojen för 6500 så e det just den jag funderar på. Nu har jag ett problem bara det e någon som skulle kolla på den innan mig:(:( hoppas den inte saljs!!

Sök på blocket efter Motörcykel yamaha så har du en till. Tror att det är en XS 500?
Men det följer med en extra motor och kostar 5500:-!

Det är en XJ650 -81 i mindre utmärkt skick. Bättre att köpa en som inte behöver en extra motor.
11 ägare, körförbud vid besiktningen för 5 år sedan. Max 2 000:-, snarare hälften skulle jag ge!
7032044770.jpg

Fast även för en tusing är den fortfarande mycket mindre prisvärd än XS'en, dessutom fulare! :fakta

XS FTW! :yoparty

/e

Lurade också lite på XS500 på blocket ... vill med ha en paralelltwin :)
Dock ser den motorn inte alls lika snygg ut som XS650 eller Hondas CB450...
Men innan jag överhuvudtaget släpar hem nåt mer så får jag nog se till att få färdigt det första bygget!
Och eftersom vi har "naturvärme" i garaget så har det inte hänt så mycket senaste veckorna.

Yamahan blev tyvär såld! Så nu har funderingarna övergått till CB400 från 1983, några synpunkter när det gäller att konvertera den hojen till caféracer?

CB400 från 1983, några synpunkter?

Min första hoj var en blå 81'a! :kär

2008\02\25\bikepics-1196763-full.jpg
Demello400SS.jpg
CB400N_Cafe.jpg
DSC07226-1.jpg

Kan blir bra.

Enda kända felet vad jag vet är att baknavet slits ut i förtid.
Väldigt originellt fel! :D

Mer info HÄR!

/e

EDIT=> Annars kan du ju köpa Mr Jaggus XL400!
3 000:-, kan bli en stencool café/tracker!

roc_honda_street_tracker.jpg

:yoparty

Last edited:
Så där ja! Nu har jag inhandlat en cb 400 från 83, det enda jag kan konstatera är att den slamrar lite på tomgång. Annars e den i fint skick. Någon som vet vad det kan vara, det e ju inget högt ljud men det hörs ju om man lyssnar lite noggrannare. Har ingen tidigare erfarenhet av parallell twin. Hojen har gatt 6700mil enligt mätaren.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti