Det är en mer än 30 år gammal japans hoj. Delar finns att få tag på, till och med genom Yamaha handlare i många fall.
6000 mil är en del, speciellt om den haft många ägare som kanske inte skött om den "by the book". Har den haft samma ägare i 20 år är chansen större att den mår bra, dock ingen garanti. Min SR500 hade haft samma ägare sen innan jag föddes och den var i bedrövligt skick, estetiskt som mekaniskt.
Läcker/drar den olja? (ryker den blått vid start)
Rasslar det en massa om motorn, kamkjedjan kan ge ifrån sig en hel del ljud, inte att förväxla med tok-slut motor.
Är kamkjedjan+spännare bytta? Det är en vanlig svag punkt på de gamla hojarna.
Kolla hjullager, svinglager, styrlager.
Dämparna brukar ge med sig med åldern, kostar en 1000-lapp för ett nytt par no-name.
Kolla drivpaketet och däcken. Är dreven slitna? Är däcken slitna/hårda/torrspruckna?
Kolla bromsarna, ser slangarna bra ut? Troligtvis behövs de bytas om det inte är stålomspunnet.
Hur är skicket i övrigt? Är lacken fin (kanske inte spelar roll om du ska bygga om)?
Originaldelar? Börjar bli hårdvara även för gamla japaner, inte alla vill ha dubbellyse och miniblinkers.
PRIS?!!
Är det värt att spara ihop ett par tusingar till för att köpa något man tycker är snyggare? En CB500 med ekerfälgar och en del patina går att hitta för under 10K, ibland säljs även fina, orenoverade originalare för rena struntsummor.